أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > منتدى البرمجة العام > لغات البرمجة

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

11-10-2007, 03:41 PM
sharara غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 26
تلقى 383 إعجاب على 42 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع

10 - حسابات المستخدمين وجملة السر

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
هل كده انتهت المهمه ونقدر نقول ان الدومين جاهز ؟ لأ مازال هناك بعض المهام ومن اهمها انشاء حسابات المستخدمين
طبعا اهمية ال user accounts انه بيحدد سلطاتك على الشبكه فلو انت عندك حساب administrator بيكون من سلطاتك انك تعمل اي حاجه على اي جهاز في الشبكه
لكن لو حسابك limited user فساعتها مالكش اي سلطات الا كمستخدم عادي لدرجة انك ما تقدرش تظبط ساعة الكمبيوتر
طبعا احنا عارفين ان ال domain user account بيسمح لنا بالدخول على اي جهاز في الشبكه وعلشان كده فانا لما ح انشيء جهاز لمستخدم على ال DC ح يقدر يستعمل الحساب ده في الدخول على جهازه
طيب ازاي بيتحدد نوعية حساب المستخدم
الموضوع ببساطه بيتحدد بناء على المجموعه المضاف اليها حساب المستخدم يعني لو عندنا حساب ل administrator و حبينا نحوله لمستخدم عادي ونسحب كل صلاحياته مش ح نعمل اكتر من اننا نلغي عضويته في مجموعات المشرفين administrators groups و نخليه عضو في مجموعة المستخدمين user group و خلاص
المهم قبل ما ننسى ولاغراض الحمايه اول حاجه نعملها بعد ما ننشيء الاكتيف دايركتوري هو تغيير اسم الحساب ال Default واسمه administrator لاي اسم اخر وتغيير كلمة السر كمان والهدف من كده ان لو حد حاول يخترق النظام فالطبيعي انه ح يحاول يبحث عن كلمة السر الخاصه بالحساب ال default وهو administrator لكن لما ح نغير الاسم يبقى الموضوع اصبح اصعب لانه بالاضافه الى حاجته لتوقع كلمة السر فقد اصبح ايضا مطالبا بتوقع اسم المستخدم
باذن الله نبتدي
وبرضه من admin. Tools نختار Active directory users and computers

و نعمل explore للدومين

على اليسار عناصر ال active directory وعلى اليمين مكونات كل عنصر, وفي حالتنا هذه فان اليمين يوجد به حسابات المستخدمين ال built in لاننا ما ضيفناش اي users للان

ولتغيير اسم المستخدم administrator كليك يمين عليه

ونختار rename

نكتب الاسم الجديد ونضغط enter

ونكمل ال renaming

وبعدين ok

وبعد ما غيرنا الاسم نغير كلمة السر
كليك يمين و reset password

ونكررها مرتين وماتنسوش ان كلمة السر تكون معقده شويتين , بالمناسبه موضوع كلمة السر وشروطها ح نتكلم فيه بعد شويه

و تم التغيير

عايزين كمان نعمل user account لمستخدم عادي علشان المستخدمين على الشبكه يستخدموه لانه مش ح ينفع نخليهم كلهم ادمينستراتورز
نرجع لل Active directory users and computers
كليك يمين على users ونختار new ومنها user

By default اي يوز جديد بنكريته ( جايه من create ) بيكون limited user وليس administrator
ندخل اسم المستخدم وبعدها next

وبعدين كلمة السر ونكررها وبرضه خليها معقده المره دي يعني فيها رقم وحرف capital

وهنا ح نخلي كلمة السر دي مالهاش نهاية صلاحيه يعني لو المستخدم فضل 50 سنه يستخدمها برضه النظام مش ح يطلب تغييرها

تم الانشاء وكده عندنا حاسب ادمين اسمه admin وحساب ليميتيد اسمه user1
وعلشان نعرف الفرق ح نشوف كل حساب منهم عضو في اي مجموعه ونبتدي مع حساب user1 ونتابع الصور

ونختار member of

عضو في domain users

لكن الوضع مختلف بالنسبه ل admin

اظن ان الفرق واضح
شلال من الجروبات

هل كل ما احتاج اعمل user ح اقطع المشوار ده ؟
لأ طبعا ممكن تعمل copy من اي user موجود و ساعتها كل اللي ح تعمله انك تختار اسم للمستخدم الجديد وكلمة السر
و ح نجرب اننا نعمل copy من المستخدم admin

نختار الاسم وبعدين next

ونحدد كلمة السر و ح نختار ان المستخدم يغير كلمة السر لما ييجي يعمل login على الـ domain

طبعا فيه تعارض بين الاختيار اللي عايزينه و الاختيار ال default اللي بيقول ان كلمة السر ما تنتهيش صلاحيتها password never expired فما ينفعش اننا نختار الاثنين

ح نديها finish

عايزين نجرب ال user name وندخل باليوزر sheen وكمان علشان نجرب تغيير كلمة السر
ح نعمل log off

