العودة   منتديات داماس > انظمة التشغيل والاوفيس > الأنظمة المفتوحة المصدر Open Source OS

الأنظمة المفتوحة المصدر Open Source OS أنظمة لينكس - يونكس - ريدهات - فيدورا - توزيعات - تعريفات

28-01-2014, 02:24 PM
nortonmacai
عضو فعال

اشكركم مقدما على المرور ولكم تحياتي
انا حاليا اعمل على ويندوز 8.1
اريد انصب لينوكس منت سنامون16 على بارتشن مستقل على بارتشن D علشان اتنقل بينهم وطبعا عند تقسيم الهارد ( اول ما اشترينه ) كان بارتشن ال D بيكون logical
هل هايفرق في تسطيب اللينوكس ولا لازم يكون primary زي بارتشن ال C ارجو الإفاده
تقبلوا تحياتي

28-01-2014, 10:38 PM
محمد فضل
عضو ذهبي

بس ياغالى بالنسبه للتركيب اللينكس بجوار الويندوز مبيكونش بارتشن مسمى افهمك يعنى لما تدخل تنزل ويندوز مش بيجيلك اختيارات format و delete و new انت بتعمل للبارتشن اللى انت عايزه delete تمام كده وممكن كمان لو ال c عندك كبير تاخد منه مساحه طبعا عشان تكون مرتاح على لينكس لا يقل عن 12 او 13 او 15 جيجا ممكن تاخدهم من ال c عن طريق كلك يمين على mycomputer وتختار اداه manage ولو عوزت حاجه انا تحت امرك ثنيا من ناحيه logical ولا primary اساسا هو بينزل logical ثالثا منت 16 البتراء لا تصلح مع ويندوز نهائى وقد جربت ذلك مرارا فى بعد التنصيب اذا نزلت اصلا بتحذف البوت كاملا سواء بتاعها وبتاع الويندوز وهذا شئ انا متاكد منه اذا اردت نصيحتى اختار طويل الدعم lts ايان كان اوبنتو او منت وخصوصا اصدار maya من منت جميل جدا وممكن اديك رابط له

http://www.linuxmint.com/release.php?id=18 اختار منها ما تشاء ... ونصيحتى لك لا تبدأ باللينكس الا عندما تشاهد فيديوهات كثيره عنه مثل قناه عرب جنو لينكس لاخونا عبدلمجيب مثلا او اى حد عشان مضيعش بياناتك لان اكاد اجزم انه لم ينتقل احد الى اللينكس الا وحذف الهارد كله فى اول مره ومنهم انا وبالتوفيق يااخى

28-01-2014, 11:58 PM
nortonmacai
عضو فعال

الله
راااااائع استاذ محمد منصو
اشكر مرورك ونصائحك الغاليه واحترم وجهة نظرك كثيييييييرا
فعلا حولت مرارا تنزيل منت 16 مع الويندوز ولم تفلح
اشكرك على الرابط والآن اقوم بتنزبل مايا سينامون 13
وبخصوص فيديوهات اللينكس شاهدت الكثير وقرأت الأكثر ومع تسطيب اوبنتو (اكثر من مره في العام الماضي )والحمدلله تعاملت صح مع مراحل التنصيب حتى النهايه
والآن عند اكتمال تحميل المايا 13 سأقوم بالتنصيب وسأوافيك بثمرة مجهودك معي لك كل الشكر والتقدير

29-01-2014, 07:05 AM
محمد فضل
عضو ذهبي

بالتوفيق اخى انا فى انتظارك

29-01-2014, 01:38 PM
baord
الوسـام الذهبي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منصو 
بس ياغالى بالنسبه للتركيب اللينكس بجوار الويندوز مبيكونش بارتشن مسمى افهمك يعنى لما تدخل تنزل ويندوز مش بيجيلك اختيارات format و delete و new انت بتعمل للبارتشن اللى انت عايزه delete تمام كده وممكن كمان لو ال c عندك كبير تاخد منه مساحه طبعا عشان تكون مرتاح على لينكس لا يقل عن 12 او 13 او 15 جيجا ممكن تاخدهم من ال c عن طريق كلك يمين على mycomputer وتختار اداه manage ولو عوزت حاجه انا تحت امرك ثنيا من ناحيه logical ولا primary اساسا هو بينزل logical ثالثا منت 16 البتراء لا تصلح مع ويندوز نهائى وقد جربت ذلك مرارا فى بعد التنصيب اذا نزلت اصلا بتحذف البوت كاملا سواء بتاعها وبتاع الويندوز وهذا شئ انا متاكد منه اذا اردت نصيحتى اختار طويل الدعم lts ايان كان اوبنتو او منت وخصوصا اصدار maya من منت جميل جدا وممكن اديك رابط له

