إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات - : ادارة الشبكات والخوادم, برامج السرفرات, وبرامج التحكم ومراقبة الأجهزة عن بعد وبرامج ادارة الشبكات وحمايتها ودروس عن طرق التعامل معها وتركيبها

English تم الإنتقال للبوابة الجديدة والتسجيل من هنا

مشكلة مع TEData

مشكلة مع TEData

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت أتعامل مه d_link DSL

ولم أكن أواجه هذه المشكلة
لكن عندما حولت إلى TEData

ظهرت هذ المشكلة
وهى:

عندما أريد فتح أحد المواقع
مثل ياهو مثلا
يرفض ذلك وتظهر لي رسالة نصها

sorry,
www.yahoo.com; dose not exist
could not be found
the web site you are looking for may be experiencing problems
is temporailiy unavailable
or there was atyping error in the address

هذه المشكلة تحدث أيضا مع مواقع أخرى
مع العلم أنه أحيانا أستطيع فتح هذه المواقع

هل المشكة من عندى ؟
أم من الشركة نفسها؟
وما العمل؟

وجزاكم الله خيرا

المواضيع المشابهه
مشكلة فى راوتر Tedata
مشكلتي مع TEDATA
مشكله في خط dslمن tedata
شركة tedata
صوت معنا ....TEdata or LINK

انا بردك te data زيك بالظبط وطبعا Te data احسن من d - link انت بس الى بتكتب الموقع غلط
اضغط على دا
www.yahoo.com
والرابط الى انت كاتبة فوق دا انا بردك لما اضغط علية بيجبلى نفس الرسالة بتاعك لانى انت كاتب الموقع غلط واى حاجة لما تعمل معاك كدا على موقع اكتبة فى سيرش جوجل وانت تعرف العيب فيين اوك دى صورة من الرسالة لما اتكيت على اللينك الى انت كاتبة فوق

شكراً لك أخي الكريم

انا بردك te data زيك بالظبط وطبعا Te data احسن من d - link انت بس الى بتكتب الموقع غلط
اضغط على دا
www.yahoo.com
والرابط الى انت كاتبة فوق دا انا بردك لما اضغط علية بيجبلى نفس الرسالة بتاعك لانى انت كاتب الموقع غلط واى حاجة لما تعمل معاك كدا على موقع اكتبة فى سيرش جوجل وانت تعرف العيب فيين اوك دى صورة من الرسالة لما اتكيت على اللينك الى انت كاتبة فوق

عفواً
أنا بكتب الموقع صح
وأحيانا بيفتح معايا
وأحياناً مواقع أخرى لاتفتح مثل google.com.eg
وأحياناً كمانdamasgate.com/vb

يعنى المشكلة بعيدة خالص عن الكتابة الخاطئة

وبالنسبة لهذه الرسالة
اقتباس :-
ليست هى التى تظهر عندى
بل ماكتبته

sorry,
www.yahoo.com; dose not exist
could not be found
the web site you are looking for may be experiencing problems
is temporailiy unavailable
or there was atyping error in the address

شكراً لمحاولة المساعدة
بارك الله فيك

السلام عليكم
المشكلة ليست من مزود الخدمة لكن اعتقد ان المشكلة فى المتصفح
جربى متصفح اخر وانظرى هل المشكلة قائمة ام لا

بالتوفيق

أخي الكريم جزاك الله خيراً

ليست المشكلة فى المتصفح
فقد كنت أتعامل مع Internet Explorer
وكانت تظهر المشكلة
ثم حملت Mozilla Firefox

ومازالت المشكلة قائمة

طيب ممكن تكون المشكلة فى ال Firewall ?

اختى تاكدى الاول انكى لديكى على النظام او الويندز انكى مسطبة برنماج java باخر تحديث له
لان هناك مواقع لا يتمكن Ie8 او متصفح اخر فتحة الا بوجدو برنماج java بعض المواقع وليست كل الموقع ثانية قمى بعمل ما فى الصور بالترتيب تاكدى اولا من وجود برنماج java باخر تحديث
تابى بالترتيب

ثم

ثم

ثم

تاكدى مرة ثانية نم وجود برنامج java على الويندز ولو كنت تستخدمين برنامج mozila firefox
قمى بعمل unstall له ثم قمى بتثبته مرة اخرى على الجهاز

طيب ممكن تكون المشكلة فى ال Firewall ?[/QUOTE]

وتاكدى ايضا من اعدادات windows firewall اجعليها على الافتراضى وقمى بالغاء خاصية auto update

وايضا اختى اضافة على كلامى انا بردك زيك ساعات بدخل على موقع دماس الى هو

www.damasagate.com/vb
بتجيلى الصورة دى
دى ساعات بيكون عشان النت ساعات مش بيبقى كويس وساعات بردك بيكون من كتر تصفحك على موااقع كتيرة كل موقع بتتدخلى علية بيضع cookies سعات العيب بيكون بردك من الكوكيز دا
فا لازم بردك يكون عندك برنامج ccleaner دا برنماج جميل جدا فى مسح الريجسترى والكوكيز والهيستور لاى متصفح
وطبعا انت من مصر والنت بعد ما فصل وجة تانى بيكون فى اوقات كتيرة قووى بيكون بطئ وشوية يبقى سريع دا بيبقى من الشركة زيت نفسها لان الضغط بيبقى عالى قوووى واسااسا فى مشاكل فى الشركة بردك
وبردك الصورة الى انا رفتها دى ممكن تكون عشان المودم روتر بتاعك modem router ساعات بكون مهنج فا فى الحالة دى لازم تعملى restart للمودم بتاعك
وممكن يكون فى مشا كل بردك فى سيرفر الموقع لان ساعات كتير قوووى بدخل على الموقع بيقولى الى فى الصورة دا فا لما تلاقى دى اعملى او اضغطى على كلمة try again او اعملى refresh للصفحة عدة مرات

جزاك الله خيرا أخي الكريم وبارك فيك
وشكرا للمحاولة الجدية للمساعدة
وأعتذر عن تحميلك هذا العبء

إن شاء الله سأحاول تطبيق ماذكرت
وبأذن الله تكون النتائج مرضية
خاصة أن الأمر أصبح مزعج بعض الشئ

أكرر خالص شكري

اوك انا مستننى ردك
وعلى فكرة فى مصر ما فيش اى سيرفر محجوب عن مصر خالص اى سيرفر كل السيرفرات عادى مافيش محجوب ممكن السعودية ودل تانية بيكون بعض السيرفرات محجوبه عنها ؟
مشكلة مع TEData