قديم 10-03-2017, 04:20 AM
عضو مميز
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
إعجاب: 2
تلقى 3 إعجاب على 3 مشاركة
مستوى التقييم: 7
ماهو المقصود بالشراء بعقد مسجل ولكن دون امضاء المشترى (كشارى ) خلال مرحلة الشهر العقارى

ماهو المقصود بالشراء بعقد مسجل ولكن دون امضاء المشترى (كشارى ) خلال مرحلة الشهر العقارى

لوسمحتو انا صاحبي عايز يشتري عربيتي وعايز يسجل العقد في الشهر العقاري بس مش عايز ينقل الملكية دلوقتي

وبيقولي كدا هنحتاج نسجل العقد ولكن دون امضاؤه كمشتري ويظل محتفظ بالعقد حتي تنتهي الرخصة

يعني ايه دون امضاؤه كمشتري ؟ هو في عقد دون امضاء المشتري عليه ؟

وهل في حاجة كدا فعلا في الشهر العقاري ؟

وكمان هو قالي ان ممكن انا اللي اقوم بالاجراء لوحدي من غيرو هو يعني انا البائع وانا فقط اللي اروح اسجل في الشهر العقاري ؟

هل دا مزبوط ؟

ارجو الشرح مع توضيح الخطوات المطلوبة في الشهر العقاري

وشكرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
لى ثلث العقار بالشراء من احد الاقارب ولكن لم يتم التسجيل الحصه memno مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 19-05-2017 06:32 PM
أريد بيع محل ملكى (موهوب بعقد هبه غير مسجل لابنى ) kokolove مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 6 05-08-2015 05:46 AM
ماهو الفرق بين تسجيل اللوجو فى مصلحة التسجيل التجاري وبين تسجيله الشهر العقاري M_Masry مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 21-08-2012 08:54 PM
كتب جميع ما يمتللك بعقد بيع ابتدائي ومسجل في الشهر العقاري علي فايد مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 22 18-06-2011 04:29 PM
طلب مباشر من المشتري :أرض للإيجار بعقد لمدة 30 سنة – جدة – الخمرة أو المنطقة الصناعية alzaher_88 شقق للايجار - فلل للايجار - محلات ومكاتب تجارية وأراضي للايجار 0 19-05-2011 06:52 PM
قديم 21-03-2017, 09:44 PM
محامى ومستشار قانوني
تلقى دعوات الى: 1489 موضوع
إعجاب: 1,056
تلقى 432 إعجاب على 69 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1489 موضوع
مستوى التقييم: 433
وسام المراقب المميز:  - السبب: الإلتزام الدائم بالمتابعة لقسم الاستشارات و مساعدة الاعضاءوسام التكريم والتقدير:  - السبب: سنوات من التفاني و الجهود المميزة بخدمة أضاء البوابة بالرد على الإستشارات القانونية

لا يوجد تسجيل فى الشهر العقارى بدون امضاء الطرفين على العقد أصلا ...

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
8 ش حسن الليثى من ش المحكمة أمام
مدرسة جمال عبد الناصر مدينة نصر الحى السابع
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 010/30268622
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم
قديم 09-01-2018, 10:11 AM
عضو مميز
إعجاب: 2
تلقى 3 إعجاب على 3 مشاركة
مستوى التقييم: 7

يا اساتذة

الحمدلله تم تسجيل عقد بيع السيارة في الشهر العقاري وفعلا قمت بهذا الاجراء لوحدي انا كبائع

وكل اللي اخدتو من المشتري اصل بطاقته وصورة منها فقط وعند الامضاء مضيت انا فقط كبائع تحت خانة

امضاء البائع وفي خانة امضاء المشتري لم يمضي المشتري وكتب فيها الموظف ( لم يوقع )

وطبعا دا عشان الرخصة كانت سارية حتي شهر اكتوبر ولو كان المشتري وقع علي العقد كان العقد هيبقي نافذ من تاريخه

وكان هيبقي ادام المشتري شهر واحد لنقل الملكية في المرور من تاريخ تسجيل هذا العقد

انا قولت افيد حضراتكم بالمعلومة اللي عملتها زي ما بستفيد من حضراتكم