أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

22-11-2007, 03:47 PM
جزره غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 1
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

جهازى اخترق ام يحتضر .... ارجو المساعده

جهازى اخترق يحتضر المساعده رحمة الله بركاته

مشكله جهازى غريبه شويه من كام يوم لما افتح الجهاز يفتح ويحمل وكل شئ تمام بس ال mouse و keyboard واقفين مش بيشتغلو والنهاره بشغل الجهاز ملقتش برنامج الكاسبر مع انى كنت منزله وكان شغال وكمان الجهاز عمل restart من نفسه مرتين قبل كده

السؤال لو جهازى مخترق اعرف ازاى واعمل ايه ؟

ولو هو عطل ممكن يكون فى ايه اعمل ايه؟؟؟ ارجوكم محتاجه مساعده

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ارجو المساعده فى تحديث امكانيات جهازى MAXED صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 5 22-04-2012 03:22 PM
مشكله كبيره حصلت فى جهازى كارت الشاشه حالف ما هو متسطب ارجو المساعده سريعاً nooraleman صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 4 01-01-2011 01:51 PM
ياجماعه ارجو المساعده بسرعه جهازي hp pavillion dv6000 wotwot صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 8 31-07-2010 09:52 PM
جهازى على شبكه نت ومش عارف جهازى مخترق وله بالله ارجو المساعده ADEL X إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 10 02-03-2009 02:37 AM
كيف أعرف هل جهازي سبق أن اخترق ؟ ابن الخطاب برامج 1 25-12-2003 10:35 PM

22-11-2007, 04:37 PM
Khalid4Ever غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 2,244
تلقى 1,620 إعجاب على 158 مشاركة
تلقى دعوات الى: 27 موضوع
اخي الكريم من خلال ماذكرته فالإحتمال الارجح هو ان جهازك مخترق و الله اعلم.
اخي شوف البرامج إللي بتشتغل مع تشغيل الجهاز و لو لقيت برنامج مش عارفه فكن متأكد ان جهازك مخترق.

Believe and act as if it were impossible to fail

23-11-2007, 12:10 AM
جزره غير متصل
عضو جديد
مشكور اخى على مرورك الكريم لكن كل البرامج الموجوده عارفها

ولو هو مخترق فعلا اتأكد ازاى

23-11-2007, 12:39 AM
twister2222 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
شوف يا سيد
صلي على سيدنا محمد رسول الله

أول حاجة
افصل كابل الشبكة .. حاجة بسيطة أهه

واعمل ريستارت تاني ... تمام؟
لو في حد متحكم في جهازك طبعا لو اطنطط مش هيقدر يوصلك ...خلاص؟

إنما لو المشكلة فضلت زي ما هي فدا معناه إن عندك مشكلة ما ... ممكن في النظام أو في الهادر أو احتمال أكبر في الريجيستري ... دا بخصوص الكاسبر دا ... أما الكيبورد والماوس ... فجرب وأنت بتفتح .. إنك تدخل السيت أب بتاع البوردة ... "BIOS setup" يعني اضغط "delete" أو "F2" حسب نوع الـ "motherBoard" بتاعتك .. فلو اشتغل الكيبورد يبقى عندك مشكلة في النظام .. ويبقى حلها تنزل ويندوز أو سيستم جديد .. وبعدين ابقى افصل كابل الشبكة لحد ما تنزل كل برامجك .. وكمان أنتي فايرس كويس ويا ريت ما تفتحش أي بارتيشن قبل ما تنزل الأنتي فايروس الأول .. وتعمله آب ديت كمان .. بعدها اعمل ما بدالك .. هي صعبة شوية بس هو دا الحل الكويس اللي أنا أعرفه ...

وخد بالك .. مفيش حاجة تبكي عليها ... إنما الدنيا راحلة ونحن راحلون

23-11-2007, 04:01 PM
جزره غير متصل
عضو جديد
اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى أل سيدنا محمد

مش عارفه ليه مصرين تكلمونى بصيغه المذكر بس ماشى مش مشكلتنا

مشكور اخى على اهتمامك وردك بالنسبه لمشكله الماوس والكيبورد الحمد لله اتحلت

بس مشكله الكاسبر لسه انا نزلته تانى بس برضو تانى يوم بفتح ملقتهوش مع ان الfile موجود فى مكانه فى ال c بس اتمسح من ال add remove program ومن ال start menu وكمان لقيت ال ip متغير

وبردو انا معرفتش لو فى حد اخترق جهازى اعرف ازاى ؟ واعمل ايه( غير تغير النظام لانى جربت) ؟