http://www.linuxmint.com/release.php?id=18 اختار منها ما تشاء ... ونصيحتى لك لا تبدأ باللينكس الا عندما تشاهد فيديوهات كثيره عنه مثل قناه عرب جنو لينكس لاخونا عبدلمجيب مثلا او اى حد عشان مضيعش بياناتك لان اكاد اجزم انه لم ينتقل احد الى اللينكس الا وحذف الهارد كله فى اول مره ومنهم انا وبالتوفيق يااخى
تحياتي استادنا محمد العزيز
فعلا اتفق معك لكن عند تنصيب منت 16 فوق الويندوز سيتم ايجاد نظام ويندوز تلقائيا

و سيطلب منك ان كنت تريد تنصيب منت جنبا لجنب الويندوز وافق عليه
تم سيطلب منك تنصيب المنت في هارد زي ما قلت في بارتشن غير مسمى ان وجد ان لم تفعل له فورمتة
او في بارتشن الوحيد متوفر للويندوز و في راي قبل مباشرة تنصيب في هده مرحلة يوجد خيار في الاسفل
يمنع تنصيب تلقائي في اي بارتشن فهو يمكنك من اختيار مكان تنصيب نظام لينكس بل يمكنك ايضا
من تقسيم و حدف الخ مع عدم نسيان تكوين بارتشن swap و هو في الاغلب مرة و نصف مساحة
الرام ومن الافضل تنصيب المنت في البارتشن مختلف عن الويندوز بنمط ext4
لكونه اسرع و احسن بكتير من ext3 مع علم قد سبق لي قمت بتنصيب الويندوز جنب المنت16
بدون اي مشاكل مع علم ان بارتشن ext4 الي به نظام لينكس لا يظهر في الويندوز شئ عادي
اما لينكس فقد تم تطويرها حيت يمكنك تعامل مع ntfs بكل يسر

29-01-2014, 05:44 PM
محمد فضل
عضو ذهبي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة baord 
تحياتي استادنا محمد العزيز
فعلا اتفق معك لكن عند تنصيب منت 16 فوق الويندوز سيتم ايجاد نظام ويندوز تلقائيا

و سيطلب منك ان كنت تريد تنصيب منت جنبا لجنب الويندوز وافق عليه
تم سيطلب منك تنصيب المنت في هارد زي ما قلت في بارتشن غير مسمى ان وجد ان لم تفعل له فورمتة
او في بارتشن الوحيد متوفر للويندوز و في راي قبل مباشرة تنصيب في هده مرحلة يوجد خيار في الاسفل
يمنع تنصيب تلقائي في اي بارتشن فهو يمكنك من اختيار مكان تنصيب نظام لينكس بل يمكنك ايضا
من تقسيم و حدف الخ مع عدم نسيان تكوين بارتشن swap و هو في الاغلب مرة و نصف مساحة
الرام ومن الافضل تنصيب المنت في البارتشن مختلف عن الويندوز بنمط ext4
لكونه اسرع و احسن بكتير من ext3 مع علم قد سبق لي قمت بتنصيب الويندوز جنب المنت16
بدون اي مشاكل مع علم ان بارتشن ext4 الي به نظام لينكس لا يظهر في الويندوز شئ عادي
اما لينكس فقد تم تطويرها حيت يمكنك تعامل مع ntfs بكل يسر

للاسف يااخى كل محاولاتى لتنصيب البتراء الاصدار الاخير والنهائى من منت بجانب ويندوز جميع الطرق بائت بالفشل رغم خبرتى المتواضعه وحصلت مع ناس كتير جدا فوق الوصف حتى المحترفون على اليوتيوب سواء قنوات عربيه او اجنبيه صرحوا بهذه المشاكل لكن فى ناس على الفيس اتركب معاهم تمام كما قلت ولكن الاصدار الذى اتفق عليه الجميع هو اصدار مايا
13 علشان كده لو جيت انصح حد بنصح بيه مافيهوش غير مشكله واحده بالنسبه للتحديثات منتظر الاخ لما يوصل للمرحله دى وعرفه بها بالفعل انا مجهز صور كمان لها علشان لما يحتاجها .. وراى شخصى اصدار البتراء ده بيفكرنى بويندوز 8 حصل اختلافات عليه ومايا بيفكرنى باصدار ويندوز 7 الكل اتفق عليه

