العودة   منتديات داماس > اسطوانة الويندوز الخاصة > المنتدى العام لتصميم الأسطوانة

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع   المواضيع النشطة

موضوع مغلق
02-10-2007, 06:42 AM
الوسـام الماسـي
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
إعجاب: 1,141
تلقى 1,450 إعجاب على 195 مشاركة

بعد الابديت تغير كل شي واملك التحديثات فهل ادمجها ولا اخاف؟؟؟

السلام عليكم
كنت قد انتهيت من عمل نسخه تجريبية خاصه بي وقمت بدمج بعض التحديثات بها ولكنها قليلة
وقمت بعمل بقية التحديث للنسخه بعدما نصبتها علي جهازي وايضا قمت بتحميل هذه التحديثات حيث انني الان بهذه التحديثات والقديمة التي كانت معي اصبحت املك حوالي 90% من التحديثات التي تلزم نسختي وسأكتفي ان شاء الله .
ولكن بعد التنصيب والريستارت رجع كل شي لطبيعته بأستسناء القليل رجع البوت مرة اخري وملف الـshell32.dllوالان انا املك التحديثات فهل اذا ضفتها في نسختي بالان لايت مثلا من جديد واضفت الملفات المعدلة وبقيت الامور هل بعد تنصيب الويندوز سيختفي ما غيرته في الملفات كالشيل والاكسبلورو والبوت طبعاً . ولدي سؤال ايضا كيف ااوقف الابديت للنسخه خاصت بعد دمج جميع الترقيعات الامنية بحيث اضمن الا يرجع كل شي الا ما كان عليه بعد عمل الـupdateوجزاكم الله خيرا بعد الابديت تغير كل شي واملك التحديثات فهل ادمجها ولا اخاف؟؟؟
التسجيل في بوابة داماس يمنحك روابط مباشرة لتحميل الملفات

03-10-2007, 03:48 PM
عضوية الشرف
تلقى دعوات الى: 532 موضوع
إعجاب: 495
تلقى 522 إعجاب على 30 مشاركة

أخى الحبيب لاحل لحفظ هذه الايقونات من التغيير بعد الابديت سوى تصميم باتش لاسترجاعها
والشرح التفصيلي ستجده بموضوع لى مثبت بقسم العمليات التجميليه

04-10-2007, 04:39 PM
الوسـام الماسـي

جزاك الله خير ا اخي سكوربيون انا من اشد المعجبين بمواضيعك واعمالك عامة ولقد رايت نسختك الاخير سيكو SP3
وانها من افضل ما أيت
ولي سؤال اخي الفاضل عندي نسخه للاخ لبيب وهيا كريستال ولكن ليست 2007 وحينما قمت بفتحها امس لكي ابحث فيها عن ملف معين لاخذ ايقونة معينة منه لا اعرف ماذا حدث ولكن فوجئت بأن كل صفحات الاكسبلورو قد تغير اسمها الي PEPSI_LABEB لماذا وبالمناسبة
اين الملف المسئول عن تغيير هذه الكلمة كما فعل الاخ بيبسي . وايضا ارجوك لقد عدلت علي ملف sysdm.cp_ولكن لم استطع تحويل SP2 الي SP3 كيف استطيع عمل ذلك .
ارجو منك مساعدتي جزاك الله عني خيرا فاسطوانتي متوقفة علي هذه الامور
وهناك امر اخر اسف علي الاطالة
انا اريد ان اضع الثيم الخاص بي بدل من الثيم الديفولت للويندوز وهو LUNA هذا كيف يتم ؟؟؟؟ارجوك سرعة الرد ولا تبخل عليا بردك اخي الكريم جعله الله في ميزان حسناتك

04-10-2007, 07:20 PM
الوسـام الماسـي
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
إعجاب: 806
تلقى 1,047 إعجاب على 266 مشاركة

السلام عليكم اخي الفاضل
1 - اولا يجب عليك تحديث النسخة الاول و بعد ذلك قم بإضافة البرامج و ملفات تغيير الايقونات و ما شابة
اصل انتة لو عدلت و بعدين حدثت ستبدل ملفاتك المعدلة بملفات مايكروسوفت الاصلية

2-اما موضوع تغيير اسم صفحة الانترنت اكسبلورر فهذا يرجع الي استخدام ملف ريجيستري و اليك رابط
البرنامج الذي يقوم بعمل Registry Tweaks بس لا بد من ان تكون مصطب Net FrameWork كي
يشتغل
http://www.mediafire.com/?5dwrrxjwtlm

3- ام حكاية تغيير كلمة SP2 فهي توجد في بعض الملفات و ملفات لا فاستخدم نسخة تانية من ملف sysdm.cpl اوك

4- اما حكاية تغيير السيمز فذلك يتم عن طريق ملف الاجوبة Winnt.sif و تضع امر السيمز.

