منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

براءه في تبديد المنقولات لو سلمت قيمتها

السلام عليكم
انا بالخارج وبيني وبين زوجتي خلافات وقامت بعمل محضر تبديد وانا معرفش ووصل للمحكمه وخدت حكم غيابي بالحبس

القايمه مكتوبه علي سبيل الامانه ومكتوبه بدون تفصيل. وده ممكن يفتح ابواب التلاعب من الناحيتين.

بصراحه انا مش عاجبني وجع دماغ القايمه ده ومعنديش مانع من اعطائها حقها ولكن اهلها مش ناويين خير نهائي لاني خيرتهم بالفلوس او المنقولات من اول الخلافات وقالوا المنقولات وفضلوا يماطلوا في مواعيد الاستلام الودي علي اساس انك لسه بره واستني اما تيجي ونشوف والحاجه متتبهدلش واتاري كل ده حتي يصدر الحكم ... فانا عايز اخلص الموضوع ده باسرع حل.

انا عايز الحل السريع اللي يضمن البراءه مع العلم انهم مصممين علي ان العكس اللي هيحصل بان الموضوع هيطول والمنقولات تتبهدل وتاخد هي الفلوس وبرده القاضي هيحكم بالحبس بس مع ايقاف التنفيذ وهتطلب بيه طلاق للضرر.
لان علي كلامهم ان قدام ما هي سبقت بالحكم الغيابي يبقي انا بددت حتي لو اديتها حاجتها هاخد حكم مش براءه.

وعليه هل اقدر من وانا لسه بره اعملها انذار بكامل قيمه القايمه المذكوره من الاول كده ونخلص وهل القاضي يديني براءه ولا بيآيد الحكم مع ايقاف التنفيذ؟

يعني انا دلوقتي اعمل معارضه وانذار عرض الفلوس كلها المكتوبه كاجمالي للقايمه وعليه هي قبلت كان بها مقبلتش تتودع في المحكمه وابقي اوفيت بالدين هل باخد براءه ولا هي تقدر تقول لا مدانيش ولا عرض العفش او تتلكك لاني مخدش براءه وتقول برده بدد ويتحبس.

المواضيع المشابهه

قضيتين فى واحد تبديد وتسليم قائمة المنقولات

تبديد قايمه المنقولات

استفسار من الخبراء حول تبديد المنقولات الزوجية

الادعاء المدني في تبديد المنقولات

من الواضح ان هناك نيه مبيته لايذائك وابتزازك .. لذا يجب اتخاذ كافة الاجراءات والحذر كي لا يتم القبض عليك في المطار ..
وهناك اجراءات عديده يمكنك اتخاذها لحماية نفسك .. حتى لو رفضوا عرض المنقولات .. وهذا يعتمد على معلومات تفصيليه

حضرتك من اي مدينه بمصر
كلمني ع الميل

القاهره.... هايبعت لحضرتك عالايميل