مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ استشارات قانونية - القانون التجاري, القانون المدني, القانون الاداري, القانون الجنائي, القانون الدولي, القانون السعودي, القانون المصري, القانون السوري, القانون العراقي

عضو جديد
مستوى التقييم: 0
nhr elhanin
# :1
قضية نفقة

تركت منزل الزوجية من شهر لخلافات بينى وبين زوجى وطلبت الطلاق وهو رفض الطلاق الا اذا تنازلت عن حقوقى كلها فلجأت للقضاء وقام المحامى بعمل قضية نفقة ليا ولطفلى عمره 4 سنوات وتحددت الجلسة يوم 6/2/2013 انا معايا القائمة مكتوب فيها الذهب بالقيمة المادية وليس بالجرام ومكتوب العفش بالقيمة المادية هو زوجى كان واخد ذهبي وبايعة ومن حوالى كام شهر زوجى اعطانى مبلغ من المال حوله من حسابه لحسابي فى البنك لانه كان مقترضه منى على فترات يعنى فلوس كنت محوشاها على دهبي من قبل الزواج هو قال انه هيستعين بالورق ده ويقول انه اعطانى بدل ذهبي الفلوس دى مش عارفة ايه الحل وانا مش معايا اثبات ان الفلوس دى كنت عطيهاله من الاول ولا شهود تانى شئ هو مغير كالون الشقة وانا مش قادرة اخد هدومى منها ولا اى شئ يخصنى هى القضايا دى كلها لحد لما اوصل للطلاق ممكن تاخد وقت كتير ؟

عضو جديد
nhr elhanin
# :2
انا زوجى بيشتغل فى مدرسة خاصة ومرتبه 1200 شهريا هى نفقتى انا وابنى هتكون كام وهيتحكملى امتى بالنفقة علشان انا مرتبي مش بيقضى احتياجاتى كلها انا وابنى
عضو جديد
nhr elhanin
# :3
ارجو الرد عليا سريعا
محتاجة ردكم عليا ضرورىىىىىى
محامى ومستشار قانوني
مستوى التقييم: 436
gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal
# :4
السلام عليكم

االنفقة غالبا بين 300 ج و 500 جنيه .
أما المال المحول لحسابك لا يكفى لقيام
الدليل أمام المحكمة أنه بديل للذهب ..
وغالبا لن يؤخذ بهذا القول ...

وكان الله في عونك أمام القضاء المصرى ...

هذه القضايا تأخذ من الوقت من سنتين الى ثلاثة ...
عضو جديد
nhr elhanin
# :5
ربنا يبارك لحضرتك استاذ جمال ويكرمك شكرا للرد