منتديات داماس > >
حالات الإعفاء من أداء الخدمة العسكرية - مصر

07:58 AM

السلام عليكم أخى العزيز
أخي عمره 31 عاما وحصل على بكالوريوس تجاره بعد تجاوزه لسن 29 عاما وتقدم لمنطقة التجنيد وقام بالكشف الطبي وسمع أن الدفعه تم تأجيلها فذهب وعلم بعد مضي وقت أنه لم يحصل على تأجيل بل وأن له كارنيه ومقيد بسلاح الدفاع الجوي وهو الان بعمر 31 عام فهل يمكن تسوية موقفه التجنيدي باعتباره هارب من الجيش وأتم سن الواحد وثلاثون أم ينتظر لسن 36 كما يقول الكثيرون وماهو الفرق بين سن 31 و36 في العقوبه وكيف يسلم نفسه وهل سيتم حبسه لفترة معينه في التحقيقات أفيدونا ولكم جزيل الشكر

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

شكراً لكم معلوماتكم .
انا هتخرج نص 2014.. اهلي متطلقين وابويا متجوز ومخلف تلت عيال صغيرة وانا عايش مع امي اللي مش بتشتغل ومعتمدين على فلوس المعاش.. اخويا الوحيد اتخرج نص 2011 واخد تأجيل 3سنين هيخلص اول 2015 وهو دلوقتي بيعمل ماجستير في اوروبا هيخلص نص 2014 ويا هيكمل دكتوراة يا هيشتغل هناك.. كده يبقى ينفع اخد تأجيل ولا ايه وهل يفرق لو اخويا اتجوز.. ولو اتجوزت انا اجنبية تفرق؟
انا الاخ التاني لوالد متوفي واخويا الكبير هيتخرج بعدي بسنة لانه عمل عمليتين فاخروه فالدراسة وانا المفروض هتخرج السنة دي هل كده ليا عائل اسرة اخد تاجيل لمدة سنة وارجع اقدم جيش تاني ولا ايه ارجو الرد وشكرا مقدما
جزاك الله خيرا
ومشكور للافاده

سلام عليكم يا استاذ gamal gamal انا موءجل تجنيدي لاني عائل اسرة بعد والدي المتوفي و اخويا الاصغر علاطول في ترم تاني سنة رابعة و عايز اعمل اذن سفر لاني شغال في البحر بحار يعني و قالولي في التجنيد لازم اعمل التماس دلوقتي اية هو موقفي علما باني البحر هو مصدر دخلي الوحيد هل هايرضو يدوني اذن سفر. ارجو الافادة ضروري والنبي
أرجو من الاستاذ جمال المحترم الرد للأهمية
انا حاصل علي إعفاء مؤقت وذلك لكوني العائل لأخي القاصر حتي 31/8/2014 وانا اعمل فالخارج واجازتي في مصر تنتهي في 10/8/2014 والشركة رفضت لي تمديدها فهل ممكن ان احصل علي تصريح سفر وتمديد فترة الإعفاء المؤقت قبل تاريخ انتهاء الإعفاء المؤقت التي معي (علما بان اخي مازال في المرحلة الجامعية في الفرقة الثالثة في كلية التجارة)
مشكور اخي الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا مواليد 7/5/1986واخد اعفاء موقت لكوني العائل الوحيد لامي المطلقة واخي القاصر مواليد 5/1/1995 وهو الان بالصف الثاني الثانوي الفني وهو حاليا موجود بليبا هل ممكن انزل مصر واخد اذن سفر اني مقيم بالسعودية
ارجو الرد للافاده سريعا انا خلصت الجيش 2010 قدوه حسنه وفى يوم 20/5/2014 لقيت مجند بيكلمنى بيقولى جالك استدعاء تعالى استلم الجواب الاستدعاء من 7/6/2014 حتى 22/6/2014 مع العلم انى مسجل الماجستير وامتحانات الماجستير بتاعتى من 3/6/2014 حتى 15/6/2014 ومعى الجدول مختوم ما الاجرئات وهل ابلاغه ليا بالتليفون يعتبر انى علمت بالاستدعاء وانا مسافر يوم 25/6/2014 السعوديه فارجو الافاده

حالات الإعفاء من أداء الخدمة العسكرية - مصر