منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

سحب ملفي عند بلوغي ٢٩ سنه

انا طالب بالسنة النهائية ف الجامعه
سني هيكمل ٢٩ سنه في ١ أكتوبر ٢٠١٧. هل لازم اسحب ملفي علشان مش عاوز اقدم للتجنيد لغاية سن التلاتين و بعديها اروح اني متخلف عن التجنيد و بلغت سن الامتناع؟

و لغاية اما اوصل التلاتين سنه هتكون تحركاتي ازاي ، يعني في لجان الشرطه و خلافه...

و شكرا لكل من ساهم بالرد

المواضيع المشابهه

متزوج ولدي طفلان وعندي ٢٩ سنة وناقص شهرين واتم ٣٠ ماذا افعل للتجنيد ؟

كاسبر سكاي ٢٠٠٩ + المفاتيح + روابط مباشره

افضل مجموعة برامج لعام ٢٠٠٩ بورتابل إن شاء الله تعجبكم

أفضل تسريحة فى عام ٢٠٠٩

التخلف ليس جريمه ( حتى الان) .. ولا تسجل في السجل الجنائي .. لكن في حالة الشك في سنك سيتم التحري عن مسألة التجنيد في اي كمين او قسم .. وعندها تدخل الجيش سنتان كمؤهل متوسط

مشكور جدا استاذ جمال ...

معنى هذا ، أني لا أستطيع الذهاب إلى قسم الشرطة لعمل الفيش ؛ حيث هو مطلوب لجهة العمل الذي سوف أبدأ فيه إن شاء الله.؟

و سؤال آخر أستاذ هاني ، عذرا,

هل أنا مطالب أن أسحب ملفي من الكلية الآن أم من الممكن سحبه عند اتمامي الثلاثين ؟

و هل من الامكان أن استمر في مواصلة دراستي في نفس الكليه ، بعد الثلاثين ؟

يجب السؤال بالكليه .. لوقف القيد مؤقتا .. كي لا يتم رفدك نهائيا .. والاجراءات لدى الجهة المختصه ( الجامعه)

لك عظيم الشكر ..

انا متخوف ، بعد حضرتك عرفتني انهم في حالة الشك في سني ، من إني أذهب للقسم لعمل فيش مطلوب لجهة العمل التي قدمت لها ....

هل هناك ما يطمئن نفسي بخصوص هذا القلق!؟

لا تخاف من عمل الفيش محدش هيسألك عن التجنيد السؤال هيكون الفيش موجه لمين. واذا حد سألك قوله واخد اعفى ولو طلب الشهاده قوله اروح اجبهالك لان التخلف لايظهر على الكمبيوتروطلع الفيش الفيش من مكان تاني .بالنسبه للملف لا تسحبه حتى تستطيع ترجع الكليه تاني بعد متخلص اجراءات التخلف لان فى حاللتك ايقاف مؤقت .نصيحه متعرفش حد بالكليه بسنك لان ممكن الشؤن ميخدوش بالهم من سنك وتقدر تكمل السنه عادي وبع متخلص الكليه شوف اجراءات التجنيد