إعلان

Collapse
No announcement yet.

مساعدة باصلاح الباد سكتر بالهاردسك

Collapse
X
  • تصفية
  • الوقت
  • عرض
مسح الكل
مشاركات جديدة

مساعدة باصلاح الباد سكتر بالهاردسك

انا معايا هارد 160 عليه بادات مجرد ما بشغل اسطوانة الهيرنز واشغل برنامج hdd regenerator بيعد بادات فى 0mb ومش بيصلحها البرنامج بيفصل لوحده لكن لو بدات بحث عالبادات من 1mb مثلا بيعد عادى وما بيلاقيش بادات يعنى المشكله فى 0mb دى وحاولت اقسم الهارد وافصلها عن الهارد ما رضييش يتقسم فلو حد يعرف حل ممكن يقولى وانا اجربه وأسف انى طولت عليكم يا احلى منتدى فى الدنيا

شكرا يا أحلى منتدى 60 مشاهده وولا رد ايه فين الخبراء واسف ان الموضوع فى المكان الخاطئ بس ممكن اى حد يعرف حل يقولى ولو عاوزيين توضيح اكتر انا جاهز ...

اخي bad sector له اكثر من نوع

النوع الأول : ( Physical ) أو ( Hard ) :-
      وهو يحدث نتيجة تحطم كتلة ( Cluster ) في القرص الصلب فيزيائياً أو مادياً .. و قد يكون السبب عائد لـلمس رأس القرص الصلب لهذا الجزء و لحق به عدة أضرار .. و قد يكون استقر الغبار علي هذا الجزء مما يؤدي إلي إنخفاض كفائة القرص الصلب .. و هذا النوع من القطاع التالف لا يمكن إصلاحة ..

ملحوظة : من أسباب Hard Bad Sectors .. سوء النوع الذي قمت بشرائة .. عيوب التصنيع فربما يكون القرص الصلب قد شحن بالبادسيكتور .. خدش أو لمس رأس القرص الصلب لـ Cluster .. الغبار الذي تراكم علي جزء من القرص الصلب .. هناك الكثير من الأسباب المحتملة و لكني ذكرت الأسباب الأاكثر إنتشاراً و كما ذكرت سابقاً أن هذا النوع فيزيائي لا يمكن إصلاحة ..

النوع الثانى : ( Logical ) أو ( Soft ) :-
      و هو يحدث نتيجة كتلة أو جزء ( Cluster ) من مساجة التخزينية علي القرص الصلب الذي لا تعمل بشكل صحيح .. فربما نظام التشغيل حاول قراءة البيانات علي القرص الصلب من هذا القطاع ( Sector ) ووجد أن رمز تصحيح الأخطاء ( ECC ) لا يطابق محتويات هذا القطاع .. مما يدل علي وجود خطأ .. و هذا النوع يمكن إصلاحة إما ببعض البرامج أو بميزة متواجد بالنظام الخاص بك .. و سوف نستعرض هذه الميزة في نهاية المقال ...

اخى واجهتنى هذه المشكلة من قبل ممكن تغير الباور سبلاى و وصلة الهارد لان غلبا العيب بيكون من كدا و شوف اعدادت البايوس و ان شاء الله تتحل

نوع الهارد اية ؟
          وهات صورة للبرنامج وهوا شغال

تنفيذ...
          X