أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

28-06-2007, 03:13 PM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 14
تلقى 34 إعجاب على 5 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
03:13 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو خديجة 

جزاك الله خيرا أخي الحبيب مروان على هذه النسخة
ولي عندك طلبان:
الأول: بالنسبة لنسختك التي صنعتها حضرتك أنا أكلمك من عليها الآن وهي نسخة جميلة جدا وسريعة ورائعة بوركت اليد التي صنعتها
ولكن تقابلني مشكلة في تعريف الطابعة التي عندي وهي 2100 من المفترض أن يتعرف عليها الجهاز ولكنه يطلب الاسطوانة وأضعها له بالفعل فلا يتمكن من العثور على الملف المطلوب؟؟
فلو جربت هذا بنفسك وتساعدني فأنا لا أستطيع أن أطبع خطبي ودروسي؟؟؟
(جرب بنفسك واختار من الطابعات hp ثم 2100)
الأمر الثاني:
كلما أحمل هذه النسخة الفيستا من موقع filesend برنامج الدونلود مانجر لا يعمل وتفتح لي صفحة الدون لود العادي ، فكيف أجعل برنامج الدون لود يعمل؟؟؟
وحضرتك لو كنت من القاهرة فأنا ممكن أعطيك الدي في دي لتصنع لنا نسخة فيستا بس طبعا ترجعهالي تاني

طبعا انا احييك على زوقك العالي فعلا وي والله لو كنت في مصر لكنت رحت اخذت الاسطوانه منك بس كنت حتسلفني جهاز الدي في دي كمان علشان انا معنديش دي في دي وكان عندي واحد في اللابتوب وي اللابتوب كلو باظ وي الحمد لله واشتريت جهاز كمبيوتر عادي وي كان فيه دي في دي وي الديفي دي الي فيه باظ هو كمان وي الحمد لله على كل شيء
طبعا مفيش مانع لو غدوه حلوه كده برضو دا لو انا مكنتش تقيل عليك يعني
بس للأسف انا سافرت الكويت عند اهلي حيث كنت اقيم قبل الذهاب الى مصر للدراسه ولتأديه الواجب العسكري ( الجيش للرجاله ) يلا مفيش نصيب اتغدى بقى عندك :310:
طبعا انا بهرج معاك ومتزعلش من تهريجي دا بس بجد الله يحيك على ذوقك دا الى نادرا بيكون موجود
وعموما نيجي للمهم بقى

بخصوصو نسختي فللأسف انا قمت بأزاله تعريفات البرينتر والسكانر منها حيث لم يكن امامي الخيار بأن يكونو موجودين حيث انني حافظت على ملف التنصيب من داخل الويندوز وكان سببا في اخذ مساحه كبيره
وعموما لو المشكله دي مضايقاك انا مستعد اضورلك على التعريف الخاص بها واعتقد ان النوع دا من البرينترات موجود عندنا في العمل وممكن اخذ التعريف منها واعطيهولك او حتى اجيبهولك من النت

اما بخصوص تحميل الفيستا فانا حملتها عن طريق تحميل الاكسبلورر العادي والفايرفوكس وذلك لضمان عدم حدوث اي اخطاء في التحميل وبالتالي يتلف الملف وللعلم السرعه عندي في الانترنت هي 15 كب في الثانيه وهي سرعه تحميل من gprs المحمول اي حوالي 128 (نص سرعه dsl 256)

واي استفسار انا موجود وتحت امرك في اي شيء
تحياتي

28-06-2007, 05:33 PM
محمد يوسف محمد غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
جارى التحميل شكرا جزيلا

28-06-2007, 06:37 PM
أبو خديجة غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 1,354
تلقى 141 إعجاب على 33 مشاركة
تلقى دعوات الى: 26 موضوع
جزاك الله كل خير أخي الحبيب وكان نفسي تغرمني وتتغدا عندي لكن الحمد لله إنك مسافر ;) ;) ;)
بس إوعى لما تيجي من السفر تفكر فيها
طبعا إنا بيتي مفتوح لأي أحد 24 ساعة وأسعد بخدمة الناس فلم أجد إلى الآن من خلال عملي في مجال الدعوة إلى الله (قرابة 10 سنوات) لم أجد أفضل من الحب في الله
وأسعد كثيرا عندما أرى الشباب المسلم يبدع في شتى المجالات خاصة وقد عرفت أن عمرك (25 سنة) طبعا أنا مش كبير أنا عندي (32 سنة) يعني أخوك الصغير
سعدت لما رأيت نسختك وسعدت لما رأيت نسخة رامي سوفت وكثير من الشباب الذين نسعد بهم وتقر بهم عيوننا ويفرح بهم فؤادنا
ووقت ما تنزل مصر القاهرة عبود ستجدني هناك (إمام وخطيب مسجد فجر الإسلام) لتأخذ الـ دي في دي وتصنع لنا نسخة حلوة زيك كدا بس لو تجملها بالطابع الإسلامي لكان خيرا لك وأفضل
المهم ياعم شفلي حل في موضوع البرنتر دا
ثانيا علشان أنزل النسخة دي لازم أسطب الفاير فوكس
وبارك الله فيك
آه معلش أنا كنت نزلت الفيستا الأصلية عربي ونسختها وعند التسطيب وتنزيل الملفات تظر رسالة خطأ ولا يريد أن يكمل فماذا أصنع
وجزاك الله خيرا

