منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

مفيش اطالة ولا حاجة انا تحت امرك ..والله يا اخي لو قدمت ورقك الموضوع حياخد من شهرين ونص ل 3 شهور ونص كده عشان لازم الاول يجيبوا الملف بتاعك ويتعملك الغاء اجراءات تجنيد !!
مدة طويلة وللأسف ممكن يروح عليا فرصة السفر أتمني ماتوصلش للفترة دي ، أدعو الله أن تتم الإجراءات بسلاسة بدون أي عقوبات وتأخير ،، جزيل الشكر والعرفان لإفادتك أخي الكريم

الله يبارك فيك يا استاذ جمال

مدة طويلة وللأسف ممكن يروح عليا فرصة السفر أتمني ماتوصلش للفترة دي ، أدعو الله أن تتم الإجراءات بسلاسة بدون أي عقوبات وتأخير ،، جزيل الشكر والعرفان لإفادتك أخي الكريم
اتمنالك التوفيق و عسي ربنا يسهل الامور معاك و تخلص بدري .. لو انت من القاهرة ممكن تخلص بدري عن كده وربنا ييسرلك امورك

الف الف الف مليون مبروك اخي الكريم . سؤال بعد إذنك انا حالتي شبيها جدا بحالتك انا كانت تجنيدي ٨ / ٢٠٠٨
روحت الكشف الطبي والإرجاء وعرفت أني لابس وعملت تظلم في حلميه الزيتون . ( ولاكن لم اذهب لعمل الكرنيه ولا حتي يوم سمع السلاح ولا اي حاجه تاني ) ولاكن بعد فتره حبيت اعمل فيش جنائي وجدت مسجل جندي هارب من ادات الخدمه العسكريه ؟ ما معنا هذا الكلام هل هذا معنا أني انتظر سن ٣٦ . ولا سن ٣٠ أرجو الافاده منكم. ومبروووك مره اخره

استاذ حماده جمال , حضرتك كده متخلف عن مرحلة التجنيد و إن شاء الله بمجرد وصولك لسن الامتناع ( 30 عام ) تقدر تقدم على محاكمه و إن شاء الله مفيش حبس مجرد غرامه من 3000 إلى 10000 جنيه , وبالنسبه للفيش انا كنت نفس الحاله بتاعتك و طلعلى بردو جندى هارب و ولما خلصت المحاكمه اخدت شهادة الجيش و رحت المديريه و قلتلهم عايز اشيل جندى هارب , لاقيت إنى بمجرد ما قدمت على إجراءات المحاكمه و اتعملى حاجه اسمها إلغاء إجراءات تجنيد أتشالت جندى هارب من على الكمبيوتر تلقائياً . وزى ما قلتلك لا تقلق انا كنت نفس حالتك والحمد لله لسه واخد الشهاده من اربع شهور . وربنا يفك كرب الجميع

ربنا يريح قلبك اقسم بالله انت أرحت قلبي اخي الفاضل

أستاذ saladino هل حضرتك عملت الكشف الطبي
واستلمت نموزج ١١٠
وعملت لجنه عليه في حلميه الزيتون
وهل الفيش بتاع حضرتك كان مسجل عليه جندي هارب من ادات الخدمه العسكريه ؟ أرجو منك ان تعزوني علي الاطاله بس انت تعلم بالحاله اللي انا فيها. وأشكرك مره اخره

استاذ حماده جمال , انا كانت حالتى إنى قدمت للتجنيد و حضرت الكشف الطبى و اتحولت لحلمية الزيتون لجنه طبيه عليا و كان معايا نموذج 110 و فى حلمية الزيتون اخدت لائق , ولظروف خاصه ما رحتش يوم الترحيل وما اخدتش كارنيه ولا سمعت سلاح , ولما كملت 30 سنه قدمت على محاكمه وانا بقدم على محاكمه لازم اطلع فيش جنائى والقسم رفض يدينى الفيش و رحت استلمته من المديريه عشان كان مكتوب فيه جندى هارب من أداء الخدمه العسكريه , انا نفس حالتك بالظبط و بفضل الله خلصت المحاكمه و أخدت الشهاده و كان اتحكم عليا ب 4000 جنيه والحمد لله الامور عدت بسلام وماتقلقش ربنا كريم وإن شاء الله حايفك كربك و كرب الجميع .

استاذ حماده جمال , حضرتك كده متخلف عن مرحلة التجنيد و إن شاء الله بمجرد وصولك لسن الامتناع ( 30 عام ) تقدر تقدم على محاكمه و إن شاء الله مفيش حبس مجرد غرامه من 3000 إلى 10000 جنيه , وبالنسبه للفيش انا كنت نفس الحاله بتاعتك و طلعلى بردو جندى هارب و ولما خلصت المحاكمه اخدت شهادة الجيش و رحت المديريه و قلتلهم عايز اشيل جندى هارب , لاقيت إنى بمجرد ما قدمت على إجراءات المحاكمه و اتعملى حاجه اسمها إلغاء إجراءات تجنيد أتشالت جندى هارب من على الكمبيوتر تلقائياً . وزى ما قلتلك لا تقلق انا كنت نفس حالتك والحمد لله لسه واخد الشهاده من اربع شهور . وربنا يفك كرب الجميع
حالتك نفس حالتي و حالة saladino يا اخ حمادة و موضوع الفيش المكتوب فيه جندي هارب حصلت كتير مع ناس كتير متخلفة عن التجنيد ومش بتاثر ف حاجة هم ال يهمهم انك متكونش روحت يوم سماع السلاح ولا طلعلك كارنيه بمعني انك متكونش روحت وحدتك ولو ليوم واحد غير كده انت متخلف و من حقك تخلص حالتك عند الثلاثين وبالنسبة للمحاكمة اسوأ الاحوال هي زيادة الغرامة المعروفة ( 3200 - 3700) ل 4000 او 4200 ومن حقك تتظلم لو الغرامة عالية عليك او تطلب تقسطيها ونصيحتي ليك متاخدش معاك محامي عشان ميعليش عليك الغرامة و اتكلم مع القاضي بصراحة ولو عندك ظرف جدي لتخلفك قوله وهو حيراعي الحالة وربنا يوفقك يا نجم :)