مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ استشارات قانونية - القانون التجاري, القانون المدني, القانون الاداري, القانون الجنائي, القانون الدولي, القانون السعودي, القانون المصري, القانون السوري, القانون العراقي

عضو جديد
مستوى التقييم: 0
345muhammed
# :1
تاجيل عائل اسره لاخيه بعد انهاء دراسته

طب معلش انا عايز اسال على موضوع تجديد التاجيل بعد ما اخويا خلص دراسه:

انا واخد تاجيل لاني عائل اسره لاخويا لحد مايخلص دراسته ابي متوفي و هوه دلوقتي خلص دراسته وبيقدم للجيش و الناس بتقوللي انت كده ملكش دعوه بيه تقدموا انتوا الاتنيين
فهل اقدر استني لحد ماعرف هوه هايخش ولا لأ ولو دخل انا اقدر اخد تاجيل ولا هايقلولي انت تخلفت ومش من حقك

ولو انا ماروحتش نهائي وانا عمري 27 و شهر فى ضرر عليه لحد ما اتم التلاتين ولا لو حصل فى الامور امور واتكشف الموضوع ده اتحبس؟

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

محامى ومستشار قانوني
مستوى التقييم: 436
gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal
# :2
ان لم تقدم فى نفس دفعة أخوك
فأنت متخلف عن التجنيد !!!!!!!!!!!!!

والقاعدة

لا مزايا لمن تخلف !!!!!!!!!

وإن لم تتم الثلاثين فأنت عرضة للقبض
عليك وأداء الخدمة مع المحاكمة والحبس ..

وإن لم يقبض عليك فعند الثلاثين المحاكمة والغرامة ...
عضو جديد
345muhammed
# :3
طيب معلش الحبس بيبقي اد ايه و بناءا علي ايه .
يعني انا كنت بحسب ان من حقي اشوف اخويه هايعمل ايه فى الجيش وبعدين اروح اقدم زي ما ناس بتقول انها عملت كده عادي وانا اخويه لسه متخرج السنه دي وكده فات دفعتين فالحد كام دفعه تبقي حبس و هل الحبس اقل عقوبه ايه واكتر عقوبه ايه

وبعدين انا ازاي اتمسك انا واخد تاجيل بقالي 5 سنيين و محدش قالي هات شهادتك اشوفها لحد دلوقتي ولو مره وخصوصا ان انا شغال بحاجه زي يوميه مع شركات
محامى ومستشار قانوني
مستوى التقييم: 436
gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal
# :4
ان تقدمت الآن للتجنيد فستجند مع سنة زيادة
غير قابلة للرفع .......
وعموما أنت الآن فى وضع أفضل من غيرك
والأفضل أن تقدم نفسك فى أول دفعة قادمة ...
عضو جديد
345muhammed
# :5
يعنى ايه غير قابله للرفع و بعدين المشكله ان انا فعلا عائل اسره ولو دخلت الجيش مش هايبقى فيه حد يصرف علينا و كمان اخويا هايبقي في الجيش وانا فى شغلي مش محتاج نهاااااااائي للشهاده ولا حتي في حياتي ولسه فى جهاز اختى من الاخر دخوللي هايضرنا
وانا عايز اعرف الحبس ده اقل مده ايه واكتر مده ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وانا ايه اللي يخليني اتمسك

عذراا للاطاله وكتر الاسئله