30-01-2014, 02:45 AM
baord
الوسـام الذهبي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منصو 
للاسف يااخى كل محاولاتى لتنصيب البتراء الاصدار الاخير والنهائى من منت بجانب ويندوز جميع الطرق بائت بالفشل رغم خبرتى المتواضعه وحصلت مع ناس كتير جدا فوق الوصف حتى المحترفون على اليوتيوب سواء قنوات عربيه او اجنبيه صرحوا بهذه المشاكل لكن فى ناس على الفيس اتركب معاهم تمام كما قلت ولكن الاصدار الذى اتفق عليه الجميع هو اصدار مايا
13 علشان كده لو جيت انصح حد بنصح بيه مافيهوش غير مشكله واحده بالنسبه للتحديثات منتظر الاخ لما يوصل للمرحله دى وعرفه بها بالفعل انا مجهز صور كمان لها علشان لما يحتاجها .. وراى شخصى اصدار البتراء ده بيفكرنى بويندوز 8 حصل اختلافات عليه ومايا بيفكرنى باصدار ويندوز 7 الكل اتفق عليه
والله يا اخي لم اجد اية مشكلة مع البتراء كما اني قمت بتخلص نهائيا من الويندوز 8 كنظام
اعتبره فاشل بكل مقاييس هدا راي مع احترام اراء الاخوة الكرام
و يرجع السبب الاول لعدم وجود اية مشكلة في البتراء اني اقوم بتحديت الموتوف منه
و الدي لا يسبب الى عدم استقرار النظام

كما اني افضل البتراء على مايا ليس فقط من حيت تحديت بل ايضا من حيت تطور اللدي عرفته القائمة
و زيادة برمجيات اصلاح و رجوع الى اصل الاصول الخ بل حتى برنامج تصفح nemo 2.0.8 جميل و بدون مشاكل

اما بالنسبة لمايا فلها نقطة واحدة و هي انها طويلة المدى من حيت تدعيم ليس الا هدا راي
عكس البتراء التي ستنتهي بنهاية فصل الصيف لهدا العام
يمكنك زيارة
http://fr.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint

30-01-2014, 12:30 PM
nortonmacai
عضو فعال

اشكركم اساتذتي للمشاركه

اخص بالذكر الأستاذ محمد منصو لما قام به من مجهود
بالفعل قمت بتحميل توزيعة مايا 13 وكمان قمت بالتبويت من فلاشه USB وتم التنصيب بنجاح واستطعت التنقل فيما بينها وبين ويندوز 8.1
ووجدت بها ما لم اجده في اوبنتو 13.4 ( اقصد بها برامج توفي غالبا باختياجاتي وقائمه شبيهه بالويندوز )
لهذا كان اختيار موفق ونصيحه سديده من استاذ محمد منصو
والآن ماذا بعد ؟
ما المفروض اني اعمل ( غير اني اشتغل برامجها )
وطبعا حضرتك تعرف ( إصدارات برامجها قديمه مثل فايرفوكس ) ولم اعرف التنزيل من عليها ( مثل IDM )
اشكركم جميعا واتمنى المتابعه

30-01-2014, 09:28 PM
محمد فضل
عضو ذهبي

اول حاجه التحديثات فى اللينكس مهمه جدا بس هتحذف مصدر من مصادر التحديث لان دعمه توقف
من preferences تختار softwaresources وتدخل على التبويب الثانى other software واحذف اخر مصدر متعلم والمسمى mediabuntu.org كما بالشكل

30-01-2014, 09:46 PM
محمد فضل
عضو ذهبي

ثانيا لو بتحب اول ما تفتح الجهاز يدخل على ويندوز وخصوصا ان كان جهاز للعائله او حتى عايز تقلل وقت دخول الجهاز على اللينكس من 10 ثوانى الى اقل من ذلك استخدم برنامج startupmanager
وتعلم يااخى الطرفيه فهى جميله حقا باستخدام هذا الامر sudo apt-get install startupmanager
هيقلك اكتب الباسورد اكتبه وبعدين انتظر لما يخلص وقول ما يخلص اكتب هذا الامر لكى يفتح البرنامج startupmanager كما بالشكل ممكن تجيلك علامه خطا اول مره اغلقها ميهمكش هتلاقى فوق الوقت 10 ثوانى قلله او زوده برحتك وهتلاقى تحت اختيارات للنظام اللى يخش عليه الاول اختار اللى انت عايزه

هذه صوره البرنامج بعد تسطيبه ووضع الامر startupmanager كما قلت

هذه رساله الخطأ لو جاتلك تفاداها متقلقش

هنا بتختار الوقت انا مختاره 4 ثوانى وعندى ويندوز xp الجهاز يدخل عليها الاول طبعا لانى مستخدم لينكس الوحيد ببيتى