العودة   منتديات داماس > انظمة التشغيل والاوفيس > مشاكل وحلول الويندوز, اسئلة واستفسارات وشروحات الويندوز

04-03-2018, 10:44 PM
ابوبشرى
عضو مميز
تلقى دعوات الى: 4 موضوع
إعجاب: 510
تلقى 43 إعجاب على 41 مشاركة

السلام عليكم..
الاخوة الافاضل
حدثت لحهازي حاجة أول مة تحصله(مش عارف باين عليه اتحسد)
فتحت الكمبيوتر زي العادة ووصل لغاية نافذة التحميل اللى فيها اللوجو بتاع الويندوز واسم ميكروسوفت...
المفروض بقي يفتح بعد دقيقة ولاّ أثنين__ده ماحصلش فضل اللوجو بتاع ويندوز 7 يلف ويدور .قول حوالىربع ساعة وزيادة..
عملت ريستارت للجهاز..وتكرر نفس العيب
قولت أسترجع النسخة المحفوظة بأسطوانة فيها برنامج الجوست وعندما أدخلت الاسطوانة واخترت الجوست ..تغيرت النافذة وأسودت الشلشة ومافتحش البرنامج وظهرت فقط شرطة في شمال الشاشة من فوق (زى شرطة الكتابة فى برنامج الوورد) بس بالعرض .زلمدة 10 دقائق ومفيش حاجة فتحت..
راجعت على الرامات..وغيرّت الهارد ورجّعت اعدادت البايوس للمصنع
وغيرتّ السيدي روم..وبرضوه نفس العيب
قولت أنزل ويندوز جديد وأمرى للـــــــــــــــه..وضعت الاسطوانة وعندالوصول للنافذة _زي الصورة القادمة
طلب مساعدة لاستعادة النظام وتشغيل الجهاز
لم يبدء الويندوز وفضلت الصورة ديت حوالى ربع ساعة وزيادة ..جت لىّ فكرة أركب هارد ساتا..والحمدلله نزلت الويندوز(بالعافية) ولكن عند الوصول للنافذة اللى فيها اللوجو بتاع مكروسوفت ..تفضل النافذة ديت حوالى 10 دقائق فين وفين أمّا يفتح الويندوز ..لكن برضوه حاليا لماّ أشغل أي اسطولنة قبل الدخول على الويندوز ..تفتح أول نافذة وعند أختيار أي برنامج فيها تتغير النافذة ومفيش حاجة تحصل وتظهر بس شرطة في شمال الشاشة من فوق (زى شرطة الكتابة فى برنامج الوورد) ومفيش جديد

ساعدونى ياجماعة ارجوكم..أي حد يقولى أعمل أيه؟؟؟

29-03-2018, 02:25 PM
ابوبشرى
عضو مميز

حسبى الله ونعم الوكــــــيل...
شكلها كده محدش بص على الموضوع خالص
بس على العموم أنا عرفت ايه السبب وعالجته
والمشكلة ديت ممكن تحصل لأي حدّ
وأنا مش هاقول التفاصيل غير لمّا أي أحد يعبرنّى ويشف الموضوع

03-04-2018, 09:25 PM
فراس باكير
عضو فعال
تلقى دعوات الى: 3 موضوع
إعجاب: 3
تلقى 10 إعجاب على 9 مشاركة

السلام عليك اخي الكريم الشرح ليس كافية وما حد عرف شو عم يصير معك ليش عم تفك الرامات وبعدين الهارد وبعدين الويندوز اكسبي ما بعرف في المشكلة كتير لخبطه على العموم اذا اتحلت المشكلة مبروك عليك بالتوفيق ان شاء الله؟؟

04-04-2018, 12:07 AM
ابوبشرى
عضو مميز

اخى العزيز /فراس
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أولا: ما مضى ليس شرح ولكنى كنت أوصف مشكلتى
وسبب المشكلة كان كالأتي
1-كان موجود هارد ساتا )slaveوكان نظام ملفاته ليستMBRولكن كانتGPT
2-كنت ضايف مروحة معدّلها بوصلة USB وعندما خلعتتها وظبت نظام ملفات الهارد الساتا -كله بقى تمام
الخلاصة"نظام ملفات الهارد الساتا كان عامل مشكلةوعدم تعرفّ الويندوز على الملروحة التى قمت بتركيبها كان عامل برضو مشكلة

طلب مساعدة لاستعادة النظام وتشغيل الجهاز