منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

Icon11 هاسلم نفسى للجيش وامرى الى الله

بسم الله الرحمن الرحيم

انا من فتره كتبت موضوع عن الموقف بعد سن 30
وكلنا كنا على امل ان الموضوع يكون فيه جديد
بس للاسف لا جديد فى شى
ومن يومين جات لى سفرية خارج مصر بمرتب مغرى جدا
ومش واقفه غير على الباسبور
وطبعا الباسبور عايزه شهادة التجنيد الخاصه بى ومفيش حل غير انى انتظر ل 36 عام

والحل اللى عندى ان شاء الله انى اسلم نفسى واخد كم شهر من عمرى او يمكن
ادفع غرامه وخلاص احسن ما استنى 6 سنوات اخره

ولذلك ارجو من الساده المستشارين الكرام

من كان لهو خبره عن هذا الموضوع

وما هى الاوراق المطلوبه منى وهل يجب ان
يكون معى محامى ام لا
وهل ممكن تخلص على غرامه ام لا

وشكر خاص لكل من اهتم

المواضيع المشابهه

ما هي الخطوات الي اعملها عشان أسلم نفسي للجيش وسلم شهادتي

هل لو سلمت نفسى للجيش بعد أما أتم 30 سنه واتحبست ممكن أغير الشهاده لجيده

ايه اللى هيحصل لو سلمت نفسى للجيش وهل اسلم نفسى فى نفس المكان اللى مشيت منه

ارجو انك ما تتعجلش الا بعد ان تتأكد ان احتمال السجن ضعيف لانى سمعت قصص مرعبة عما يحدث فى السجن الحربى

ارجو انك ما تتعجلش الا بعد ان تتأكد ان احتمال السجن ضعيف لانى سمعت قصص مرعبة عما يحدث فى السجن الحربى

الله اعلم هايبقى عامل ازاى بس الواحد معندوش حل غير كده انا مش هاوقف حياتى 6 سنوات تانيه
والله اعلم ايه اللى ممكن يحصل بعد كده

ربنا يوفقك بس حاول الاول تبعت التماس وتشوف النتيجة وانا برده زيك استحالة اضيع من عمرى 6 سنين تانين كفاية الفرص اللى ضاعت عليا وتسع سنين من عمرى ضايعين انا هبعت التماس واستنى النتيجة ولو مفيش حل غير انى اسلم نفسى للوحدة هسلم نفسى ومش هاستنى 6 سنين تانيين كفاية اللى ضاع من عمرى

ربنا يوفقك بس حاول الاول تبعت التماس وتشوف النتيجة وانا برده زيك استحالة اضيع من عمرى 6 سنين تانين كفاية الفرص اللى ضاعت عليا وتسع سنين من عمرى ضايعين انا هبعت التماس واستنى النتيجة ولو مفيش حل غير انى اسلم نفسى للوحدة هسلم نفسى ومش هاستنى 6 سنين تانيين كفاية اللى ضاع من عمرى

لو كده تعالا انا وانتا ونشوف كل الناس اللى زاينا
ونشوف صيغه للالتماس ده ونبعتو كلنا مع بعض يمكن يكون فى امل
ان شاء الله
وياريت المستشار الجمل
يساعدنا فى الالتماس ده يمكن يكون فى جديد

وانا ناويت ان شاء الله لو مفيش جديد هابدا امشى فى موضوع تسليم نفسى
قبل اما العمر مايبقاش فى وقت الواحد ممكن يعمل فيه حاجه

للأسف لا يوجد جديد فى موضوع السن !!!!

يعنى موضوع ال5 سنين ده طلع فشنك اى كلام اكيد يا جماعه فى حل انا دلوقتى عندى 33 سنه وعامل غياب شهر 8 -2004 يعنى علشان 4 شهور استنى لسه 3 سنين تانى يا جماعه تعالو نتحرك مع بعض يمكن نقدر نعمل حاجه انتو اتاكدو من موضوع ال5 سنين ولا لاء ولو هو لاء ليه كتبينو ولو هو صح ليه مش عايزين يطبقو يا جماعه حررررام والله العظيم العمر اللى بيعدى ده تعالو نتحرك مع بعض نسال مع بعض يمكن يكون فيه جديد او نقدر نعمل حاجه وشكرا

يا جماعة سواء كانت الجزئية الخاصة بال 5 سنين جديدة او كانت موجودة منذ تاريخ صدور القرار ولكن لا يعمل بها يبقى مفيش قدامنا غير اننا تعمل حملة التماسات نطالب فيها بتطبيق الجزئية دى ومهم جدا ان الالتماسات كلها تتعمل فى وقت متزامن لان تكرار ورود التماسات للامانة العامة لوزارة الدفاع تطالب بنفس الطلب وتكون جاية من محافظات ومناطق مختلفة ده ممكن يلفت نظر المسئولين لتعديل القرار الظالم ده

يا جماعة سواء كانت الجزئية الخاصة بال 5 سنين جديدة او كانت موجودة منذ تاريخ صدور القرار ولكن لا يعمل بها يبقى مفيش قدامنا غير اننا تعمل حملة التماسات نطالب فيها بتطبيق الجزئية دى ومهم جدا ان الالتماسات كلها تتعمل فى وقت متزامن لان تكرار ورود التماسات للامانة العامة لوزارة الدفاع تطالب بنفس الطلب وتكون جاية من محافظات ومناطق مختلفة ده ممكن يلفت نظر المسئولين لتعديل القرار الظالم ده

خلاص خلينا كلنا نبدا بحملة التماسات مع بعض وياريت
حد يشوف لينا صيغة الالتماس علشان نتوكل على الله ونبعتو

طيب الالتماسات دى هتتبعت عن طريق الميل ولا جوابات ولا ايه بالظبط وازاى تتبعت ونوصلها ازاى وايه صيغتها حد يفيدنا يا جماعه وياريت نتحرك مع بعض يعنى نقول لبعض وشكراااا