مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ استشارات قانونية - القانون التجاري, القانون المدني, القانون الاداري, القانون الجنائي, القانون الدولي, القانون السعودي, القانون المصري, القانون السوري, القانون العراقي

عضو فعال
مستوى التقييم: 3
tofey2010
# :1
استفسار بخصوص محل المستاجر عاوز يغير النشاط

السلام عليكم

اخبار حضرتك ايه ياستاذ جمال وجزاك الله كل خير على مساعدتك

انا واخواتى ورثين حصه من بيت وارثه عن ابى وابى ورثه عن امه ويوجد عمتى شريكه فيه وواحد تانى كان اشتر حق عمى من البيت السوال
فى محل فى البيت ده المستاجر الى فيه ورثه عن ابوه وكان النشاط تجارة الورق الرجل ده لى اخوت تانى معه المفروض شركه فى المحل الرجل ده جانى وعاوز يغير جز من المحال الى نشاط تانى و كان جى عاوز يعرف احن هنوافق ولا لا انا عاوز اسال هل الرجل ده ممكن يغير النشاط من غير ميرجعلن تانى حاجه كان عاوز يخد موفق كتبى هل ممكن اعمله موفق بمده معين وبعد كده الموفق متنفعش واذكر فيه انه هيدفع قيمة اجرية تانى غير الاصليه تانى حاجه عمتى ليه نصيب بس احنا اكتر منه ممكن تقف الموضوع وترفض والموضوع يقف بسببه وتاريخ العقد الى من جدتى الى ابو المستاجر 1/1/1965 وكانت الاجرة 3.50 والاجره دلوقتى 115 جنيه واسف على الاطال

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

محامى ومستشار قانوني
مستوى التقييم: 436
gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal
# :2
عليكم السلام

أهلا بك ومرحبا ..

لا بد من موافقة من يملك ثلاثة أرباع التركة
على الأقل أو كل الورثة ....
والمستأجر لا يمكنه أن يغير النشاط دون موافقتكم
والا عرض نفسه لعقوبة إنهاء العقد لتفيير النشاط ...

وعند الموافقة يمكنكم طلب رفع القيمة الايجارية
اذا وافق الطرفان على ذلك .....
واذا صدرت الموافقة منكم فلا يمكن تقييدها بعد ذلك
بمدة معينة بل ستصير مفتوحة ......
عضو فعال
tofey2010
# :3
السلام عليكم

شكرا يا استاذ جمال على الرد بس عندى استفسار يعنى الموفق لو انا كتبته بتغير النشاط ازى اضمنه انه مش بعد ما يخد الموفق ونتفق على اجره يرجع فيه ويقولى اجرة الاصليه هى تانى حاجه لو انا مدتوش موفق كتبى ووافق بدون اى ورق او شهود واتفق على الاجر فى ضرر على لو حبيت ازود الاجر ومرضيش اشتكيه انه غير النشاط ولا ممكن يشاهد الاجيران انه مغير النشاط من فترة وشكرا
محامى ومستشار قانوني
مستوى التقييم: 436
gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal gamal
# :4
ما تتفقى عليه
اثبتيه فى نسختى العقد
كبند اضافى ...

اذا وافقتى شفويا يمكن للمستأجر
اثبات ذلك بكافة طرق الاثبات ومنها الشهود ...

لذا لا داعى للمغامرة ..
إما الموافقة الكتابية أو الرفض ...
عضو فعال
tofey2010
# :5
السلام عليكم

يعنى اتفق على الاجر مثل الاجر بسعر السوق للمكان والمحل وللعلم المحل كبير وفى منطقة باب الشعريه واضيف زيده 15% سنويه واوفق على تغير النشاط واكتب النشاط الجديد كل ده فى العقد القديم ونمضى عليه