منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

طالما انك لن تعود للخدمة فلن يكون سجنك بالوحدة
لكن لاحظ ان العقوبة قد تصل لحبس 3 سنوات وكده لا تفرق شىء عن الانتظار حتى 36

شوف هذه الرسالة وجدتها فى احد المواقع بتاريخ يوليو 2017
انا اسمي سلام محمد من سوهاج. انا هارب من اغسطس 2013 حتي وقتا هذا وكل لما اروح اسلم نفسي القائد يرفض استلمي مش عارف ليه مع ان اوراقي جاهزه للمحاكمة العسكريه وعاوز اعرف من سيادتكم ما هي العقوبه المقرره علي بالحبس وشكرا لسعادتكم …

3سنين ليه هو انا عملت ايه ايه الظلم دا مش كفايه ااتكبست 12 سنه جوة بلدى هما عاوزين ايه تانى طب يا ترى ما فيش اى امل فى تعديل القوانين دى ولو عاوز اقدم التماس اعمل ايه

محتاج اسم محامى عسكرى فعلا شاطر أنا بجد فقير جدا وظروفى مهببه بهباب اسود وماليش حد واخويا الكبير عامل حادثه وقعيد اعمل ايه ممكن محامى عسكرى كويس يا ريت الى يعرف يقولى

انا انصحك تذهب للسجلات العسكرية لان هم المختصين بامور الهروب وتسألهم اذا كان فيه طريقة او اذا كان ممكن تقديم التماس وهل سيكون له جدوى ولا تقلق لانهم فى السجلات العسكرية لا يقبضوا على احد
اما بالنسبة لموضوع المحامى فلا اظن انه سيفيد فى شىء لان القضايا المتعلقة بالجيش لا يشتغل فيها اغلب المحامين ولم اسمع بعسكرى ذهب للمحاكمة معه محامى

اشكر حضرتك جدا انا فعلا هتروح السجلات العسكريه يوم الاحد القادم انا كده كده عاوز اسلم نفسى حتى لو مفيش طريقه تخليص لو كده هسلم نفسى هناك فى مجمع المحاكم أو سين ظ¢ظ¢ نيابات عسكريه اظن لو سلمت نفسى بيكتبم ان انا مسلم نفسى ولم يتم القبض عليه مثلا من جهة الشرطه او من جهة حمله شرطه عسكريه صح ولا ايه انا بقالى كده ظ،ظ¢ سنه غياب

شكرا ليك

حاول فى البداية تشرح موقفك لهم وانك لا تستطيع الانتظار ل 36 فربما يدلوك على طريقة تنهى بها موقفك بدون حبس ان شاء الله
بالنسبة لتسليم نفسك هناك فانا لا اعلم عن هذا الموضوع انا كل ما اعرفه ان فيه اشخاص ذهبوا للسجلات العسكرية قبل بلوغهم السن وكان الرد تعالى بعد سن 36 ولم يطلبوا من احد تسليم نفسه
فيه نقطة اخيرة ارجو منك اذا ان شاء الله مرت الزيارة بدون ان يتم احتجازك فاكتب لنا تجربتك مع السجلات العسكرية حتى يستفيد منها غيرك

ان يشاء الله أنا بالفعل رايح يوم الاحد القادم انا اتحبست قبل كده كنت واخد سته شهور وعوده وخرجت وعملت غياب تانى فأنا مش خايف على فكرة ناس محترمه جدا بس السجن الحربى قاسى جدا

توكل على الله وروح السجلات العسكريه
هل من تفيدك
موضوع المحامي للاسف لن ينفع فى شىء غير اخذ المال منك فقط

انا مثلك منتظر اكمال 36
اخر مره ذهبت الى السجلات العسكريه منذ سنتيين تقريبا تقل بعض الشىء

وكان يمكن انهاء موقفي ولكن للاسف بسبب شهرين عن التاريخ سانتظر الى الوصول الى سن 36 سنه

اذهب ولا تخف وقم بالسؤال وهم من سيقومو بنصيحتك

واسالهم عن الوضع الجديد فى المبالغ الماليه

عند سؤال لهم كان فقط ثمن المخله وكان من 100 الى 500 جنيه

اما القوانيين الجديد والنظام الجديد لا اعلم عنه شىء