تقبل خالص تحياتي...

05-10-2007, 04:18 AM
الوسـام الماسـي

السلام عليكم
اخي blackstar_techمش عارف ااقولك ايه شكرا ليك جدا ً علي ردك دايما ً عليا وعلي اسئلتي وعلي مساعدتك ليا جزاك الله خير وادخلك فسيح جناته .
اولا بالنسبة للتحديثات فعلا انا عرفت اني لازم ادمج التحديثات الاول ودا اللي عملته فعلا بس النهاردة ومع نسخه تجريبية جديدة واللي معملتش في الثيم بتاعها حاجه سبتها افتراضيه وغيرت صورة bliss في النظام نفسه ولكن برده الثيم الكلاسيك الرمادي ده مش سايبني في حالي سواء اخترت ثيم او مخترتش لازم هوه يظهر وكمان حصلت حاجه غريبة اوي ان اي صفحه او حتي برنامج عشان تقفله من علامه الغلط ميقفلش اللي يقفله المربع ( الماكسميز ) واللي بيعمل وظيفة المكس هوه المنيميز ( - ) والي بيعمل وظيفة المنيميز الجزء الفاضي اللي علي شمال المنيميز تخيل كلهم اترحلو شمال وحاجات تانية من ذلك القبيل !!!!!!!!!؟؟ حاجات غريبة فيا تري ايه اللي عمل كده انا لعبت في ايه مش عارف ياريت تكون عارف ـــــــــــ
هنا سؤال هل الملف اللي ارفقته لي من قبل هيحل مشكلة الثيم مع اني تقريبا اضفته دي وهل المشكلة ممكن تكون في اني عايز اغير اصوات النظام الي اصوات فيستا في الاوامر الخاصة بأصوات الويندوز في لثيم تكون هيا السبب انا حاسس انهم مربوطين ببعض الاصوات ووجودها في الثيم والثيم نفسه مش عارف؟؟
وممكن سؤال انا عايز اضع الثيم الاسود بتاع الفيستا فورتكس defualt في نسختي فهل ممكن ابدله في نواة النظام luna ممكن الطريقة او رابط لشرحها ازاي ؟؟؟
انا لاقيت ملف الريجستري بتاع التويك بس مش عارف اعمله تنصيب صامت regedit.exe /s tweak.reg
واخر طلب انا عايز ملف sysdm.cpl كده تبقي بصراحه مشكور جداااااااااااااااا واسف علي تعبك معايا ربنا يجعله في ميزان حسناتك .

05-10-2007, 10:55 AM
الوسـام الماسـي
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
إعجاب: 806
تلقى 1,047 إعجاب على 266 مشاركة

صباح الخير يا غالي ...
تعديل الويندوز دايما بيعمل لاي حد مبتدىء او ومحترف "عفوا للاخوة المحترفين" مشاكل لا حصر لها
فلا يهمك خليك كووول خالص ودي مشاكل عادية و ان شاء الله الحل سيكون قريبا بس التركيز في الاتي

1- طبعا ابدأ التعديل من الاول علشان نكون صح ... و خلي بالك اعرف اية اللي انتة هتشيلو و اية اللي هتحطوا علشان تكون في السليم

2- اولا يا غالي لو انتة عايز تغير ملف السيمز : خد ملف السيمز اللي انت اختارتو و روح علي مكان

السيمز في البارتشن اللي علية الويندوز... افتح فولدر Resources ثم فولدر Themes ثم ضع ملف

السيمز بتاعك جوة الفولدر دة .... كذلك مع الخلفية خذ الخلفية اللي انتة تعايزها وافتح فولدر اسمو web

ثم فولدر wallpapers وضع الخلفية بتاعتك... لحد كدة تمام صح

حمل ملف السيمز دة اللي رفعتوهلك و استخدموا في تنفيذ الخطوات كمثال
http://www.mediafire.com/?fmsdmb3032l
ودي خلفية لذيذة وماشية مع السيم
http://www.mediafire.com/imageview.p...rb23xd&thumb=4

2- اخرج علي سطح المكتب واضغط كليك يمين و اختار Properties
اتبع الصور

3- اما سويتش ملف الريجيسري فهو كالتالي
REGEDIT /S Tweak.reg علي اساس ان اسم ملف الريجيسري tweak اوك

4- اما اصوات الفيزتا سأقوم برفعها لك اخي الكريم هية و ملف sysdm اوك انتظرهم قريبا
لولا ضيق الوقت لرفعتهم للتو .... تحياتي

موضوع مغلق

الساعة الآن 07:56 AM.