منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

السلام عليكم
يا جماعه اللى يروح هناك يتعب ويطبع الخبر وياخده معاه
لانى روحت امبارح وصدمونى من على البوابه قالولى مفيش الكلام ده
قولتلهم ده خبر على موقع الوزاره والله قالى مفيش والله لازم بعد تاريخ بتاع 2004
طبعا للاسف مش كنت طابع الخبر
الاستاذ جمال ربنا يحفظه ويعلى شأنه هو قالى اطبع الخبر المنشور
ان شاء الله هروح تانى
واللى فيه الخير يقدمه ربنا

الخبر ده نزل يوم 16 مايو يعنى قبل ايام قليلة على الموقع الرسمى للسجلات العسكرية اللى هو صفحة تابعة للموقع الرسمى لوزارة الدفاع يعنى من المتوقع انه يكون لسة موصلش الناس اللى بتقف على البوابة وإن شاء الله انا هروح يوم الاحد القادم وهطبع الصفحة دى واخدها معايا بس الخبر لسة نازل جديد علشان كدة من الممكن يكون لسة القرار لم يعمم

ربنا يسهل امرك وامرنا جميعا يارب
كلنا نامل ربنا يفرجهاا
ياااااااارب

الخبر ده نزل يوم 16 مايو يعنى قبل ايام قليلة على الموقع الرسمى للسجلات العسكرية اللى هو صفحة تابعة للموقع الرسمى لوزارة الدفاع يعنى من المتوقع انه يكون لسة موصلش الناس اللى بتقف على البوابة وإن شاء الله انا هروح يوم الاحد القادم وهطبع الصفحة دى واخدها معايا بس الخبر لسة نازل جديد علشان كدة من الممكن يكون لسة القرار لم يعمم
هل الخبر نزل فعلا يوم 16 مايو؟ يعنى كنت متابع وزارة الدفاع قبل كده ومكنش مكتوب فيها الكلام ده؟

انا روحت تانى وسالت تانى واخدت الخبر مطبوع
كان املى كبيررر انى يطلع الخبر صحيح بس ساله الحمد لله على كل شئ ربنا يعوض علينا
الراجل نفسه استغرب الخبر وقالى مجاش لنا اى تعليمات جديده بهذا الشان

ربنا يجعل لكم مخرجا

احب اشكر ابو عمار صاحب الموضوع والاخوه الافاضل على المشاركة بس انا عندى كام سؤال ياريت حد يفيدني في حالة الهروب من الجيش بعد اصدار الكارنية
ايه الاجراءات بالظبط بعد الهروب من جانب الجيش؟ هل الجيش بيبعت اسمك للداخلية يعني هل اسمك بينزل على اجهزة الداخلية انك مطلوب القبض عليك؟ يعني لو دخلت القسم تعمل اي حاجه (ولتكن حادثة عربية وبتعمل محضر) لو افترضنا ان اللي موجود في القسم بحث عني هيلاقيني مطلوب ويقبض عليا؟ ولا ده اختصاص الشرطة العسكرية فقط؟
في حالة ان الاسم مبينزلش يعني اقدر اجدد رخصة العربية والبطاقة واصدار فيش في اي وقت؟
ياريت حد يفيدني ويقولي ايه الحالات اللي ممكن تخلي الواحد يتمسك؟

سوف أشرح لك انا إن شاء الله بالتفصيل
قبل التسعينات وبعد إكمال الهارب 21 يوم يرفع من على قوة الوحدة وترسل الوحدة إخطار هروب للنيابة العسكرية والقسم التابع له المجند الهارب وكان يتم عمل حملات من مباحث القسم على فترات على الهاربين ثم تلسيمهم للشرطة العسكرية ثم للوحدة ...... وفى هذه الفترة الهارب طبعا مهدد إذا دخل للقسم فى مشكلة وكان سنه فى العشرينات او الثلاثينات يطلب منه موقفه من التجتيد .... لكن فى الفترة دى كنت بعمل البطاقة الورقية بدون مشاكل .... بالنسبة للبحث الجنائى والتسجيل على الكمبيوتر فهو غير مختص بالهروب وقد حدث هذا معى عام 2000 كنت قد أخذت فى قضية بسبب الانتخابات وتم عرضى على البحث الجنائى وأيضا الدليل على هذا عندما استخرجت فيش من مديرية أمن الاسكندرية لم يظهر هذا ...... لكن نصيحة لو سنك قبل الــ 30 عام سلم نفسك وخلص نفسك بدرى ولا تغلط غلطتنا

سيادة المستشار جمال بالله عليك احتاج منك الرد والنصيحة انا عملت غياب بتاريخ 4\10\2007 وتجنيدى كان 11\7\2007 وعملت الغياب وانا فى مركز تدريب المشاه بالمعادى فبالله عليك رد عليا وقولى ماذا افعل الان هل اعامل مثل الباقيين وادفع غرامة من غير سجن ولا النظام هيكون ازاى فانا الان متزوج وعندى اطفال ومش هينفع انى اتسجن انا منكرش انى غلطان لكن النصيب كده وللمعلمومات انا سنى دلوقت بالظبط 31 سنة فياريت ترد عليا وكمان تبعتلى تليفونك من اجل التواصل معك حتى تساعدنى فى انهاء هذه الازمة

أخى الفاضل للاسف عليك الانتظار حتى سن الــ 36 إلا إذا أمضوا موضوع الــ 5 سنين غياب الذى أثاره الأعضاء فى هذا الموضوع

السادة المحترمين القأئمين على هذا المنتدى العظيم تحية طيبه وبعد
اننى من موليد 1/6/1976 وقد تم تحنيدى فى 1996 وقد اديت عام ونصف فى التجنيد وقمت بعمل غيب من التجنيد فما هوة موقفى بلة عليكم وانا سنى اللان 37 سنة