أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > الطب البشري - العلاج بالأدوية و الأعشاب الطبية

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

27-10-2010, 10:54 PM
جراح غير متصل
طبيب عيون
إعجاب: 0
تلقى 34 إعجاب على 10 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eimmy 
انا كان عندى سؤال لدكتور انا كان عندى التهاب فى العصب الخامس و اتعلجت منة و خفيت منة الحمد الله فاصبح عنية مش زى بعضهم واحدة مقفولة منهم فى علاج ممكن ترجع الاتنين زى بعضهم
ارجو الرد و شكراااااااااااااااااا
العلاج جراحي غالبا

28-10-2010, 04:25 PM
MejoO غير متصل
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة

دكتووور انا جلستي على النت كثيرة ومن كم شهر سرت احس بحرقان وماصرت اشوف الأشياء البعيدة ولما تدمع عيني او اتثأب اشووف كوويس طبعاا تحمر عيني لما اجلس على التلفزيون واحس عيني تتعب من النور والتلفزيون والهواء وزي كذا ...
ومن اسبووعين صرت اشووف زي الذبابة او النقطة السوداء لما اشووف السبوورة او اركز في الجدار ومرات لما اكون افكر اشووف زي الأنوار الخفيفة زي الفلاش وماصرت اشووف كوويس ودايما احس بصداع وعييييييني مراا متعبببببببتي وحييييييييل خاايفة
واسفة على الأطالة ... :(

29-10-2010, 02:49 AM
انت لي غير متصل
عضو جديد

وربركاته

أخي جراح
انا عندي انحراف معا قصر فالعين اليمنى وكنت مسويه فيه مرتين
جراحه لان كان فيهم كيس دهني فالعين اليمنى اهي اللي فيه انحراف معا قصر واليسار بس انحراف درجه وربع اما اليمنى انحراف درجه ونص معا قصر درجه وقبل وانا مالبس النظاره عالطول
ولما صرت لبسه لمدة شهر فاليوم لبسه بس وقت ماشاهد التلفزيون وحق جلستي جنب لابتوب
ولما صرت ألبسه فهل مدة كل صداع راسي منه ولما رحت فحصت قالولي ان نظرك بدى يترجع
وسلامتك وسمحلي على الإطاله

31-10-2010, 05:10 PM
متمرد1 غير متصل
عضو جديد

أخي الدكتور العزيز الجراح أرجو أن تفيدني بما هو عندي في العيون وهو كالآتي :
1- عندي منذ شهرين وأنا كل يوم في مستشفى ولا فائدة حيث أن عيناي كل مرة تنتفخ من مكان في الجفون فقط
علما أن البداية كانت بالعين اليسرى من الأعلى وعندما خف الورم بقيت مثل الحبة الصغيرة بالجفن عدة أيام حتى اختفت وبمجرد اختفائها ظهر ورم آخر وهو في العين اليسرى في الجفن الأسفل مائل للجنب الأيسر من العين اليسرى وجلس ما يقارب الأسبوع والنصف ثم خرج منه صديد
ثم بعد شفائها مباشرة ظهر الورم في جفن العين اليمنى لكن من الأعلى وكذلك مثل العين اليسرى حيث بقيت حبة ثم اختفت وما إن اختفت حتى ظهر الورم في جفن العين اليمنى من الاسفل لكن لم يخرج منه صديد إلى الأن لكن الورم خف وظهر من جديد في جفن العين اليسرى من الأسفل مائل للجهة اليمنى من نفس العين فماذا أصنع أتمنى أن تفيدني بما هو بي
2- عندى بالعينين لحميات لكنها لا تكبر وهي لها ما يقارب الخمس سنوات صغيرة جدا ولا تكبر
أتمنى أن تفيدني بما بي ولك جزيل الشكر عني
أخوك الأستاذ عبدالرحمن
للتواصل على الإميل asas507@hotmail.com

04-11-2010, 01:06 PM
abdellah36 غير متصل
عضـو

بارك الله فيك يا دكتور عندي سؤال لو سمحت
انا عندي الم في الراس و ذبابة طائرة منذ الضغر عمري الان ثلاتين سنة كنت اضن انه مرض الشقيقة و هو يحصل عادة في فصل الصيف او عند التعب
ذهبت قبل ايام الى طبيب اعصاب و اجريت تحاليل و اشعة و طلعت كلها سليمة نصحني بزيارة طبيب عيون و هذا الطبيب اخبرني ان لدي مشكلة نقص نظر بحوالي -0.5 للعين اليمنى و -0.75 للعين اليسرى
شكيت في الامر و ذهبت الى طبيب ثاني و اعطاني قياسات اخرى -0.5 للعين اليمنى و -1 للعين اليسرى

