English تم الإنتقال للبوابة الجديدة والتسجيل من هنا

المنتدى العام : بعيدا عن المواضيع السياسية بالكامل اكتب بأسلوبك وعزز مقولاتك بالمصادر خصوصا إذا كانت معلومات أو تحليلات جديدة. يمنع التحريض على العنف والكراهية أو الارهاب.

مسابقة ماذا تفعل لو؟؟؟؟

انا مرة كنت واقف فى المحل بتاعنا " ملابس حريمى " وببيع لواحد جاى و معاة واحدة شكلها صغير بجد يعنى 15 او 17 سنة مثلا وهو تقريبا 35 او 38 فقلتلة دة هييجى على اد بنت حضرتك بالظبط لقيتة بص لها و هى بصت لة ووجههم احمر واخضر ....فهمت ساعتها انهم مخطوبين ..!!!!!

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

موقف الأخ hema حصلي بالظبط

كان عندنا عميل متعب جدا وغير متعاون وعلى طول عنده مشاكل

وكنت أكلم زملائي واشتكي لهم منه وفجأة وجدته في الغرفة وأكيد سمع :ung:

وقتها طنشت خالص وقلتله أهلا وهو ماقلش حاجة علشان انا كان عندي حق في كل كلمة قلتها :un7: :un7:

والله رائعة كل هذا الأراء التي تملوها علينا ولكن أين مواقفكم التي هي من شروط المسابقة أن كل من يجيب علي موقف يعطي موقف أخر وهكذا

مع تحيات أخوكم
hema

بسم الله الرحمن الرحيم
حسناً اخي الحبيب الصغير هذا هو موقفي بالتحديد وأخبروني ماذا كنتم لتفعلوا لو كنتم بمكاني
كنت سائراً في الشارع واستوقفك أحد المارة وقال لك أنت الذي ضربت أخي الصغير المعاق حرام عليك وأخرج لك مطواه وأراد طعنك بها لأنه متضايق من شكل أخيه بعد أن ضُرب وهو جالس عند نهاية الشارع هناك يبكي فلماذا ضربته وأنت بالطبع لست الفاعل فماذا تفعل مع العلم انه غير قابل للإقناع نهائياً بأنك لست الفاعل وبعد أن أرى ردودكم سأكمل لكم الموقف وماذا حدث فيه
" مع العلم أن هذا الموقف حقيق وحدث لأخي المهندس في مدينة الإسكندرية المصرية "
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله الموقف صعب جداً أخي محمود ربنا يكون في عون أخوك المهندس
أما أنا لو كنت مكانه وواثق أني لست الفاعل مثله أخاول اللجوء لأخوه العاجز
وإن لم يرضي بهذا الحل فما لي إلا أن أفر هارباً ورزقي علي الله
ولن أضع سؤال منتظراً إستكمالك للموقف

أخوكم الصغير
Hema

سأنتظر مشاركات اخرى ثم أكمل لكم ما حدث بالضبط
وانتظروا المفاجأة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص يا حبيبي انا اعمل نفسي كمان معاق ... يعني شلل في الذراع او القدم
او الاحسن اعمل معاق اعاقه ذهنيه و استهبل فيها علي الاخر :p :p :p :p :p :p :p

و الحل البديل او ممكن يكون مكمل ......
اقول له انه يستاهل لانك انت ضربت اخي من 4 سنوات في الشارع ده و احنا كده خالصين :p :p :p :p

ايه رايكم ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Developer
موقف الأخ hema حصلي بالظبط

كان عندنا عميل متعب جدا وغير متعاون وعلى طول عنده مشاكل

وكنت أكلم زملائي واشتكي لهم منه وفجأة وجدته في الغرفة وأكيد سمع :ung:

وقتها طنشت خالص وقلتله أهلا وهو ماقلش حاجة علشان انا كان عندي حق في كل كلمة قلتها :un7: :un7:
الحمد لله لم يحصل لي مثل هذا الموقف
و لكن لو حصل فانا اتفق مع Developer

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zimaszimas
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ماذا لو اخ لك في اللله وصديق عزيز ( وصل له خبر انك اشتريت كبده جملي ) واتاك الساعة 3 فجرا وتحت العمارة وفي الشارع والناس نيام واخذ يصرخ يااااااااا.................. فين الكبدة والله لأخذ منها ؟؟؟ والله الموقف وقع؟؟

ماذا تفعل؟؟

أخوكم

zimaszimas
احم ...... موقف عويص فعلا .........

اعتقد انه يهزر هزار بايخ شويه .... وده لانه (واخد علي شويه ) و علاقتنا حلوه
و سارد عليه بشيئين :

اولا : هاطلع من البلكونه و اقول : اللي عنده كبده يوكلها له يا جماعه ........ ده باين عليه ميت من الجوع
و هنيئا لك يا فاعل الخير و الثواب
او .......
اصرخ باعلي صوتي (خصوصا انه موجود ساعتها الكثير من الناس) : الزموا بيوتكم فانه من اكله لحوم البشر و اتصلوا بالشرطه حالا و الا سياكل اطفاكم و هم نائمين ;) ;) ;)

هو فعلا رد بايخ جدا علي هزار بايخ شويه..................... ويمكن نحن الاثنين نقاسي من مقلب اخر من الشرطه :p :p :p :p .............لكن هو الذي بدأ و البادي اظلم
و علي الباغي تدور الدوائر

ههههههههههههه
جميله جداً المواقف دي أخي الحبيبmedhunter
شكراً لك مرورك المتميز بالمسابقة