أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

16-08-2007, 03:17 AM
ti_chi غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

طلب من المشرفين والخبراء مشكلة ليس لها حل الحقونى بيتى اتخرب

[CENTER]المشرفين والخبراء مشكلة الحقونى
[/CENTER]

اخوانى فى الله انا عندى مشكلة كبيرة جدا جدا فى الشبكة بتاعتى ومفيش حد بازن الله يفيدنى غير عباقرة وخبراء بوابة داماس بوابة الملايين

اسف على الاطالة المشكلة كالاتى انا عندى شبكة adsl من سنة تقريبا تعمل بكفاءة ومن شهر حدث عطل غريب جدا وهو انا الانترنت شغال عندى الخدمة شغالة عادى جدا كل يوم الساعة 11 ونص بالليل او 12 الخدمة بتفصل انترنت ونت ورك كمان مع العلم كل الكابلات والسويتشات سليمة وشغالة طبيعى جدا بالنهار تفصل بالليل وتشتغل لوحدها بالنهار وعمرها بتفصل عندى خالص والسرعة كويسة عملت تيست للكابلات وللسويتشات شغالة واتاكدت بالليل نبفسى اما بتفصل كلو شغال بس مفيس نت ولا نت ورك شغالة ولا واصلة ليهم مع العلم ان فى مشتركين فى الشبكة شغاللين على طول تقريبا تلت اربع الشبكة بتفصل بالليل مع العلم هما محتاجين الانترنت عشان ليم شغل علية وكدة وبالتالى انا مش لاقى حل لدرجة ان عشر مشتركين سابونى ووصلو من مكان تانى انا اسف جدا طولت عليكم بس انا مش لاقى حل لدرجة انى شكيت فى الاجهزة يكون تورجنات او فيرس معين ممكن يعمل كدة عملت ويندوز جديد لكل جهاز وانى فيرس وانتى سباى وير وفيروول كويس جدا وبردو بيفصل مع العمل كل السويتشات واصلها بور عادى جدا والكابلات سليمة انا مش عارف اعمل اية بجد الحقونى بيتى اتخرب ثقتى فى الله ثم فيكم ليس لها حدود اتمنى الاهتمام
والرد

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
طلب نسخه ضرورى الدخول من الساده الاساتذه المشرفين والخبراء محمد ابراهيم. تحميل أنظمة التشغيل ويندوز وحزم التحديثات واللغات والتفعيل Loaders, Activator 27 03-02-2011 12:54 PM
مشكلة كبيرة إلى المختصين والخبراء تتعلق بتعريف الطابعة مع الويندوز 7 فلسطيني مأسور صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 5 25-12-2009 03:18 PM
الى المشرفين والخبراء....هل تعلمون حلا لهذه المشكله في ؟Nero 7.10.1 Portable doctor_a7med برامج نسخ وحرق الاسطوانات CD/DVD Burning, Ripping, Copying 3 30-07-2007 11:52 AM
إلى الإخوة المشرفين والخبراء هل إعدادات البيوس هذا صحيحة . assia صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 3 18-09-2004 10:19 PM
إخوني المشرفين والخبراء ما رأيكم assia صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 6 26-03-2004 01:05 PM

17-09-2007, 05:52 PM
mansora_net غير متصل
عضو مميز
تلقى 26 إعجاب على 13 مشاركة
أخى هذه المشكلة حدثت معى من قبل وكان السبب أن أحد الكابلات كان به خدش أدى الى دخول الرطوبة للكابل وكان يعمل بالنهار جيدا حتى الساعه 12 ليلا يفصل نت وأكتشفت هذا السبب بعد طلوع الروح
جرب ربما يفيدك

18-09-2007, 04:07 PM
hosney omran غير متصل
عضو جديد
غير ارجيهات السويتشات بس او غير ترتيب الوانك فى كبل واحد وجرب وراجع على ل سويتشاتك ممكن يكون فيهم واحد مرطب فيوقف الى بعده والى قابله شغال زى مانتا بتقول

20-09-2007, 11:47 PM
shareman غير متصل
عضو فعال
تلقى 4 إعجاب على 3 مشاركة
بعد ما تتاكد ان كل الوصلات مظبوطة وتجرب جهازك فى مكان تانى فى الشبكة الى انتا فيها
ممكن يكون حد بيعمل عليك نت كت شوف وجرب الانتى نت كت وربنا يسهل

22-09-2007, 01:16 AM
nor123 غير متصل
عضو جديد

انا ياباشا المشطله دي حصلت معايا
وانا حاقولك على سبب العطل سبب العطل مش مشكله كابلات السبب مشكلة باور

يعني الكهرباء اللي واصله للسويتش الاساسي اللي مغذي المجموعه دي بتسجس في الوقت ده وتضعف

ده لو النت عندك في السيبر شغال تمام وبيحي في الوقت ده ويفصب عند المشتركين دول
العيب ده اغلب الاحيان بيكون ان الادابنور بتاع السويتش ضعيف وبيجي في وقت معين مش بيقوم السويتش وبكده النت مش بيشتغل تمام انصحك بتغيير الدابتور وتجيب ادابتوا الامبير بتاعه اعلى

طلب من المشرفين والخبراء مشكلة ليس لها حل الحقونى بيتى اتخرب