و alt ctrl del

نكتب اليوزر نيم sheen والباسوورد وبعدها ok

اي خدمه

ح ندخل ال password القديمه وتحتها نكتب الجديده و نكررها و OK

النور اتقطع و الستاير نزلت و الوش الخشب ظهر

الحكايه باختصار ان كلمة السر الجديده اللي اخترناها مش مطابقه لقواعد ال complex
وهي بتحكم كلمة السر انها تكون 7 احرف من ضمنهم رقم وحرف capital
ونركز شويه في الحته اللي جايه
ازاي نختار كلمة سر محترمه نكتبها بسرعه و مستحيل حد يسرقها لو شافنا واحنا بنكتبها ؟
احنا ح نختار جملة سر مش كلمة سر
نوضح اكتر :
اختار اي جمله في دماغك , مثلا : انا نفسي اعيش في السعوديه
ونبتدي ناخد شوية احرف من الجمله يعني
حرف A كابيتال بيعبر عن كلمة انا ( Ana )
وحرف n ح يعبر عن نفسي ( nefsy )
ونختار كلمة اعيش كلها ( a3ish )
و في ح نكتبها بالانجليزي ( in )
واخيرا السعوديه ممكن نكتبها كده ( KSA )
وبالتالي ح نكتب الجمله
Ana3ishinKSA
الموضوع علشان يكون صح لازم نختار جمله معبره بالنسبه لنا احنا ويكون صعب ان حد يتوقعها يعني ما اختارش كلمة سر عباره عن الحروف الاولى من اسمي
وبعدين لازم نتدرب عليها كذا مره ونتاكد من الحروف لاننا مثلا ممكن نتلخبط في كتابة كلمة اعيش فممكن نكتبها a3ish وممكن نكتبها a3eesh
ولما نيجي ندخل الباسوورد مجرد ما نفتكر الجمله ح نلاقي ايدينا بتكتبها لوحده واللي ح يحاول يراقبك مش ح يقدر يستوعب ايه الموريستان اللي شغال على الكي بورد
فيه ميزه تانيه للموضوع ده انك ح تقدر تتكلم مع باقي الاي تي لو عايز تبلغهم كلمة السر فلو سالك ح نستعمل كلمة سر ايه و انت رديت عليه قلت له : عايز ايه
ح يفهم ساعتها انك تقصد : انا نفسي اعيش في السعوديه
و كمان لما ح تحب تكتب كلمة السر في مكان علشان لو نسيتها فصدقني لو حتى جيت على حيطة بيتكم وكتبت كلمة السر : عايز ايه , ما فيش حد ح يفهم حاجه

ما علينا نرجع للصور وندخل كلمة السر ونكررها

وخلاص وافق عليها

و طبعا علشان اول مره ندخل باليوزر ده بيحمل لنا بروفايل جديد

وكفايه كده النهارده
اللهم اني اعوذ بك ان اشرك بك شيء اعلمه
واستغفرك لما لا اعلمه

والله المستعان
سبحانك اللهم وبحمدك , أشهد ألا اله الا أنت , أستغفرك وأتوب اليك

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ارجو المساعدة في ايجاد حل لمشكلتي في حسابات المستخدمين مـMoonـون صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 2 26-10-2010 10:21 AM
تندم لو مادخلت وحملت وسأندم لو مارديت على ماشاهدت وحملت ashraffakar برامج 32 22-09-2008 11:04 PM
مساعدة في حسابات المستخدمين ... المحترف المجنون المرحلة الاولى : إنشاء نسخة مصدرية معدلة 2 15-05-2008 04:49 PM
طلب مساعدة ## كيفية إلغاء حسابات المستخدمين ## Abo fatema صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 6 27-01-2008 03:22 AM
الـ Hackers يستخدمون برامج لنسخ حسابات المستخدمين MoonMan اخر الاخبار في العلوم والتكنولوجيا والتقنية 6 10-08-2006 09:52 AM
12-10-2007, 06:19 AM
mohamedzebak غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 1,260
تلقى 1,076 إعجاب على 201 مشاركة
صراحة الشرح أكثر من رائع و الواحد مش لاقي تعليق يليق بمجهودك أخي شرارة ربنا يجازيك الخير عنا
انا متابع الدورة منذ البداية و باحاول اطبق كل الأجزاء وكل سنة وانته طيب و اخوانا في المنتدي
ربي لا يعود عليكم العيد الا بالخير و الصحة
تحياتي و دمت بود و خالص الشكر

عزيزة يا مصرما تهوني فداكي الولد و الوليد
"ولنبْلُونكُمْ بشيْءٍ من الْخوف والْجُوع ونقْصٍ من الأموال والأنفُس والثمرات وبشر الصابرين (155)الذين إذا أصابتْهُم مُصيبة
قالُواْ إنا لله وإنـا إليْه راجعون (156)"
صدق الله العظيم
لكل غياب إياب هنا ديارنا وعائدون .......

12-10-2007, 02:54 PM
sharara غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 26
تلقى 383 إعجاب على 42 مشاركة
شكرا لكم اخوتي على المرور

22-10-2007, 03:21 PM
roka غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة