العودة   منتديات داماس > منتدى البرمجة العام > تطوير المواقع

25-12-2010, 02:24 PM
Ziad Nader
عضو مشارك
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
إعجاب: 0
تلقى 11 إعجاب على 3 مشاركة

السلام عليكم و رحمة الله

أنا وجدت موقع يقدم خدمة تصميم المواقع و استضافتها و تقديم الدومين مجانا ً !
اسم الموقع :
http://www.ucoz.com

و أريد أن أسأل من لديه الخبرة بهذا النوع من المواقع :

1) ماذا يستفيد هذا الموقع وكيف يربح إن كان يقدم كل شيء بالمجان بل و يقدم الدومين بالمجان ؟!

2) لو قمت بتصميم موقع من خلال هذا الموقع الموقع ، فهل يمكنني وضع إعلانات جوجل على موقعي ، و إن كان الجواب نعم ، فهل تعود أرباح إعلانات جوجل كلها لي أم جزء منها ل ucoz.com ؟

3) هل يمكنني وضع الموقع الذي صممته من خلال ucoz على محركات البحث مثل جوجل ؟

أرجو الإجابة على هذه الأسئلة من إخواننا ذوي الخبرة جزاهم الله خيرا ً ، و أعتقد أنه موضوع مهم لأنه يجيب عن عدة تساؤلات مهمة تواجه الإخوان الذين يحاولون تصميم موقع من خلال مواقع مشابهة ل ucoz.com

25-12-2010, 03:37 PM
aassee
عضو فعال
تلقى 7 إعجاب على 5 مشاركة

بصراحة بحكم انى من هواة مجال المواقع وخصوصا الفى بى كنت قرأت عن هذا الموقع من حوالى اكثر من سنة بس مش فاكر التفاصيل كويس وكمان عملت موقع عليها قبل ذالك بالنسبة للتساؤلات سأجاوبك لانها اسئلة سهلة باذن الله

1- بص يا اخى مش هما بس اللى ممكن نسأل بيستفادوا ايه طب مثلا شركة زى استضافة ابقى او بيتو هوست او جنة عاملين الاستضافات المجانية ليه تقدر تقوللى بيستفيدوا ايه .......؟
أنا اقولك
دول بيستفيدوا من خبرة واحد زى حالاتى وزى حالاتك يكون بارع فى المواقع
ازاى ؟
اقوللك ياعم مش انت بتعمل موقع وبتقعد تعمل فيه شهور وممكن سنين عشان يبقى جامد وكدا
هما بقى بيستفيدوا انك لما بتشهر المواقع انك بتساعد انت وغيرك وغيرك ان الموقع يبقى ملىء بعناكب البحث
فبالتالى بتزود الرنك بتاع السيرفر والباك لينكس وتخفضلهم ترتيب اليكسا على الجاهز من غير مايتعبوا
ثانيا انهم بيبقى عندهم على السيرفر قاعدة بينات موقعك وموقعى ومواقع ناس كتير لو قاعدة كبيرة ممكن يببيعوها لاى عميل معاه فلوس وعاوز موقع جاهز بمواضيع واعضاء ومشاركات هههههه
ولو قواعد صغيرة بيدمجوها ليحصلوا عل قواعد كبيرة هههه
دا بالنسبة للفوائد طبعا القواعد سعرها غالى
2- طبعا يمكنك وضع اعلانات اى شى خاص لنك تضيف فيه كود ممكن تضيف كود اعلاناتك حتى لو فلا نهايى كل موضوع
بالنسبة للارباح بتاع جوجل اسيدنس واشباههربحها لك فقط لان التسجيل فى جوجل اسيدنس بيبقى باسمك وعنوان ورمزك البريدى وايميلك الخ
وفى فايدة من ذالك ان جوجل بيبقى فيه ثقة بينه وبين الاستضافة لانه يوجد اكثر من حساب اسيدنس على الاستضافة حساب موقعك وموقعى ومواقع كثيرة فدا بيولد ثقة بان اى حساب اسيدنس على هذه الاستضافة بيبقى اولى بالقبول وطبعا لاننا احنا بناخد الفتافيت من اسيدنس (ذرة من الارباح )
3- ينفع طبعا اى موقع ومن اى نوع انك تضيفه على جوجل وتعمله خطة ارشفة على حسب نوع الموقع يعنى الفى بى ليه طريقة فى خطة الارشفة والاشهار مثلا زى الخرايط والهاكات
والبى اتش بى ليه طبعا كود او وصف ميتا
ودا طبعا اكيد ليه كود
ملحوظة انت لما بتسجل بتحصل على موقع شامل
يعنى بتحصل على واجهة لموقعك زى المجلة
وبتحصل على forume يعنى منتدى
وخدمات شات او مراسلة
ارجوا انى اكون افدتك على حد معلوماتى
واى معلومات اخرى انا فى الخدمة
واسف عن اى خطأ لانى كنت بكتب بسرعة

25-12-2010, 04:06 PM
Ziad Nader
عضو مشارك

أخي فعلا ً لا أدري كيف أشكرك !! جزاك الله خيرا ً على هذا الشرح الجميل و الوافر

لكن لسا عندي سؤال نسيت أطرحه :

هاد الموقع (ucoz.com) بيعطيك الدومين (com.) مباشرة ً ؟ أما بيطلب منك أن تصل لعدد معين من الزوار أولا ً أم لديه شروط أخرى ؟ مثلا ً أنا وجدت موقع عري عليه اسمه
http://nokat.ucoz.com
فهل كل الدومينز الذي يعطيها الموقع تكون (ucoz.) ؟ علما ً أنه على صفحة الموقع مذكور التالي
:(Free domain hosting in any zone for example: (mysite.com.

و هل يوجد مواقع أخرى مثل ucoz تدعم اللغة العربية ؟ لو تعرف مواقع أتمنى أن تعطيني أمثلة

و جزاك الله خيرا ً

25-12-2010, 04:39 PM
aassee
عضو فعال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ziad Nader 
أخي فعلا ً لا أدري كيف أشكرك !! جزاك الله خيرا ً على هذا الشرح الجميل و الوافر

لكن لسا عندي سؤال نسيت أطرحه :

هاد الموقع (ucoz.com) بيعطيك الدومين (com.) مباشرة ً ؟ أما بيطلب منك أن تصل لعدد معين من الزوار أولا ً أم لديه شروط أخرى ؟ مثلا ً أنا وجدت موقع عري عليه اسمه
http://nokat.ucoz.com
فهل كل الدومينز الذي يعطيها الموقع تكون (ucoz.) ؟ علما ً أنه على صفحة الموقع مذكور التالي
:(Free domain hosting in any zone for example: (mysite.com.

و هل يوجد مواقع أخرى مثل ucoz تدعم اللغة العربية ؟ لو تعرف مواقع أتمنى أن تعطيني أمثلة

و جزاك الله خيرا ً

بالنسبة للدومن اظن ان لازم (ucoz.) استحالة استضافة مواقع مجانية تعطيك دومن .com مباشر
اما بالنسبة لدعم العربية اكيد هتلاقى هذه الشركة تدعم العربية ولكن بعد التسجسل على ما اضن تستطيع تحويلها عربى من لوحة تحكم حسابك

25-12-2010, 06:21 PM
Ziad Nader
عضو مشارك

شكرا ً لك :)

26-12-2010, 03:32 AM
aassee
عضو فعال

تحت امرك حبيب قلبى فى خدمتك

03-07-2011, 09:40 AM
nadersoft
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة

اخي الكريم موقع احسن من رائع بالنسبة لتغيير اللغة من لوحة التحكم ادخل علي settings -general setting ثم غير اللغة من الانجليزية إلي العربية

تساؤلات مهمة عن الشركات التي تقدم خدمة تصميم مواقع مجانا ً من خلالها ( أرجو المساعدة )