إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات - : ادارة الشبكات والخوادم, برامج السرفرات, وبرامج التحكم ومراقبة الأجهزة عن بعد وبرامج ادارة الشبكات وحمايتها ودروس عن طرق التعامل معها وتركيبها

English تم الإنتقال للبوابة الجديدة والتسجيل من هنا

مساعدة فى الشبكة بين جهاز xp و جهاز windows7

السلام عليكم ورحمة الله
عندى مشكلة وهى قمت بعمل شبكة صغير بين جهازين كمبيوتر عن طريق سويتش وداخل مع الشبكة إنترنت المهم الشبكة بين جهاز يتعامل مع نظام XP ونظام Windows 7 والشبكة نجحت تمام التمام والنت يعمل على الجهازين لكن المشكلة فى هذه النقطة وهى عمل الدخول من جهاز الويندوز 7 على الجهاز الإكس بى بيتم التعامل مع جميع الملفات التى تم عمل شير لها بشكل ممتاز وسريع لكن عند التعامل من جهاز إكس بى مع جهاز الويندوز 7 بيتم الدخول على الجهاز وهو ملف الوثائق لكن عن عمل شير لملف موجود فى بارتشن الـ D أو F وليكون ملف به صور من أى بارتشن من المذكور بيتم مشاهدة الملف بالفعل من جهاز الـxP لكن عند عمل ضبل كلك والدخول على ملف الصور بتظهر رسالة خطأ تفيد بأن الأدمن قام بعمل حماية على هذا الملف علماً بأنى لم أفعل شئ نهائى فى الجهاز الويندوز 7 فما سر هذه المشكلة أنا تعتب مش لاقى حل أرجو المساعدة

والمتابعة معى لحل هذه المشكلة .

المواضيع المشابهه
مساعدة في نقل system وبرامجه من جهاز الى جهاز اخر ببرنامج acronis image
مشترك في شبكة وصاحب الشبكة عنده جهاز سيرفر ومقسم السرعة لكل واحد في الشبكة
غلق الكمبيوتر من جهاز آخر في الشبكة؟؟؟
شرح لكيفية ادارة جهاز على الشبكة

تعالى على البارتسن الى مش راضى يفتح من برة وكليك يمين تمام ثم بروبيرتز تمام
واختار السيكويورتى واعمل everyone عشان تعرف تتدخل من اللاكس ب الى السفن

شكراً جارى التجربة ويارب خير أرجو المتابعة معى من فضلك .

تحت امرك يا جميل

ااخى الحبيب انا عملتك فيديو على السريع كدا عن طريقة تشير البارتشن تمام
بس لما تعمل الى فى الفيديو بعد ما انا ضفت كلمة everyone تمام اخترت بعدها كلمة allow
انت ممكن تحتار بس شوية حجات ان الراجل الى مشير معاك وداخل على الجهاز بتاعك ياخد ملفات
من على الجهاز بس ما يعرفش يعدل فيها يعنى ما يسمحللكش حاجة او يحطللك حاجة من عنده تمام
ياخد بس حجات من عندك بس
ودا رابط الفيديو

http://www.mediafire.com/?1bjxyswc2xrh97x

فنان كبير وشغل عالى المستوى بارك الله فيك تم بالفعل حل المشكلة بفضل شرح حضرتك وشرح الفيديو الأكثر من رائع الحمد لله كانت مشكلة صعبة جدا ربنا يحفظ حضرتك وأرجو المتابعة معى فى المستقبل لوجود مشكلة فى عالم الشبكات يمكن تصادفنى بارك الله فيك وشكرا مرة أخرى على الشرح والمجهود الأكثر من رائع والذى تسبب فى حل المشكلة ربنا يبارك فيك لى سؤال صغير جدا كيف يمكن مسح أسم الجروب الذى تم إنشاؤه لمشاركة جهازى مع الأجهزة الأخرى .

تعالى على ماى كمبيوتر وبعد كدا اعمل كليك يمين وبعديين بروبيرتز تمام
ثم اختر advanced system settings
ثم اختر من القائمة الى ظهرت كلمة computer and name هتلاقيها فوق على الشمال وبعدا كدا
غير اسم الجهاز لو عاوز او الجروب الى انت مشير معاه

أنا أريد حذف اسم الجروب نهائى ولا أكتب اسم أى جروب أترك مكان هذه الخلية فاضى نهائى بدون أى اسم وشكراً ...

ايوت تمام انت لما انت بتغير اسم الجروب مش هتبان على الشبكة فى التشير وبردك
اقفل التشير للبارتشينات الى انت عملتها تعالى على البارتشن وكليك يمين واختا Sharing
ثم advancing sharing
وشيل علامة الصح من كلمة Share this folder

أشكرك أخى الكريم بارك الله فيك وفى أسرتك الكريمة لى سؤال صغير جداً أخر وهو هل لديك برنامج لتحويل ملفات PDF - JPG النصية المكتوبة باللغة العربية إلى ملف Word لكى إضيف فيه أو أغير فيه أو أكبر الكلام أو أصغر الكلام العربى أقصد الكتابة العربية لأن الإنجليزية جميع البرامج بتدعم الإنجليزية 100 % هل من برنامج مجرب تام يحول بنسبة 100 % إلى اللغة العربية علماً بأنى جربت برامج كثيرة جداً والكل فاشل فاشل فى إنتظار ردك على هذا الاستفسار حفظك الله شكراً لتعاونك معى .