ذهبت الى طبيب ثالت و اعطاني قياسات اخرى -0.75
اخيرا استعنت بالنظاراتي الذي اعطاني قياسا رابعا -0.5 للعين اليمنى (95-0.5) و -0.5 للعين اليسرى
الاسئلة:
هل هذه المشكلة حصلت معي منذ الصغر ام انها حديثة لانني في السنوات الاخيرة اصبحت اقضي معظم الوقت امام الكمبيوتر
هل استعمال النظارة يعيد العين الى طبيعتها ام انه مجرد تصحيح فقط
القياس الدقيق للخلل الموجود في العين يكون عن طريق الاجهزة ام عن طريق النظر عن بعد للاحرف
هل استعمال نظارات غير دقيقة يمكن ان يفاقم المشكلة
هل هناك علاج يمكن ان يعيد العيون الى طبيعتها
هل يجب استعمال النظارات في كل وقت ام يكفي استعمالها اثناء القراءة و امام الكمبيوتر و التلفاز
هل نقص النظر يزداد اذا لم استعمل النظارة

05-11-2010, 05:12 PM
ليالي2 غير متصل
عضو جديد

الله يعطيك العافيه دكتور
حبيت أطرح استفساري عشان أتطمن
أن سبق وعملت جراحة للحول منذ 10 سنوات والحمدلله نتيجتها تمام ... ولا أثر للحول منذ 10 سنوات
وطلب مني الدكتور بعد الجراحه ألبس نظاره رغم ان نظري وقتها ماكان ضعيف لكن بعدين بدأ يضعف ...هل احتاج اني البس نظاره طول عمري عشان مايرجع الحول حتى لو عالجت قصر النظر بالليزك؟؟؟؟
أنا أبغى أعمل ليزك لعلاج قصر النظر لدي ؟؟ هل هناك خصر على عيني لكوني عامله جراحة حول من قبل؟؟
شكرا لكم وموفقين

07-11-2010, 05:05 PM
احمد دهمه غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 3

لو سمحت يا دكتر انا عمرى 29 سنه ومتزوجه ومعى 3 بنات وذهبت ل عمل عمليه اليزك وعملت جميع الفحصات والحمد لله طلعت سليمه وجاء وقت انى اشوف النظر على العلامات مرتحتش خالص فى النتيجه الى طلعها الجهاز مع انى مرتاحه فى النظاره بتعتى وقلت هذا للدكتور الى بيكشف عليا وقال دى النتيجه الى هتكونى عليه بعد العمليه قلت له انا عاوزه اشوف بعد العمليه ذى النظاره قال مفيش فرق غير ربع درجه بس بس انا مش بشوف فيها بوضوح قال خلاص مفيش مشكله هاتى النظاره وراح اخد المقسات بتعت النظارة وقال خلاص هعمل على مقاس النظاره وتوكلت على الله وعملت العمليه واول يوم كان فيه ضبابه شديده وتانى يوم وتالت يوم ومع ان يوجد تحسن فى الرؤيه لاكن يوجد ذى ضبابه اوسنوره او اكنى حاطه مرهم مش عارفه اوصفها بس لما انظر الى اى شىء عينى اليمين توجعنى واحس هى الى فيها التعب لعدم الرؤيه بها جيده وتطغى على العين الاخره ومفيش ارتياح او صفاء فى الرؤيه ومعرفش اقراء اى شىء احس احساس لما بحط قطرة لتوسيع قاع العين وعلى فكرة انا حطيت القطره قبل العمليه على طول علشان الدكتور يشوف فيه اى شىء فى العين لاكن الحمد لله طلع كل سىء تمام هل الاستقرار فى الرؤيه بياخد وقت زياده عن كده هل يوجد اسر للقطره بتعة توسيع قاع العين على النتيجه يعنى بتتاءخر شويه مع ان اشخاص مجاورين ليا تحسنت الرؤيه عندهم من تانى يوم مع العلم انى عندى استجماتزم هل اصبر ولا اعمل ايه وهل ينفع اعادة العمليه ارجوك فدنى افادك الله لانى تعبانه جدا ومش عارفه اعمل ايه

07-11-2010, 10:02 PM
جراح غير متصل
طبيب عيون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متمرد1 

