أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > المنتدى العام

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

26-04-2007, 04:32 PM
احمد عبدالباقى غير متصل
عضـو
إعجاب: 18
تلقى 146 إعجاب على 38 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

هل فى شك عندنا ان الاسلام هو الحل

عندنا الاسلام الحل الحمد لله والصلاه والسلام على خاتم الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم انا كطالب رحت علشان اسأل الاستاذ بتاعى هزاكر ايه علشان الامتحنات قربت وهو كمشترى بيسأل عن الكاتلوج بتاع الحاجه اللى عاوز يشتريها علشان يستخدمها صح وتشتغل وغبره بيسأل المبرمج قبل ما يشترى الكمبيةتر طبعا علشان يشتريه بمواصفات قياسيه وغيره بيروح يسأل ابوه فى المشكله الفلانيه علشان يحلها طبعا علشان ابوه اكبر خبره منى ومنه طيب بعد ده كله ونشك فى ان الاسلام هو الحل انا عاوز اعرف من الى خلقنا مش الله طيب بالذكاء والعبقريه الفاذه من غيره سبحانه ونعالى يقدر يمشينا ويظبطنا حيتنى من غيره اعلم بينا من غيره اللى يقدر يضعلنا الكتالوج اللى نمشى عليه من ةغيره نسأله علشان يحللنا مشكلنا هو فى حد اعلم من الله هو فى حد اعظم من الله هو فى حد اقوى من الله ؟ ! سبحان طالما مش فى ليه بقى نجاوح ونجادل ونشككالناس سبحان تلاقى واحد علمانى طلعلك يقولك ايه اصل الدين مفهوش سياسه سبحان يعنى انت اللى بتقر ر على المنهج الربانى اللى نازل من عند اللى اعلم منى ومنك سبحان الله .اخوانى حبيت اقدم هذا الموضوع لاننا بنواجه حملات قويه وتشكيكيه فى اسلامنا وخاصه من بنى جلدتنا وفى النهايه اختم فأقول ان الاسلام هو الحل والموضوع مفتوح للنقاش

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
عند تنزيل الماكروتيك زهقت من كتابه الاسماء اليك الحل mmhs_m سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 10 10-11-2014 06:17 AM
لو عندك مشكلة فى تخزين الاثاث او الاوراق عندنا الحل whipixnow شركات الاستيراد والتصدير والشركات الصينية 0 04-01-2014 03:59 PM
لاصحاب العقارات عندك عقار ومحتار في بيعه عندنا الحل اتفضل هنا hoda farahat بيع وشراء العقارات والشقق والمحلات التجارية 0 21-02-2011 02:16 AM
الاتصالات عندنا خرجت بموضوع تحديد لداونلود وانا احمل كثرا فما الحل Need Not To No برامج 7 14-02-2010 02:08 PM
26-04-2007, 06:13 PM
SYRIA غير متصل
الوسـام الذهبي
إعجاب: 725
تلقى 403 إعجاب على 174 مشاركة
اخي الكريم جزاك الله خير الجزاء على غيرتك على دينك

انا من رأيي ان الاسلام هو الحل لكل شيء فمثلاً على زمن الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم

كان عندما تحدث مشكلة تحل بحسب شرع الله على الارض

وان اغلب العلماء الاجانب يستشهدون بالقرآن

فمثلاً على ما اذكر ان هنالك شخص من استراليا حاول ان يشكك بالقرآن ويقول ان في احدى الآيات يذكر ان النملةتحتوي على الزجاج فبعد التجارب والابحاثاكتشف ان النملة فعلاً تحتوي على كمية كبيرة من الزجاج

في جسمها وبعدها اسلم .

ولكن التشكيك بالاسلام يأتي من الصهاينةوالرافضة وليس من الاديان السماوية مثل المسيحية

او اليهودية.

26-04-2007, 07:09 PM
احمد عبدالباقى غير متصل
عضـو
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SYRIA 
اخي الكريم جزاك الله خير الجزاء على غيرتك على دينك

انا من رأيي ان الاسلام هو الحل لكل شيء فمثلاً على زمن الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم

كان عندما تحدث مشكلة تحل بحسب شرع الله على الارض

وان اغلب العلماء الاجانب يستشهدون بالقرآن

فمثلاً على ما اذكر ان هنالك شخص من استراليا حاول ان يشكك بالقرآن ويقول ان في احدى الآيات يذكر ان النملةتحتوي على الزجاج فبعد التجارب والابحاثاكتشف ان النملة فعلاً تحتوي على كمية كبيرة من الزجاج

في جسمها وبعدها اسلم .

