مشاكل وحلول الويندوز, اسئلة واستفسارات وشروحات الويندوز : يمنع وضع روابط لتحميل الويندوز نهائيا ويقتصر القسم على النقاش والدروس وحلول المشاكل والاعطال والملحقات.

English تم الإنتقال للبوابة الجديدة والتسجيل من هنا

ما سبب مشكلة الشاشة الزرقاء عند تسطيب ويندز من الفلاشة

السلام عليكم
انا لما اسطب ويندز من الفلاشة تظهر الشاشة الزرقاء مع العلم انى مفيش مشكلة فى الهارد ولا اى شئ انا بسطب من السى دى عادى جدا رجاء عايز حل للمشكلة دى
تسطيب السفن على الفلاشة لا تظهر مشاكل
مع الاكس بى تظهر الشاشة الزرقاء وعند بداية التسطيب يظهر الويندز فى جزئين FIRST
SECOND
ويا ريت توضحوا لية هل يمكن وضع اكثر من نسخة اكس بى على الفلاشة

المواضيع المشابهه
حل مشكلة كمبيوتر hp معلق ع الشاشة اللي بعد الشاشة الزرقاء المكتوب عليها hp
طلب حل مشكلة كمبيوتر hp معلق ع الشاشة اللي بعد الشاشة الزرقاء المكتوب عليها hp
ممكن حل مشكلة الخروج من تسطيب ويندوز ( 7 ) بسب ظهور الشاشة الزرقاء :
شرح تعديل جملة (windows xp prof...setup )فى الشاشة الزرقاء فى بداية تسطيب الويندوز
بعد تسطيب النسخة تاتى علامة النجمة الزرقاء يمين الشاشة

بعض البورد لا تقبل من على الفلاشة انا جربت نسخة البارحة وكان معى وندوز xp , 7 , الاخر سطبت من على الاسطوانة

والله يااخى سواء منالفلاشه او من الاسطوانه بتيجى بتيجى مش عارف ايه حكايتها لدرجه ان الواحد قرف من سفن بسببها للعلم كان شغال معى زمان كويس لكن اتجهت الى لينكس كم شهر ولما رجعت لويندوز ماشاء الله شاشه زرقاء كل ساعتين ماشى بانتظام ياريت حد يساعدنى ويساعدك فى هذه المشكله وهل الويندوز كل ما بتسيبه فتره على الكمبيوتر او نوع معين من الويندوز بتستقر فى المستقبل ام ماذا ؟

من خبرتي العملية المتواضعة

إكتشفت انه لتلافي حدوث هذا ومشاكل أخرى كثيرة
إذا كنت سوف تسطب نسخة مستقرة أقصد ليست للتجربة

فعليك بشيئين أحدهما اساسي ومهم جدا والآخر مستحب

الأهم هو : قبل التسطيب عمل دليت أي حذف لبارتيشن السي وإنشاء آخر جديد مكانه ولابد ن يكون البرنامج
المستخدم
Acronis Disk Director
لأنه الأفضل على الإطلاق ولا يسبب مشاكل وعن تجربة

ولا تنسى بعد حذف السي وأثناء إنشاء بارتيشن سي جديد أن تجعل السي بريمري واكتف( نشط وفعال)

الشئ المستحب وليس بضروري هو الدخول بقرص لينوكس مينت او ابونتو لمسح السيستم فوليوم والريسايكلر من جميع البارتيشانات

عن جد بعد فعل هذا انسى الشاشة الزرقاء

يعنى عايز تقول ان المشاكل دى كلها من ال c

أولاً يجب أن نعلم أن الشاشة الزرقاء هي نافذة الموت
ثانياً يجب عند إنشاء أو تقسيم القرص يجب أن تُنشي رام الإنتظار للويندوز التي يقوم بإنشائها لوحده وإذا لم ينشيئها معنى هذا أن الهارد بدأ يفقد الصلاحية

ثالثاً لا تفرمط القرص بالبطيء وإنما بالسريع

إفادة = قد يكون المشكل في الرام أو الهارد فالأكسبي يراقب البوس وإعداداته عكس الويندوزات الجديدة كـ 7 و 8 وغيرها

-- تحياتي --

يعنى عايز تقول ان المشاكل دى كلها من ال c
نعم من واقع تجارب عملية المشاكل كلها من السي جرب ما شرحتة وستتأكد

اخى لادخل للفلاش ميمورى اذااردت تنصيب نسخه يجب ان تكون تعريفات الساتا بالاسطوانه وعليه لن ترى الشاشه الزرقاء وهذا يخص نسخ الاكس بى واما ويندوز7 ومافوق لاتحتاج تعريفات الساتا وان لديك اسطوانه وليس بها الساتا واردت تسطيبها عليك ان تعدل فى البورده وتدخل الى قسم ادفانسيد ستجد خيار الساتا قم بتغييره ووافق على الاستبدال بالضغط على مفتاحF10وهذا اذاكنت سطبت نظام واحد اكس بى واردت تسطيب 7 لايحتاج ان تعدل فى البورده اما اذاكان ويندوز7 على جهازك واردت تسطيب الا كس بى بدون تعريفات الساتا فسترى الشاشه الزرقاء وان عدلت البورده لواسطوانتك اكس بى ليس بها الساتا قسيتم التسطيب ولواردت الدخول الى7 سترى الشاشه الزرقاء وعليه كل المشاكل من البورده وتعديلها

هذه الصور توضح ماقاله الاستاد ابو منتصر

معلش ياجماعه انا عمرى ماظهرتلى شاشه زرقاء ابدا فى xp انا اتحدث عن الويندوز سفن ومشكور مجهوداتكم والله فوق الوصف وتعب يقدر بس انا عايز اعرف حلها بويندوز سفن لانى اتجهت للاكس بي بسبب هذه المشكله