مشكله الشاشه السوداء
السلام عليكم

بعد فتح الجهاز والدخول على الويندوز لم اجد سطح المكتب وبدلا منه توجد شاشه سوداء

حاولت فتح التاس منجر لا يعمل حاولت الدخول على اخر نسحه جيده من الويندوز او اصلاح الجهاز باستخدام خيارات الاصلاح من ويندوز وكلها دون جدوى

حاولت استعاده نسخه قديمه من system restor
لكن بيقولى انه النام محمى ومافيش اى نسخ ديمه بتظهر .

ده تالت يوم ليا باحاول اصلح الجهاز فرات فى مواقع اجنبيه وعربيه وعلى اليوتيوب شاهدت عشرات الفديوهات وكله بلا جدوى

رجاء المساعده

Link

جربت الدخول للسيف مود وفتحت الريجسترى زى الصوره دى

Link

Link

لكن منفعش الحل ده من فضلك عايز حل نهائى

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

الحمد لله على نعمه الاسلام
كود أداة التحديث
"C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" "http://info.prevx.com/download.asp?GRAB=BLACKSCREENFIX"

and

sfc /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

and

.mediafire.com/file/9uu4vy7vfl960fa/metro.reg

that code not work also
اذا كنت تستطيع الدخول للوضع الامن يعني المشكلة في الدرايفرات وليست في ويندوز اكسبلورو لانه يعمل في الوضع الامن.
اعتقد المشكلة في كرت الشاشة graphics card من الوضع الامن قم بتعطيل كرت الجرافيكس. اعد التشغيل..
اذا لم تنجح ربما من درايفر اخر افصل اي جهاز متصل بالكمبيوتر.
جرب عطل اجهزة الشبكة والبلوتوث و..غيرها
عطلت كارت الجرافك بلا جدوى

اعتقد ان السبب هو التحديثات

مواقع كتير اتكلمت عن السبب وانه التحديثات وميكروسوفت بتقفل اى نسخ غير شرعيه تعمل ابديت

منتظر الحل من الاخوه الاعضاء
ياجماعه ده رابع يوم ليا

وبجد تعب جدا

الويندوز عندى النسخه من 3 سنيين وشغاله زى الفل

ومثبت عليها فيجول بيزك وسيكول سيرفر وبرامج علشان اثبتها مره تانيه هاتخد منى ايام ده غير مشاكل التثبيت .

فانا محتاج حل غير فرمته الجهاز

كمان من المواضيع اللى قراتها انه حتى بعد تغيير الويندوز المشكله ممكن تستمر .

وباذن الله فى اقرب وقت هانتقل للينكس بالكامل لان الويندوزده هايخرب بيتنا ولولا انى محتاج بيئه عمل الويندوز كنت سيبتها من زمان .

منتظر المساعده من اهل الخبره .
طيب افتح الجهاز وانتظر سيبة شغال حتى لو فضل نص ساعة وجرب بعدها افتح التاسك مانجر
جرب فحص الملفات sfc او استعادة اانظام (قبل التحديث يقوم ويندوز بانشاء نقطة استعادة)
اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABU.AMR
طيب افتح الجهاز وانتظر سيبة شغال حتى لو فضل نص ساعة وجرب بعدها افتح التاسك مانجر

جربت الحل دهوسيبت الجهاز لما نمت وصحيت تانى يوم وبرضه مابيفتحش التاسك منجر

حاليا انا حليت الموضوع حل موقت حاجه كده زى تحايل على النظام

لكن المشكله لسمه موجوده ولازم كل مره افتح الويندوز اتحايل على النظام بالطريقه دى , لان الشاشه السوداء لسه موجوده

فانا محتاج لحل نهائى

فى انتظار مقترحاتكم وهاشرح فى موضوع مفصل ازاى اتحايلت على النظام لتجاوز الشاشه السوداء للافاده الاعضاء

بس المشكله لسه موجوده ومنتظر حل نهائى من الاخوه الاعضاء
اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nietzsche
جرب فحص الملفات sfc او استعادة اانظام (قبل التحديث يقوم ويندوز بانشاء نقطة استعادة)
انا اول حاجه جربتها هى محاوله اصلاح النام عن طريق الدخول الى الاصلاح عن طريق اسطوانه الويندوز

وجربت اصلاح start up

بعدها جربت system restor

بلا جدوى

دخلت على السيف مود الخاص بالدوس وفتحت الريجيسترى وتاكدت من اقلاع اكسبلور بشكل صحيخ

جربت طرق كتيره جدا

تقريبا 4 ايام باحول الحل فى المشكله دون جدوى لحد مانجحت معايا طريقه للتحايل علىالنظام هارحها بس هى بتمكنى من العمل بشكل طبيعى على الجهاز بصوره مؤقته لحد ماقفل الجهاز وافتحه تانى ترجع المشكله ولازم اتحايل على النظام مره تانيه وهكذا .

عموما هاشرحها فى بوست مفصل للافاده الناس

بس المشكله لسه مستمره ومنتظر حل من الاعضاء
انا عملت موضوع لحل المشكله اللى نفع معايا بعد ماجربت باقى الحلول الاخرى

وهوحل مؤقت وليس نهائى

Link

مشكله الشاشه السوداء