المرحلة الثانية : العمليات التجميليه على النسخة كيفية تغيير شاشة البدء للوندوز و شاشة المستخدم و الثمات و الستايلات و الايقونات و نصوص الرسائل التي تظهر للمستخدم و الخلفيات

الوسـام الذهبي
مستوى التقييم: 59
DR.NERO DR.NERO DR.NERO DR.NERO DR.NERO DR.NERO
# :1
نقاش للتطوير(أتمنى من الجميع الدخول)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

كيف حالكم إخوانى

أنا عدت إليكم اليوم بعد غياب طويل لنقاش لتطوير أنفسنا
بمعنى أصح الإبتعاد عنه تعديل الإكس بى بمعنى أخر ترك الإكس بى و الإتجاة لنظم تشغيل حديثة فبعد أن أنهت مايكروسوفت الدعم على الأكس بى فى شهر ابريل الماضى
و الثغرات أصبحت تملأ هذا النظام الذى أصبح هش جدا و هناك من يقول ان هناك ملف ريجيسترى يمد دعم الاكس بى حتى 2019 أقول له أنت على خطأ فهو مجرد وهم لإقناع الناس للاستمرار على الاكس بى.و الذى جعلنى أتأكد مما اقول انى فى الفتره الأخيرة قد اتجهت الى الاختراق(HACKER) و لا سيما اختراق الاجهزة و نظم التشغيل و بعد ان تعمقت فى هذا المجال وجدت أن أسهل الأنظمة فى الاختراق هو xp و لا سيما بعد انتهاء الدعم لأن الثغرات جعلت من هذا النظام مجرد خرابة يدخلها من يشاء.فى النهاية الهدف من كلامى هو المحاولة فى الابتعاد عن هذا النظام و تجربة انظمة جديدة مثل windows 7 ,windows8.1,mac os,و اللينكس و غيرها من الأنظمة الأخرى الأمنة التى تحمى المستخدمين بنسبة كبيرة من الهاكرز و بسبب وجود ترقيعات للثغرات تحافظ على الويندوز لفترة أطول.و اعلم أن بعض الاشخاص سوف يقول لى ان الاكس بى سهل الاستخدام و اسرع من الانظمة الاخرى لكنى لست مع هذا الكلام لان كل نظام يكون صعب فى بدايته حتى تتقنة و تتعود عليه.فى النهاية دعونى اقول لكم بكل صراحة انا زمن التعديل على الويندوز انتهى سواء xp او 7 أو أى نظام أخر لانة يوجود الاف الشروحات الموجودة على النت التى تجعل من الطفل الصغير يصنع ويندوز فى دقيقة و ان نتجة الى تعلم اشياء جديدة تفيدنا كعرب مثل تعلم لغات البرمجة و تصميم المواقع و غيرها و الكثير.أسف ان كنت طولت عليكو لكنى لشتقت لمناقشتكم
..................................
كلو يقول رأى فى الكلام ده
و نشوف ازاى نطور نفسنا كعرب حتى لا يسبقنا الاخرون

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

عضو جديد
مستوى التقييم: 0
samuelsemsem
# :2
كلامك كله مظبوط يا اخي بس في حاجة انت نسيتها هو طبعآ ويندوز xp فيه ثغرات كتير بس صدقني انا اخترقت اكتر من 420 جهاز فيهم ويندوز 7 و8و8.1 اما لينكس لم اجرب الصراحة وبالنسبة لتعديل ويندوز اخر غير xp فانا هقولك صعب ولكن لو حاولنا هنعرف بس في حاجة انك لما بتعدل مثلا على 7 مش بتعدل بشكل كلي يعني مجرد حاجات بسيطة مش زي xp
عرفت ليه العرب مش بيعدلو غير على xpعشان مشمهم انه يتطور اهم حاجة عندينا اننا نعمل ويندوز بأسمنا نتشهر بيه ونتفشخر
اعزرني لو قولت حاجة مش مظبوطة
الوسـام الماسـي
مستوى التقييم: 185
DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld
# :3
كلام جميل أخى محمود سواء اتفقت او اختلفت معك علية
لكن نتجة لاى مجال عدا الاختراق
وعملية التعديل على النسخة سواء كانت XP او 7 فهى مجرد هوايات عند البعض
الوسـام الذهبي
# :4
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samuelsemsem
كلامك كله مظبوط يا اخي بس في حاجة انت نسيتها هو طبعآ ويندوز xp فيه ثغرات كتير بس صدقني انا اخترقت اكتر من 420 جهاز فيهم ويندوز 7 و8و8.1 اما لينكس لم اجرب الصراحة وبالنسبة لتعديل ويندوز اخر غير xp فانا هقولك صعب ولكن لو حاولنا هنعرف بس في حاجة انك لما بتعدل مثلا على 7 مش بتعدل بشكل كلي يعني مجرد حاجات بسيطة مش زي xp
عرفت ليه العرب مش بيعدلو غير على xpعشان مشمهم انه يتطور اهم حاجة عندينا اننا نعمل ويندوز بأسمنا نتشهر بيه ونتفشخر
اعزرني لو قولت حاجة مش مظبوطة
تمام كلامك كلو سليم اخى

و فعلا بردو انا عندى اجهزة كتير اوى عليها ويندوز 8و7 و لكن معظم التحديثات تسد الثغرات لكن لدى 1000 طريقة لدخول هذه الانظمة بس طبعا بتكون اصعب من الدخول للاكس بى
الوسـام الذهبي
# :5
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DreamWorld
كلام جميل أخى محمود سواء اتفقت او اختلفت معك علية
لكن نتجة لاى مجال عدا الاختراق
وعملية التعديل على النسخة سواء كانت XP او 7 فهى مجرد هوايات عند البعض
شكرا جزيلا لك اخى عبدالرحمن
و لكنى اتجهت لمجال الاختراق حتى اتعلم حماية نفسى و اتعلم كل الحيل الممكنة لاحمى نفسى منها فانا لا اضر الا من يضرنى او يضر مسلم
و بالنسبة للتعديل على اكس بى فانى سمعت من اصدقائى الملغمين(الهاكر) انهم سوف يقومون بالتعديل على ويندوز اكس بى و سوف يقومون بحقنة بالفيروسات المشفرة التى لا تستطيع الحمايات كشفها ابدا و نشرة فى كل المنتديات فبمجرد تنصيبك الويندوز اعرف انك كل حاجة على جهازك عندو