المنتدى العام لتصميم الأسطوانة : تصميم الويندوز - هنا تبدأ خطواتك لدخول عالم صنع اسطوانات الويندوز والبرامج ذاتية التنصيب

مشكلة فى التعديل على ويندوز xp

مشكلة فى التعديل على ويندوز xp

المشكلة الاولة /
عندى مشكلة مع برنامج nlite وهى كل محالول ادمج برامج بصيغه cab تاتى الرسالة دى وجربت اكتر من اصدار من البرنامج مع ان البرنامج كان شغال معايا من حوالى سنه والمشكلة دى جديدة وادى صورة المشكلة
مشكلة التعديل ويندوز

المشكلة التانية /
بعد مخلص الشغل ببرنامج nlite بدون مدمج برامج يطلعلى وانا بجرب النسخه على الجهاز الوهمى والحقيقى ان اثناء نسخ الملفات فى مرحلة التنصيب الاولى فى عند رقم 39 ان الملفات ناقصه افيدونى افادكم الله

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

المواضيع المشابهه
مشكلة الثيم فى ويندوز 7 بعد التعديل
مشكلة في تفعيل ويندوز 10 بعد التعديل علي النسخة
مساعدة: مشكلة في التعديل على ويندوز xp
مشكلة في التعديل على ويندوز سفن 64-bit
مشكلة فى التعديل على ملفات ويندوز 7 ارجو النجدة

الملف دة تالف دة منتج من منتجات ادوبى واكيد الملف تالف استبدلة او ضيفة فى مرحلة اخرى

تاكد من ان البرنامج سليم بصيغة cab

والله يا اخى الكريم خبرتى فى التعديل على نسخ الويندوز ضعيفه
وان شاء الله الاخوة الاحباب فى المنتدى يفيدوك فى هذا الموضوع
لكن لى رأى مش عارف ممكن يفيد او لأ
ارفع البرنامج والملف الذى بصيغه الكاب المراد دمجه
والاخوة يجربوا على اجهزتهم موضوع الدمج هل يندمج على اجهزتهم او هناك مشاكل
وهل من حلول !!!
وشكرا وبالتوفيق فى الحل ان شاء الله

أنا مع راي الاخوة الافاضل في أن البرنامج قد يكون معطوب أو جرب نسخة آخرى من خلال هذا الموقع

http://www.wincert.net/forum/forum/8...nd-rvm-addons/

ورأي أخر كبديل الدمج لماذا لا تعمل بتثبيت البرامج من خلال البرامج الصامتة تكون بخيارك أنت أو من يستخدم النظام بملف وأحد بملايين البرامج

وأتمنى أن أكون أفدتك ولو بالجزء البسيط

السلام عليكم ورحمة الله تاعلى وبركاته

الأدوبي الذي تريد إضافته وهو معطوب أو لا يحتوي على ملف الـ svcab.ini
يعني أنه ناقص

أما عن الخطأ 39 فهو أن الرام عندك هي التي بها الخلل ولا يجب عليك أن تتعدي 512 ميجا رام للوهمي ومن الأفضل استعمال virtualbox لهذه العملية وإلا ضل المشكل يطاردك.

وأخيراً وليس أخراً قم يتفعيل الـ virtual technology في البيوص للسير الحسن والكامل للبرنامج السابق ذكره.

الدوبي الذي تريد اضافته هل هو الريدر أو الفلاش بلاير أم ماذا ؟

السلام عليكم ورحمة الله تاعلى وبركاته

الأدوبي الذي تريد إضافته وهو معطوب أو لا يحتوي على ملف الـ svcab.ini
يعني أنه ناقص

أما عن الخطأ 39 فهو أن الرام عندك هي التي بها الخلل ولا يجب عليك أن تتعدي 512 ميجا رام للوهمي ومن الأفضل استعمال virtualbox لهذه العملية وإلا ضل المشكل يطاردك.

وأخيراً وليس أخراً قم يتفعيل الـ virtual technology في البيوص للسير الحسن والكامل للبرنامج السابق ذكره.

الدوبي الذي تريد اضافته هل هو الريدر أو الفلاش بلاير أم ماذا ؟
الاخوه الكرام
اولا / انا استخدم برنامج virtualbox وجربت على جهاز حقيقى نفس المشكلة
ثانيا / لبرنامج بصيغة cab ومش معطوب انا لسة ضيفة فى نسختى من حوالى 10 اشهر ومفيش مشاكل بنفس برنامج nlite
ثالثا / انا جبت نسخة خام وجربتها اشتغلت تمام فكتها ثم وضعتها فى برنامج nlite من غير مضيف ولا اعدل عليها وحفظتها لقيتها بردوا بتقول فية ملفات ناقصة
رابعا / المشكلة هنا فى برنامج nlite وجربت اكتر من اصدار مفيش حد عنده برنامج يكون بديل لبرنامج nlite ويكون به نفس خصائص البرنامج

الاخوه الكرام
اولا / انا استخدم برنامج virtualbox وجربت على جهاز حقيقى نفس المشكلة
ثانيا / لبرنامج بصيغة cab ومش معطوب انا لسة ضيفة فى نسختى من حوالى 10 اشهر ومفيش مشاكل بنفس برنامج nlite
ثالثا / انا جبت نسخة خام وجربتها اشتغلت تمام فكتها ثم وضعتها فى برنامج nlite من غير مضيف ولا اعدل عليها وحفظتها لقيتها بردوا بتقول فية ملفات ناقصة
رابعا / المشكلة هنا فى برنامج nlite وجربت اكتر من اصدار مفيش حد عنده برنامج يكون بديل لبرنامج nlite ويكون به نفس خصائص البرنامج
حسناً مادام انت شاكك في البرنامج الـ nlite
هذا البرنامج مشاكله تتوقف على net framwork 2.0 في الويندوز اكسبي (يعني لو هو مسطب على الاكسبي)
وفي ويندوز 7 ليس لديه مشاكل بتاتاً
في ويندوز 8 و8.1 و10 لازم من تفعيل net framwork 3.5
لكي يعمل البرنامج على التعديل والتجميع بسلاسة

حسناً مادام انت شاكك في البرنامج الـ nlite
هذا البرنامج مشاكله تتوقف على net framwork 2.0 في الويندوز اكسبي (يعني لو هو مسطب على الاكسبي)
وفي ويندوز 7 ليس لديه مشاكل بتاتاً
في ويندوز 8 و8.1 و10 لازم من تفعيل net framwork 3.5
لكي يعمل البرنامج على التعديل والتجميع بسلاسة
انا شغال على ويندوز 8.1 ومفعل net framwork 3.5
هل فية برنامج بيقوم بنفس شغل nlite

انا شغال على ويندوز 8.1 ومفعل net framwork 3.5
هل فية برنامج بيقوم بنفس شغل nlite
أكيد أخي الكريم
RVM_Integrator_1.6

من رفعي

RVM_Integrator_1.6.7z - 871 KB

مفيش أسهل من هذا البرنامج وهناك برامج أخرى انت جرب دا