صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير : تعليم الكمبيوتر و حل المشاكل الفنية و تبادل الخبرات وبرامج الصيانة, صيانة الحاسب, صيانة المحمول, laptop, desktop

عندي مشكلة بالجهاز أو الموذربورد ساعدوني مشكلة طارئة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندي مشكلة بالجهاز أو الموذربورد ساعدوني مشكلة طارئة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

عندي جهاز ممتاز جداً و نظيف لاكن ما أبغى أكذب كنت أجرب في توصيلات الهارد ديسكات يعني كنت أفصل الكهرباء و أجرب هار ديسك آخر فأفصل الكهرباء وهكذا وعندما رسيت على هارديسكين و إِشتغل خلاص خليت تحميل دقيقتين وجييت لقيت الشاشة طافية و الكمبيوتر شغال أعدت تشغيل الكمبيوتر نفس المشكلة وديت الشاشة لمصلح قال شغالة جربت الكمبيوتر في مكان ثاني نفس المشكلة علما أنا طلعت الموذربورد و ما فيها علامة حروق بس الشاشة تكون سوداء ممكن تفيدوني وكمان الكمبيوتر كله شغال إلا الشاشة مطفية.

لدعم قناة وسام الحمد على اليوتيوب

المواضيع المشابهه
مشكلة لم اجد لها حل بالجهاز
عندي مشكلة في محرك الاقراص بليز ساعدوني
مشكلة طارئة في جهاز صديقي
ظهرت عندي مشكلة بالجهاز وهي عند بداية تشغيل الجهاز يسغرق حوالي 15-20 ثانية
مشكلة طارئة ... السيدي روم ما يشغل لا ديفيدي ولا سي دي

علما كرت الشاشة built in وكمان لمبة الموذربورد شغالة أفيدوني الله يخليكم

غالبا شحن زائد ومحتاج تفريغ

افصل الجهازعن الكهرباء

افصل الهاردات

اخلع بطارية البوردة

انتظر دقيقة فى مكان البطارية وصل جسم معدنى بين مان الطرفين

او ستجد بجانب البطارية مكان لتركيب جامبر ومكتوب بجانبة clr cmos وصل جامبر بة وشغل الجهاز بدون الهاردات

بعد ذلك اخلع الجامبروشغل الجهاز وباذن اللة سيعمل

قم بعد ذلك باطفاءالجهاز وتوصيل الهاردات

كلام مظبوط بارك الله فيك ...طبعا انت مش محتاج راى فى حاجة...ولكنى ازداد فخرا اانى اكون معكم

أخوي mohammed gebril الله يخليك كلمني بالإيميل عشان تعبت خلاص ياريت ما تمسحوا إيميلي للفائدة
qwero911@hotmail.com و ايميلي علما ليس لتعارف و انما حل المشكلة مع العضو mohammed gebril

السلام عليكم استكمالا لكلام اخوتى وهو حقيقة وحل اكيد اضيف

من الواضخ اخى الحبيب انك قمت بفتح الكيس اذا عليك التأكد تماما من تركيب الرام بشكل جيد

افصل كل الكروت والسى دى روم وكل شيء فقط اوصل الشاشة بالكيس مع الكيبور وانتظر النتائج

من الممكن ان يكون هناك شورط حدث فى البورده وانت لا تراه لانك تستعجل النتيجه وفى ضيق مما حدث

تأكد من ذلك وقم بتنظيف المازر بورد ان كنت تعرف باستخدام ماده منظفه

اتمنى ان لا اكون اخطأت وان أخطأت فى شيء فااعتذؤ عنه فقط اقدم المساعده

الغروب الاخير شكراً لك على ردك وتم عمل التنظيف ولا توجد فائدة وبالنسبة

انتظر دقيقة فى مكان البطارية وصل جسم معدنى بين مان الطرفين

او ستجد بجانب البطارية مكان لتركيب جامبر ومكتوب بجانبة clr cmos وصل جامبر بة وشغل الجهاز بدون الهاردات

بعد ذلك اخلع الجامبروشغل الجهاز وباذن اللة سيعمل

قم بعد ذلك باطفاءالجهاز وتوصيل الهاردات

ما فهمت كيف

لو سمحتوا ردوا

ما هو نوع المذربورد

أعتقد من كلام صاحب الموضوع أن المازر بورد asus لانه يقول أن لمبة البوردة منورة
والبورد asus بتكون مزودة بلمبة
أخى الحبيب
جرب إزالة cpu من البوردة لمدة دقيقة وحاول ان كان هناك أتربة تنظيفها باستخدام النفخ
ثم ركبه مرة أخرى وتأكد من تنظيف الرام وأفصل مفاتيح الباور والريستارت من البوردة تماماً
ثم عن طريق مفك أو جفت تجربة الجهاز (بدون استخدام مفتاح الباور الموجود فى الكيس )
وبلغنا بالنتيجة .
تحياتى