المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات اضافة برامج ( مثل الاوفيس و النورتون و الريال ) الى اسطوانتك و الخلفيات و الثيمات لتكون ذاتية التنصيب معها بالاضافة الى سويتشات التنصيب الصامت للبرامج وكيفية التعامل مع WPI و Xplode

عضو جديد
مستوى التقييم: 0
UlTrAs
# :1
استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوز

السلام عليكم أولا

أنا ياجماعة يعتبر أكتر واحد قرييت فى المنتدى دا استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوز.. مش مصدقين .. طيب والله لفيت اقسام الاسطوانة اللى تحته 4 ولا 5 اقسام فرعية دا من صفحة 1 لحد 100 وتعبت بعد كدا !! استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوز

أنا بقول كدا عشان لما استفسر على حاجة ياريت محدش يقولى لف وابحث لأنى مخلتش موضوع لما قريته وربنا شاهد وعالم ..

بعد المقدمة دى بقى ..

استفسارى بخصوص تصيب البرامج بعد ماينزل الويندوز .. طبعا قريت كتير فى الموضوع دا .. والحلول انا مش بعرف اعملها .. يعنى الوحيد اللى بعرف اعمله الدمج عن طريق nLite ودا طبعا هايقيدنى ببرامج معينة اللى هيا موجوده على النت وبس طيب افرضوا البرنامج مش موجود على النت !! استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوزبصيغة cab

أما الحل التانى الاضافة عن طريق برنامج windows unattended cd creator ودا جربته لقيت مع كل برنامج لازم اضغط نكست نكست ..

دول اللى بعرف اعملهم .. اما المسارات بقى والحوارات والله مافاهم منها حاجة خالص استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوز

المهم .. انا عاوز اعمل البرامج تسطيب اختيارى .. يعنى الويندوز ينزل واول لما يفتح يقوم قايمة فيها البرامج تفتح وانا اختار البرنامج اللى انا عاوزه وينزل اتوماتيك زى ماموجود ف نسخ كتير .. وانا مش بفهم حاجة ف المسارات من الاخر استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوز

ياترى فيه حل .. انا خلصت الويندوز .. وواقف على الموضوع دا ..

وربنا يستر بقى وتساعدونى .. استفسارات لدمج البرامج بعد تنصيب الويندوز

عضو مميز
مستوى التقييم: 12
mohamed nage
# :2
انا قريبا ساعمل شرح بالفيديو لعمل مشروع اوتوبلاي بالفيديو والصوت لكيفيه عمل مشروع اوتوبلاي لاختيار البرامج الي انتا عاوزها وكيفيه دمجها نسخها في نسخه الويندوز بس كنت عاوز اخد راي الاعضاء لكني ساتخر قليلا لن النت عندي قاطع وانا بقغد كافيه
عضو جديد
UlTrAs
# :3
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohmed221
انا قريبا ساعمل شرح بالفيديو لعمل مشروع اوتوبلاي بالفيديو والصوت لكيفيه عمل مشروع اوتوبلاي لاختيار البرامج الي انتا عاوزها وكيفيه دمجها نسخها في نسخه الويندوز بس كنت عاوز اخد راي الاعضاء لكني ساتخر قليلا لن النت عندي قاطع وانا بقغد كافيه
بالتوفيق ياباشا .. واتمنى انه يكون الشرح بطريقة جديدة ومبسطة .. وانتا ممكن تشتغل وتسجل الشرح من دلوقتى .. دا ماله ومال النت .. وبعدين ارفعه براحتك

المهم بقى انا عاوز حل لموضوعى دلوقتى .. بقولك النسخة واقفة على المشكلة دى .. انا مش هاستناك ياخويا

الوسـام الماسـي
مستوى التقييم: 185
DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld
# :4
يا اخى ما تستخدم برنامج wpi
حيث يسمح لك ان تضع برامج للمستخدم اختيارية و اخرى اجبارية النصيب
وشكلة تتحكم بة و نظامة جميل
هذا شرح البرنامج
https://www.damasgate.com/vb/t250841/
عضو جديد
UlTrAs
# :5
شكرا ياباشا .. بس دا مش محتاج حوار المسارات !!
الوسـام الماسـي
DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld DreamWorld
# :6
يا اخى الحبيب
هناك خطوات بسيطة بالنسبة للمسارات
لكن الشرح فيديو بالصوت كمان
يعنى مش هتغلط فى حاجة
عضو جديد
UlTrAs
# :7
شكرا ياباشا على التوضيح .. وانا حاليا بنزل الشرح ..

ولو فيه حاجة مفهمتاش هاجى اوجع دماغك تانى
الوسـام الماسـي
# :8
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة UlTrAs
شكرا ياباشا على التوضيح .. وانا حاليا بنزل الشرح ..

ولو فيه حاجة مفهمتاش هاجى اوجع دماغك تانى
اى حاجة انا موجود ولو برسالة
تحياتى اخى و منتظر استفسارك
عضو جديد
UlTrAs
# :9
DreamWorld

والله ماعارف اقولك ايه .. انا مجربتش الشرح على النسخة ..

لكن جربته على جهازى الشخصى .. اللى هيا النسخة الحالية عندى .. وبالفعل البرنامج نجح معايا ولأول مرة

متشكر جدا ..

ولو فيه جديد هاابلغ حضرتك

عضو ذهبي
مستوى التقييم: 24
aya6 aya6
# :10
أتكل علي الله واشتغل wpi
ودور عليه وده اسهل الطرق لدمج البرامج
بعد تنصيب الويندوز