منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

موقف من التجنيد ياريت حد يرد عليا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صاحبي وصل لسن 29 سنه وكان لسه بيدرس واخد فصل مؤقت من كليه ويشوف موقفه من التجنيد

راح مكتب التجنيد اللى فى القسم واخد معاد يجى فيه راح وخلص ورقه كله واخد موعد الكشف الطبي ولما راح قالوله انت مفروض كنت جيت لما كملت 28 سنه قالهم كان معملى سنه استثنى وقالوله هات ورقة بتاريخ فصل من كليه هو مشى ومرحش تانى وهو كدا متخلف ولا هربان من تجنيد وايه يعمل حاليا عشان هو فى ورطة كبيرة عشان عايز يكمل دراسته ومش عارف يعمل ايه ياريت حد يفدنا وشكرا

المواضيع المشابهه

استفسار بخصوص موقف التجنيد وتجديد جواز السفر- موقف معقد - ارجو المساعدة جزاكم الله خيرا

لو فى دكتور بيعرف رسم القلب ياريت يرد عليا

عندى مشكله فى الهارد ياريت المتخصصين فى داماس يردو عليا

الموقف من التجنيد - ارجوككككو ترد عليا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى في الله قاعده اساسيه طالما لم يتم إستخراج الكارنيه العسكرى فهو يعتبر متخلف سنه والسنه دي بتساوي 45 يوم
ومهما غاب عن التقديم فهي تحسب تخلف سنه بس طبعا من الافضل انه يستكمل اجراءاته من تاني حتى لو متخلف سنه أرحم من انه يفضل طول عمره مهدد
ثانيا لو الكليه طلبت موقف تجنيد منه فلابد وحتما يكمل الاجراءات مع العلم انه هيدخل الجيش
لان المتخلف لا يأخذ إعفاء او تأجيل الا اذا كان لديه سبب قوى للتخلف عن ميعاده وبالتوفيق ان شاء الله

شكرا اخى بس هو بيدرس فى معهد عالى هندسه خاص وهو بيصرف ع نفسه وبيشتغل فى مصنع

ومصاريف تقيله عليه لو راح الجيش هيعمل ايه هيضطر يقعد سنه تانى عشان يجيب فلوس كارنيه ويكمل دراسته

وانا قريت هنا ان بعد سن 30 يقدر بمحاكمة ويدفع غرامة انه يقعد سنه دى يكمل 30 ومنها يشتغل ويجيب مصاريف دراسته وشكرا