ولكن التشكيك بالاسلام يأتي من الصهاينةوالرافضة وليس من الاديان السماوية مثل المسيحية

او اليهودية.
مشكور اخى الفاضل على المرور وعلى المعلومه الجميله وتعليقى على ان التشكيك مش بيجى من الاديان السماويه تعليقان :
1) ان مفيش حاجه اسمها اديان سماويه " ان الدين عند الله الاسلام " يعنى ان المسيحيه اسلام واليهوديه اسلام فالدين هو الاسلام ولكن الاختلاف ممكن يكون فى التشريع ولكن فى النهايه فأن الهدف هو ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله .
2) لاه فى تشكيك من قبل النصارى واليهود وممكن حضرتك ترجع لكبار المناظرين امثال احمد ديدات و كذلك كبار العلماء امثال زغلول النجار فلهم قصص كثيره تؤكد ذلك

26-04-2007, 07:22 PM
blackheart غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 73
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
ليس عندنا شك اخي الكريم و ان شككنا في الاسلام فلربما كفرنا نسال الله السلامة و الثبات على دينه
و الاسلام هو الدين الصالح لكل زمان و مكان

لكن لكثرة الفرق و كل منها يدعي انه على الحق و الطريق الصواب وقع المسلمون في حيرة
و نبينا عليه الصلاة والسلام ارشدنا و امرنا ان نتمسك بالقران و السنة و خلفاءه الراشدون
و المتمسك بذلك و الحمدلله هم اهل السنة و الجماعة فلنكن كذلك و لنصبر الى ان نلقى الله

26-04-2007, 09:50 PM
احمد عبدالباقى غير متصل
عضـو
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blackheart 
ليس عندنا شك اخي الكريم و ان شككنا في الاسلام فلربما كفرنا نسال الله السلامة و الثبات على دينه
و الاسلام هو الدين الصالح لكل زمان و مكان

لكن لكثرة الفرق و كل منها يدعي انه على الحق و الطريق الصواب وقع المسلمون في حيرة
و نبينا عليه الصلاة والسلام ارشدنا و امرنا ان نتمسك بالقران و السنة و خلفاءه الراشدون
و المتمسك بذلك و الحمدلله هم اهل السنة و الجماعة فلنكن كذلك و لنصبر الى ان نلقى الله
صح انت معاك حق بس احنا عارفبن ان كان على ايام الرسول المهاجرين والانصار والاتنين كانوا تحت رايه الاسلام وله ده كان بيفرق بين ده ولا ده يتكلم على ده مش صح ولا ايه كذلك الحال مش عيب ان يكون فى مدارس وجماعات وفرق كلها تحت رايه لا اله الا الله محمد رسول الله ولكن العيب ان احنا نتخانق ونشد مع بعض على خلا فات بسيطه ويمكن تكون مش فى خلاف اصلا .

27-04-2007, 12:15 AM
blackheart غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 73
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبدالباقى 
مش عيب ان يكون فى مدارس وجماعات وفرق كلها تحت رايه لا اله الا الله محمد رسول الله ولكن العيب ان احنا نتخانق ونشد مع بعض على خلا فات بسيطه ويمكن تكون مش فى خلاف اصلا .
يا اخي الكريم النبي عليه الصلاة و السلام ذم الفرق و الجماعات المتعدده و قال انها في النار
و انما مدح جماعة واحده و هى التي تمسكت بالقران و السنة
و انطر حولك في هذه الايام فمن وافق القران و السنة فهو على الحق و من خالف فقد ضل
و تقول خلافات بسيطة !! مثل ماذا اخي الكريم
آلطعن في الصحابه و تكفيرهم ام ماذا القول بان القران هذا الذي بين ايدينا محرف
ام الخروج على حكام المسلمين و تكفيرهم و اباحة دماء المسلمين
انى ان نجتمع مع هؤلاء و غيرهم تحت سقف واحد ، انى ان يجتمع الحق و الباطل
و الحق واحد لا يتعدد و لا خلاف بين اهل السنة والجماعة في العقائد وانما هناك
خلافات في الامور الفقهية التى محلها الاجتهاد و هذا يتساهل فيها لكن من تبين له الحق وجب عليه ان
يرجع الى الحق و من جهل فليسال اهل العلم
و لا عيب ان نتمذهب على مذهب معين و اعني المذاهب الاربعة المعروفه : المذهب الحنفي والشافعي و المالكي و الحنبلي ، و لكن العيب و الخطا ان نصر على المذهب ان تبين لنا الحق في غيره
و الائمة الاربعة افتوا جميعهم بالرجوع الى الحق اذا المذهب خالف الحق كما قال بذلك الامام الشافعي و غيره : اذا صح الحديث فهو مذهبي

