استفسار عن التجنيد
السلام عليكم ورحمه الله

انا عندي 29 سنه ومقدمتش علب الجيش ويعتبر متخلف عن التجنيد هل في طريقه اني استلم الشهاده في الوقت الحالي مع العلم ان كل اخوتي متزوجين وانا العاقل الوحيد لأمي واختي فهل هناك أي طريقه لأنها موقفي وشكرا

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

للاسف اخى مفيش طريقة واخواتك (الذكور)بارك الله لك فيهم ملهمش علاقة بانك تطلع من الجيش طالما مش انت وحيد ابوك وامك(يعنى ليك اخوات بنات بس) او مش عائل وحيد(من الذكور) لام مطلقة يبقى انت مطالب بالتجنيد ومفيش اعفاء ليك
الحل دلوقتى يا اما تقدم على التجنيد وهيقبلوك بس هيكون فيها عقوبة عشان تخلفك عن التجنيد
والحل التانى انه لو الاعفاء لسه بتطلع على سن ال30 يبقى تستنى سنة كمان وهتتحول لمحاكمة عسكرية وتدفع غرامة اقلها 1000 تقريبا واعلاها 10000 حسب السبب اللى هتقوله انه خلاك تتخلف وهتاخد الشهادة على طول اما لو القرار الجديد اتطبق يبقى مش هتاخد الشهادة غير لما تكمل ال 35 سنة .......
والله اعلم
لا بديل لك سوى سن الثلاثين ويوم واحد والمحاكمة والغرامة
السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والدستورية والإدارية العليا
8 ش حسن الليثى أمام محكمة مدينة نصر- الحى السابع
30 ش عنتر من ش الإنتاج - عثمان بك - شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 010/30268622
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم
اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل المنياوى
للاسف اخى مفيش طريقة واخواتك (الذكور)بارك الله لك فيهم ملهمش علاقة بانك تطلع من الجيش طالما مش انت وحيد ابوك وامك(يعنى ليك اخوات بنات بس) او مش عائل وحيد(من الذكور) لام مطلقة يبقى انت مطالب بالتجنيد ومفيش اعفاء ليك
الحل دلوقتى يا اما تقدم على التجنيد وهيقبلوك بس هيكون فيها عقوبة عشان تخلفك عن التجنيد
والحل التانى انه لو الاعفاء لسه بتطلع على سن ال30 يبقى تستنى سنة كمان وهتتحول لمحاكمة عسكرية وتدفع غرامة اقلها 1000 تقريبا واعلاها 10000 حسب السبب اللى هتقوله انه خلاك تتخلف وهتاخد الشهادة على طول اما لو القرار الجديد اتطبق يبقى مش هتاخد الشهادة غير لما تكمل ال 35 سنة .......
والله اعلم
مفيش قرارات جديده ان شاء الله ياغالي
30 سنه ويوم .. محاكمه وغرامه ..
حاليا تلبس جيش يا غالي

استفسار عن التجنيد