صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير تعليم الكمبيوتر و حل المشاكل الفنية و تبادل الخبرات وبرامج الصيانة, صيانة الحاسب, صيانة المحمول, laptop, desktop

عضو مميز
مستوى التقييم: 13
EGYPTHERO EGYPTHERO EGYPTHERO
# :1
لا اشعر بقوه الجهاز بعد اعاده تقسيم الهارد

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله بركاته احبائي الكرام
ندخلل في الموضوع انا شريت جهاز لينوفو z460كور اي فيف رام 4 جيجا والجهاز اول ما جبته كان ماشاء الله سريع جدا
بس طبعا المشكله المعروفه ان الهارد بيجي متقسم بطريقه غبيه ال سي 450 جيجا و الدي 20 جيجا تقريبا

فببرنامج قمت باخذ جزء من السي ودمجه مع ال d واصبح السي بعد ذلك 100 جيجا

ولكن كانت الطامه الكبري ،،
بعدما كان النسخ يصل الي اكثر من 100 ميجا ف الثانيه اصبح 40 ميجا او 30 او 20 كدا

مش عارف ايه الي حصل ؟؟
عملت ريكوفري للسيستم وبعدين برضوا نفس المشكله

فيه عندي حاجه اسمها intel rapid storage دي شغاله بس مش عارف دي فيدتها ايه مش حاسس للها لزمه

كمان مش حاسس ان الجهاز سريع خالص

حد يقدر يفيدني في الموضوع دا يا جماعه خصوصا انه قبل اعاده التقسيم كان اسرع مما هو عليه الان

وهل هناك طريقه نستطيع من خلالها الاستفاده بشكل اكبر من امكانيات الجهاز لسرعته

اتمني ان اجد المساعده

وشكرا

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

عضو ماسـي
مستوى التقييم: 35
visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7 visionary7
# :2
اخى الفاضل . السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

قم بتقسيم الهارد بالكامل وسطب نسخة ويندوز جديدة وستجد ان النقل والجهاز اصبح مثل ماكان علية تماما ان شاء الله
عضو مميز
مستوى التقييم: 13
EGYPTHERO EGYPTHERO EGYPTHERO
# :3
ايوا بس نسخه الويندوز دي اصليه ومش عاوز اخسرها
مفيش حل تاني يا جماعه
عضو مميز
مستوى التقييم: 8
wasimo83
# :4
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي مشان ما توجع راسك الحل الوحيد مثل ما قال أخي visionary7
أما بالنسبة للنسخة سدقني يلي بدك تنزلها ما بتفرق معك شي إذا كانت النسخة جيدة ويلي عم ينزلها معلم
صارت هي المشكلة على جهاز جاري والحل متل ما قلتلك وبعدين مشان النسخة في عنا ولله الحمد في المنتدى نسخ جيدة جدا أو جيب من السوق ولا تحممل الموضوع كتير أما بالنسبة للكراك أنا حاليا عم أشتغل على نسخة جايبها من السوق بس كركتا عن طريق كراك حاطو أخونا أبو منصر عن جد رائع ورجاع خبرنا شو بصير معك
عضو ذهبي
مستوى التقييم: 33
ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher ahmadmaher
# :5
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EGYPTHERO
ايوا بس نسخه الويندوز دي اصليه ومش عاوز اخسرها
مفيش حل تاني يا جماعه
المفروض معاك السيريال صح ؟ يتبقى الاضافات اللي بتضعها الشركه على النسخه و دي ممكن بتجد بعضها على موقع الشركه و ممكن تعمل اسطوانات ريكفيري حسب الشركه بيكون فيه ريكفري سيستم و ريكفري درايفرات او الاتنين فحضرتك اهم حاجه خد الدرايفرات و اعمل اسطوانات ريكفري اذا حبيت ترجع للسيستم دة تاني وفرمت الهارد خالص و قسمه من الاول و نزل نسخه ويندوز زي اللي معاك السيريال بتاعها و سطبها و اكتفيها بالسيريال ثم نزل الدرايفرات يعني اذا جهازك عليه نسخه هوم يبقى تنزل و تسطب هوم علشان السيريال يشتغل صح اذا ركبت اي نسخه تانيه غير زي اللي على جهازك يبقى عاوز لك لودر او كراك لكن ما تحطش السيريال واحتفظ بيه انت ممكن تبيعه بعد كدة لو تحب لاي حد عاوزة و تستفاد بتمنه