و لا يمكن التقريب بين الفرق و انى للحق ان يصافح الباطل ، لقائل ان يقول و لم ؟
لان هؤلاء خالفوا اهل السنة و الجماعة في العقائد ، خرجوا عن الحق
اقرؤوا كتبهم و ستعرفون و لكن قبل ذلك واجب علينا نحن ان نعرف عقيدتنا ثم بعد ذلك فالحكم لكم
على هؤلاء .
من كتب العقائد : ككتاب الاصول الثلاثة لمحمد بن عبدالوهاب و التوحيد له ايضا و العقيده الواسطية لابن تيمية و العقيدة الطحاوية لابن ابي العز الحنفي و لمعة الاعتقاد لابن قدامة رحم الله الجميع و غيرها من الكتب و هي متوفره على الشبكه و لربما في منتدانا هذا وللشيخ العلامة محمد بن صالح العثيمين رحمه الله
كتب و شروحات كثيره نافعة و باسلوب سهل وميسر

اتمنى ان اكون قد وفقت فان اصبت فمن الله وحده و ان اخطات فمني و الشيطان و انا برئ منه

27-04-2007, 03:03 PM
dangerhidden غير متصل
موقوف
إعجاب: 2
تلقى 3 إعجاب على مشاركة واحدة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blackheart 
يا اخي الكريم النبي عليه الصلاة و السلام ذم الفرق و الجماعات المتعدده و قال انها في النار
و انما مدح جماعة واحده و هى التي تمسكت بالقران و السنة
و انطر حولك في هذه الايام فمن وافق القران و السنة فهو على الحق و من خالف فقد ضل
و تقول خلافات بسيطة !! مثل ماذا اخي الكريم
آلطعن في الصحابه و تكفيرهم ام ماذا القول بان القران هذا الذي بين ايدينا محرف
ام الخروج على حكام المسلمين و تكفيرهم و اباحة دماء المسلمين
انى ان نجتمع مع هؤلاء و غيرهم تحت سقف واحد ، انى ان يجتمع الحق و الباطل
و الحق واحد لا يتعدد و لا خلاف بين اهل السنة والجماعة في العقائد وانما هناك
خلافات في الامور الفقهية التى محلها الاجتهاد و هذا يتساهل فيها لكن من تبين له الحق وجب عليه ان
يرجع الى الحق و من جهل فليسال اهل العلم
و لا عيب ان نتمذهب على مذهب معين و اعني المذاهب الاربعة المعروفه : المذهب الحنفي والشافعي و المالكي و الحنبلي ، و لكن العيب و الخطا ان نصر على المذهب ان تبين لنا الحق في غيره
و الائمة الاربعة افتوا جميعهم بالرجوع الى الحق اذا المذهب خالف الحق كما قال بذلك الامام الشافعي و غيره : اذا صح الحديث فهو مذهبي

و لا يمكن التقريب بين الفرق و انى للحق ان يصافح الباطل ، لقائل ان يقول و لم ؟
لان هؤلاء خالفوا اهل السنة و الجماعة في العقائد ، خرجوا عن الحق
اقرؤوا كتبهم و ستعرفون و لكن قبل ذلك واجب علينا نحن ان نعرف عقيدتنا ثم بعد ذلك فالحكم لكم
على هؤلاء .
من كتب العقائد : ككتاب الاصول الثلاثة لمحمد بن عبدالوهاب و التوحيد له ايضا و العقيده الواسطية لابن تيمية و العقيدة الطحاوية لابن ابي العز الحنفي و لمعة الاعتقاد لابن قدامة رحم الله الجميع و غيرها من الكتب و هي متوفره على الشبكه و لربما في منتدانا هذا وللشيخ العلامة محمد بن صالح العثيمين رحمه الله
كتب و شروحات كثيره نافعة و باسلوب سهل وميسر

اتمنى ان اكون قد وفقت فان اصبت فمن الله وحده و ان اخطات فمني و الشيطان و انا برئ منه

ياعمى
هو ده بالظبط اللى اقصده الاخ ومش قصد حاجه غير كده وكذلك انا بس بزعل لما اشوف اتنين بيتخانقوا علشان ده بيقول ان الست لازم تغطى وشها والتانى بيقول لا طالما ان الامر فى خلاف والخلاف بعيد عن العقيده اذا مفيش مشكله كلنا مسلمين اما لو دخل الامر فى الاعتقاد زى الامثله اللى انت ضربتها زى التشكيك فى القرأن وغيرها فهذا والله اعلم خروج من المله .

27-04-2007, 03:16 PM
احمد عبدالباقى غير متصل
عضـو
اخى الفاضل black heartانا عمرى ولا اقصد ان الحاجات اللى انت قلتها زى التشكيك فى القرأن وسب الصحابه وغيرها خلافات بسيطه ومن الواضح ان حضرتك فهمت المقصود من كلامى خطأوهذا الاننى مش وضحته بطريقه سليمه فأنا اخطئت .
ومشكور للاخ danger hidden فهو حب يوضح كلامى . وبيدو انه عايش فى نفس المشكله بدليل المثال اللى ضربه لنا اتنين بيتخانقوا على حاجه الفقهاء مش اتخانقوا عليها .بالظبط هو ده اللى انا اقصده

هل فى شك عندنا ان الاسلام هو الحل

English