29-06-2007, 12:36 AM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو خديجة 
جزاك الله كل خير أخي الحبيب وكان نفسي تغرمني وتتغدا عندي لكن الحمد لله إنك مسافر ;) ;) ;)
بس إوعى لما تيجي من السفر تفكر فيها
طبعا إنا بيتي مفتوح لأي أحد 24 ساعة وأسعد بخدمة الناس فلم أجد إلى الآن من خلال عملي في مجال الدعوة إلى الله (قرابة 10 سنوات) لم أجد أفضل من الحب في الله
وأسعد كثيرا عندما أرى الشباب المسلم يبدع في شتى المجالات خاصة وقد عرفت أن عمرك (25 سنة) طبعا أنا مش كبير أنا عندي (32 سنة) يعني أخوك الصغير
سعدت لما رأيت نسختك وسعدت لما رأيت نسخة رامي سوفت وكثير من الشباب الذين نسعد بهم وتقر بهم عيوننا ويفرح بهم فؤادنا
ووقت ما تنزل مصر القاهرة عبود ستجدني هناك (إمام وخطيب مسجد فجر الإسلام) لتأخذ الـ دي في دي وتصنع لنا نسخة حلوة زيك كدا بس لو تجملها بالطابع الإسلامي لكان خيرا لك وأفضل
المهم ياعم شفلي حل في موضوع البرنتر دا
ثانيا علشان أنزل النسخة دي لازم أسطب الفاير فوكس
وبارك الله فيك
آه معلش أنا كنت نزلت الفيستا الأصلية عربي ونسختها وعند التسطيب وتنزيل الملفات تظر رسالة خطأ ولا يريد أن يكمل فماذا أصنع
وجزاك الله خيرا
طبعا اخي انت اخي الكبير وانا سعيد جدا لسماع هذه الكلمات الرقيقه منك وجزاك الله كل خير انت وكل من دعى الى الله سبحانه وتعالى ويكون لى الشرف ان تكون اخي بس احنا حنكون كتير في البيت لما نزيد اخ سادس في البيت طبعا بهرج وي انا يزيدني الشرف والله :)
بخصوص التعريف ان شاء الله اجيبلك التعريف يوم السبت في بدايه الدوام لأن نوع البرينتر الي عندك دي تقريبا عندنا منها في الشركه
اما بخصوص نسخه الفيستا العربي الي عندك فا ده ممكن يكون بسبب مشكله في السي دي او مشكله في عمليه النسخ او ممكن يكون فايل الايزو نفسه معطوب وده نتج عن التحميل ببرامج تحميل معينه زي idm وعموما حاول تسطب النسخه من ملف الايزو الاصلي بتاعها دا لو لسه موجود وده عن طريق برنامج virtual cdrom مثلا

اما بخصوص تحميل نسخه الفيستا ديه الي في موضوعي فا انا انصح بأستخدام الاكسبلورر او الفايرفوكس بدون استخدام اي برامج تحميل معينه واعتقد انك مش محتاج برنامج تحميل مدام النسخه مجزأه وي السرعه عندك حلوه 15 كيلو مثلا في الثانيه على الاقل زي ما انا حملتها وي مش حتاخد منك وقت كبير
بخصوص تصنيع فيستا معدله فا ده مش حيتم الا بتوافر الادوات المطلوبه (عده الشغل يعني ) وي والله لو كانت متوفره لكنت بدأت فيها من زمان بس عموما الموضوع دا محطوط في الخطه ان شاء الله
تحياتي وي اي استفسار انا موجود اخي :)

29-06-2007, 12:37 AM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد يوسف محمد 
جارى التحميل شكرا جزيلا

العفو اخي العزيز ويا رب تعجبك ;)

29-06-2007, 12:38 AM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفرعون المشاكس 
الله يعافيك اخي العزيز
تحياتي

29-06-2007, 03:57 AM
abosalah333 غير متصل
عضو مشارك
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
بارك الله فيك اخي العزيز وجزاك الله خيرا

29-06-2007, 10:59 AM
eng_shadypro غير متصل
عضو مشارك
إعجاب: 6
تلقى 28 إعجاب على 6 مشاركة
جزاك الله كل خير على تلك النسخة الرائعة

29-06-2007, 01:50 PM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abosalah333 
بارك الله فيك اخي العزيز وجزاك الله خيرا
الله يبارك فيك اخي العزيز
تحياتي

29-06-2007, 01:52 PM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engshadylasheen 
جزاك الله كل خير على تلك النسخة الرائعة
الله يبارك فيك اخي الكريم
تحياتي

30-06-2007, 07:02 PM
kareka غير متصل
عضو فعال
اخى العزيز الكلام على هذه النسخه جامد وشكلها خرافه بس بلاقى مشاكل فى الدون لود
يعنى الرابيد شيار بنزل توصل للنصف والاقى مش بيكمل تنزيل
والموقع التانى بلاقى فيه برضو كده
رجاء منى ارجو الافاده وياريت لو فى ملف واحد للنسخه او رابط تورنت
ولك الف شكر
اخوك عصام كاريكا

30-06-2007, 07:15 PM
morwan_gsm غير متصل
عضو مميز
شكرا ليك يا باشا على الرد بس الروابط كلها شغاله وي مدمان المشكله انو بيفصل عندك من الموقعين يبقى دي مشكله عندك وي الله اعلم وي عموما هو فيه تورنت ليها بس بصراحه هو تورنت فاشل مفيهوش سيدز خالص بس انا زيك نزلتها من موقع رابد شير وي استخدمتها كمان ومفيش اي مشاكل بس انت حاول شويه وي ان شاء الله تنزل معاك

تحياتي

30-06-2007, 07:24 PM
kareka غير متصل
عضو فعال
طيب يا صحبى ابعتلى التورنت وسبنى اجرب معاه ممكن ايكون فى سيذر على وشى
وبرضو هحاول مع الرابيد شار
وتحياتى بس اوعى تنسانى فى التورنت انا مستنيك

ويندوز فيستا Vista Ultimate بحجم 700 ميجا فقط خفيفه وتعمل على رام256

English