العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

موضوع مغلق
03-09-2010, 03:14 PM
Kinderr
عضـو
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة

انا خلصت ثانويه عامه سنه 2007-2008 و كان عندي ظروف صعبه جدا فا مقدرتش اتقدم للدراسه في الكليه سنة 2008-2009
جيت سنة 2009-2010 قدمت في احد المعاهد العليا و فعلا اجلولي التجنيد بعد ما قدمت ال 2 جند و ال 6 جند بس للاسف حصلت معايا مشاكل تاني و مقدرتش احضر باستمرار فا اتفصلت لاستنفاذ مرات الرسوب و لما رحت استفسر عن امكانية اعادة القيد قالولي اني لازم اروح في شهر 8 اسحب الملف و اقدم في اي معهد تاني براحتي.

المهم انا فعلا رحت و قدمت في معهد تاني السنه دي و اتقبلت و الدراسه هتبدأ في 1 اكتوبر ان شاء الله
عمري 19 سنه و انا من مواليد اكتوبر 1990 و عرفت ان مواليد النصف التاني من 1990 هايتقدمو للتجنيد في اول اكتوبر الي هو هيكون بداية دراستي
و المعهد اللي انا اتقبلت فيه قالولي اني هاقدم ال 7 جند و ال 2 جند بعد الدراسه ما تبدأ
هل انا كده سيتم اعتباري متخلف عن دفعتي؟ لان المعهد هاياجل بعد اول اكتوبر يعني هتكون دفعتي تقدمت للتجنيد
انا مش فاهم اي حاجه بصراحه و مش عارف ايه موقفي بالظبط

انا آسف جدا جدا على الاطاله و لكني بجد مش لاقي اي حد يساعدني
شكرا

04-09-2010, 10:29 PM
gamal gamal
محامى ومستشار قانوني
تلقى دعوات الى: 1577 موضوع
إعجاب: 1,079
تلقى 453 إعجاب على 85 مشاركة

السلام عليكم

نعم يمكن للمعهد أن يؤجل تجنيدك
ما دمت ستنتظم معهم فى الدراسة ..
ولكن :
يجب عليك متابعتهم حتى يتم التأجيل بالفعل ...

خلصت ثانويه عامه - استفسار بخصوص تاجيل التجنيد