23-11-2007, 04:17 PM
Ahmed-Under غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 8,098
تلقى 10,349 إعجاب على 882 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2392 موضوع

اخى فى الله عادى مشكله ممكن تحصل مع اى حد لان بعض الاجهزه بتخرف ساعات من الافضل والمستحسن انك تفصل كابل النت وبعدين تنزل نسخه نزل الكاسبر والاحسن ميكونش الفيرجن اللى انت كنت شغال بيه لو هوا الاحدث اوك عادى وصل النت واعمل ابديت للبرنامج واعمل Scan لو ملقا حاجه اوك
ولا تخاف عادى وقولى ايه اللى حصل

24-11-2007, 03:08 AM
twister2222 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
معلش يا أختي جزرة ... إيه أخبار الكفاح مع الأرانب... طبعا دي فكاهة
معلش غلطة خطاب المذكر دي ...

المهم ... دلوقت يمكن يكون المشكلة في الريجستري ... يعني كل ما البرنامج يروح يسجل نفسه ... ما بينفعش .. ودا عشان أنتي فايرس ... يبقى الخوف من إن دا سلوك بعض الفيروسات اللي بتبطل تسجيل مضادات الفيروسات في الريجستري ... وطبعا دي مش مشكلة عويصة لو اتحلت بسرعة ... طبعا في كتير من الناس العباقرة هيقولوا هاتي مش عارف ريجستري فيكس برو ومش عارف إيه فيكس برو وريجستري خرافات برو .. المهم ما بني على باطل فهو باطل ... الإصلاح الآن صعب .. الأسهل والأرجح هو الآتي ..

0. فصل كابل النت

1. عمل باك آب أو نسخ احتياطي من الملفات الموجودة على الـ "c" أو بارتيشن النظام

2. عمل فورمات وتنزيل نظام جديد ...

3. عدم فتح أي بارتيشن حتى نهاية تحميل مضاد فيروسات تثقي به أنا شخصيا أثق كثيرا الآن في "McAfee total protection 2007" .. وعمل آب ديت طبعا بعد توصيل النت ثم فصله مرة أخرى بعد الآب ديت للأنتي فايرس... يعني احتياطي شوية.. دي كده طريقة مانيول أو يدوية شوية

4. إظهار الملفات المخفية وملفات النظام المحمية من قائمة "tools" ونختار "folder options" ثم "view" ونظهر الملفات المخفية وملفات النظام المحمية..

5. عمل سكان .. على الهارد ضد الفيروسات مع تنشيط البحث عن الملفات المخفية وملفات النظام المحمية ما أمكن ذلك .. عشان في مضادات فايروسات ما بتختبرش الملفات المخفية إلا بعد ما بتظهر .. وأوقات أخرى لا تستطيع مسحها .. فعلى الأقل عند معرفة مكان التهديد نقوم بمسح هذه الملفات يدويا

6.وقتها سيكون النظام آمن ومستقر بنسبة 95% لأني غير متأكد من التزامك بتنفيذ هذه الخطوات ...

7. معذرة على الإطالة بس أنا شايف إن دي هي الطريقة الوحيدة للحصول على وضع آمن ومستقر .. وعلى فكرة لا أعتقد إن في حد عامل اختراق مقصود ... من الممكن أن يكون فيرس عشوائي نتيجة توصيل كارت ميموري تليفون أو فلاش ميموري مجهولة الهوية أو حتى معلومة الهوية ... عشان تتأكدي يعني انواع الفيرس أو التروجان أو السباي وير اللي من هذه الأشياء يقوم بتعطيل الـ "task manager" وكذلك يعطل الــ "regedit" من حقل التنفيذ "run" وكذلك يعطل خاصية الـ "folder option" من قائمة "tools" في أي مجلد مفتوح .. فلو عندك هذه الأعراض فأنت ضحية إهمال لا أكثر وليس اختراق بعينه ...

المعذرة مرة أخرى ولك كل الاحترام والتمنيات بالاستقرار النفسي مع حاسبك الشخصي

تم تعديل بعض الأخطاء الإملائية وإضافة بعض الملاحظات .. معذرة على السهو.. فجل من لا يسهو.. جميع التصحيحات باللون الأحمر أما هذه الملحوظة فباللون الأزرق

26-11-2007, 05:18 PM
القمر غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 615
تلقى 505 إعجاب على 147 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
أختي العزيزة "جزره"
أنا شخصيا أتفق مع الأخ

twister2222
فأنا أولاً لا أثق بكاسبر وثقي أكبر بمكافي