العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

18-10-2017, 03:35 AM
Shanakel
عضو جديد
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
إعجاب: 0

السلام عليكم
انا كنت قدمت ورقي للتجنيد وعملت الكشف الطبي وعمري ٢٨ سنه
ولكن لظروف زواجي واسباب شخصيه اخري لم استلم سلاحي ولم اترحل لمعسكر التدريب ولم يتم عمل كارنيه وخلافه

اللي حصل بعد كده تم ابلاغ القسم التابع ليه بعدم قدومي للتجنيد

في الوقت ده المنزل المقيم بيه كان ايل للسقوط تزامن ده تماما مع تقديمي لاوراق التجنيد وده كان من اسباب عدم قدرتي علي اداء الخدمه العسكريه

فحضر احد الاشخاص من القسم للمنزل فوجده خالي من السكان
فتم اصدار امر ضبط واحضار لاتهامي بتزوير محل اقامتي اثناء تقديمي لآوراق التجنيد

حتي الان مر ٦ شهور اخرهم من ايام ومر احد افراد المباحث للمنزل للسؤال عني مره اخري

ما موقفي القانوني حاليا علما اني لم اقم بتزوير محل الاقامه فهو عنواني في البطاقه وسكني الفعلي عند تقديمي للتجنيد والمنزل تم هدمه بعد ٥ شهور من تقديمي اوراقي للتجنيد

هل هيبقي فيه مشكله وقضيه تانيه عند تقدمي لانهاء موقفي التجنيدي بعد سن الثلاثين ؟؟

22-10-2017, 09:14 PM
Hany Adel
محامى ومستشار قانوني
تلقى دعوات الى: 1408 موضوع
إعجاب: 2
تلقى 122 إعجاب على 84 مشاركة

للاسف نعم .. ولكن الحل الاساسي هو تحريات المباحث عن انك مقيم بالمكان فعلا وقت التقديم وان محل السكن قد زال بعد التقديم .. كما انك من الافضل ان تتقدم لانهاء التجنيد لانك ستظل حتى 36 سنة على الاقل .. لحين انهاء موقفك

شكرا

27-10-2017, 07:40 PM
Shanakel
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hany Adel 
للاسف نعم .. ولكن الحل الاساسي هو تحريات المباحث عن انك مقيم بالمكان فعلا وقت التقديم وان محل السكن قد زال بعد التقديم .. كما انك من الافضل ان تتقدم لانهاء التجنيد لانك ستظل حتى 36 سنة على الاقل .. لحين انهاء موقفك

شكرا
معلش سؤالين
الاول ازاي 36 عام وانا مرحتش مركز التدريب ولا يوم ومسمعتش سلاح من الاساس
انا اعرف حالات كتير منهم حتي في المنتدي ان مادام متعمليش كارنيه ومسمعتش سلاح يبقي موقفي يخلص علي التلاتين لاني كده متخلف مش هارب
تاني نقطه

طب انا وصلت لحد من القسم وبلغني ان متعمليش حاجه بخصوص تزوير محل الاقامه خالص هو اللي حصل انهم لما ملقونيش رحت مركز التدريب بلغوا القسم عن عدم حضوري فالقسم لما ملقانيش بلغ مركز التدريب اني غير موجود.. وبعد 6 شهور جالهم استفسار تاني عن عدم حضوري عشان كده بعتوا حد للبيت تاني

ازاي موقفي يبقي كده رغم ان المفروض متخلف مش هارب ؟

28-10-2017, 01:58 PM
Hany Adel
محامى ومستشار قانوني

تم احتسابك في التجنيد متهرب .. حسب ما قلت يا اخي الفاضل . .
وكما قلت فهناك حالات تعتبر تخلف لانه لم يستكمل الاوراق ..
ولكن لا يمكن امام الجيش للاسف .. تحديد القواعد .. لانها تتغير حسب مقتضيات الامن القومي لحماية مصر
عليك التقدم الان وانهاء التجنيد او الانتظار ل 36 سنة .. وربما اكثر ..

فرج الله كربك

28-10-2017, 03:26 PM
Shanakel
عضو جديد

انا كتبت الرد ده في موضوع تاني وبكتبه هنا برضه
صدفه كان ليا صديق في التجنيد سال.. قالوله هو متخلف مش هارب بس مادام عمل كشف طبي بيتم التبليغ انه متهرب من التجنيد.. فالاول حاول تطلع الفيش من العباسيه مش القسم الخاص بيك وهيطلع الفيش مكتوب فيه هارب من التجنيد بس هيطلعوه ليك مادام تميت التلاتين ..
لو مطلعش بتروح التجنيد وبتعمل اجراءات ايقاف تجنيد من هناك هتاخد شهرين يدوروا علي الملف بتاعك في السلاح اللي انت كنت المفروض تتوزع عليه ولما هيلاقوا انك مستلمتش كارنيه (ساعات بيصدروا الكارنيه حتي لو مرحتش) ويلاقوك مستلمتش مخله.. فبيبعتوا الملف لمنطقه التجنيد يعملوا الغاء اجراءات تجنيد وبيتشال هارب من التجنيد في الفيش وتكمل اجراءاتك.. بس عموما العباسيه هتسلمك بكل الاحوال الفيش وهو مكتوب فيه هارب من التجنيد..
نقطه تانيه لو مر علي تاريخ تقديم اوراقك عامين وشهرين كاملين بيتعمل الغاء اجراءات تجنيد تلقائي

28-10-2017, 03:39 PM
Hany Adel
محامى ومستشار قانوني

تمام يا غالي . ربنا ييسر ليكم الحال

موقف قانوني معقد في التجنيد