أخي الدكتور العزيز الجراح أرجو أن تفيدني بما هو عندي في العيون وهو كالآتي :
1- عندي منذ شهرين وأنا كل يوم في مستشفى ولا فائدة حيث أن عيناي كل مرة تنتفخ من مكان في الجفون فقط
علما أن البداية كانت بالعين اليسرى من الأعلى وعندما خف الورم بقيت مثل الحبة الصغيرة بالجفن عدة أيام حتى اختفت وبمجرد اختفائها ظهر ورم آخر وهو في العين اليسرى في الجفن الأسفل مائل للجنب الأيسر من العين اليسرى وجلس ما يقارب الأسبوع والنصف ثم خرج منه صديد
ثم بعد شفائها مباشرة ظهر الورم في جفن العين اليمنى لكن من الأعلى وكذلك مثل العين اليسرى حيث بقيت حبة ثم اختفت وما إن اختفت حتى ظهر الورم في جفن العين اليمنى من الاسفل لكن لم يخرج منه صديد إلى الأن لكن الورم خف وظهر من جديد في جفن العين اليسرى من الأسفل مائل للجهة اليمنى من نفس العين فماذا أصنع أتمنى أن تفيدني بما هو بي
2- عندى بالعينين لحميات لكنها لا تكبر وهي لها ما يقارب الخمس سنوات صغيرة جدا ولا تكبر
أتمنى أن تفيدني بما بي ولك جزيل الشكر عني
أخوك الأستاذ عبدالرحمن
للتواصل على الإميل asas507@hotmail.com
شكرا لأسئلتك

انتفاخ جفونك عبارة عن التهاب متنقل في غدد الجفن قد تكون

بؤرة جرثومية هي المسببة وهذا يحتاج للتأكد بواسطة فحص

مباشر لإعطاء المضاد المناسب

لا تكترث باللحميات مالم تكن متزايدة الحجم أو مظهرها غير

لائق

بالتوفيق

07-11-2010, 10:07 PM
جراح غير متصل
طبيب عيون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdellah36 
بارك الله فيك يا دكتور عندي سؤال لو سمحت
انا عندي الم في الراس و ذبابة طائرة منذ الضغر عمري الان ثلاتين سنة كنت اضن انه مرض الشقيقة و هو يحصل عادة في فصل الصيف او عند التعب
ذهبت قبل ايام الى طبيب اعصاب و اجريت تحاليل و اشعة و طلعت كلها سليمة نصحني بزيارة طبيب عيون و هذا الطبيب اخبرني ان لدي مشكلة نقص نظر بحوالي -0.5 للعين اليمنى و -0.75 للعين اليسرى
شكيت في الامر و ذهبت الى طبيب ثاني و اعطاني قياسات اخرى -0.5 للعين اليمنى و -1 للعين اليسرى

ذهبت الى طبيب ثالت و اعطاني قياسات اخرى -0.75
اخيرا استعنت بالنظاراتي الذي اعطاني قياسا رابعا -0.5 للعين اليمنى (95-0.5) و -0.5 للعين اليسرى
الاسئلة:
هل هذه المشكلة حصلت معي منذ الصغر ام انها حديثة لانني في السنوات الاخيرة اصبحت اقضي معظم الوقت امام الكمبيوتر
هل استعمال النظارة يعيد العين الى طبيعتها ام انه مجرد تصحيح فقط
القياس الدقيق للخلل الموجود في العين يكون عن طريق الاجهزة ام عن طريق النظر عن بعد للاحرف
هل استعمال نظارات غير دقيقة يمكن ان يفاقم المشكلة
هل هناك علاج يمكن ان يعيد العيون الى طبيعتها
هل يجب استعمال النظارات في كل وقت ام يكفي استعمالها اثناء القراءة و امام الكمبيوتر و التلفاز
هل نقص النظر يزداد اذا لم استعمل النظارة
شكرا لأسئلتك

النظارات عبارة عن تصحيح فقط ولا تعيد النظر لطبيعته

كما أن عدم لبسها أو عدم دقتها لا يسيء للنظر

القياس الصحيح ينتج عن تجربة العدسات وليس بالأجهزة

العلاج للنقص هو الليزر

بالتوفيق

07-11-2010, 10:11 PM
جراح غير متصل
طبيب عيون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليالي2 

الله يعطيك العافيه دكتور
حبيت أطرح استفساري عشان أتطمن
أن سبق وعملت جراحة للحول منذ 10 سنوات والحمدلله نتيجتها تمام ... ولا أثر للحول منذ 10 سنوات
وطلب مني الدكتور بعد الجراحه ألبس نظاره رغم ان نظري وقتها ماكان ضعيف لكن بعدين بدأ يضعف ...هل احتاج اني البس نظاره طول عمري عشان مايرجع الحول حتى لو عالجت قصر النظر بالليزك؟؟؟؟
أنا أبغى أعمل ليزك لعلاج قصر النظر لدي ؟؟ هل هناك خصر على عيني لكوني عامله جراحة حول من قبل؟؟
شكرا لكم وموفقين
شكرا لأسئلتك

يستحسن لبس النظارة بشكل دائم والليزك يغنيك عنها

وليس له أي خطر إضافي عما هو عليه عند الأشخاص

العاديين

بالتوفيق

07-11-2010, 10:16 PM
جراح غير متصل
طبيب عيون

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد دهمه 
لو سمحت يا دكتر انا عمرى 29 سنه ومتزوجه ومعى 3 بنات وذهبت ل عمل عمليه اليزك وعملت جميع الفحصات والحمد لله طلعت سليمه وجاء وقت انى اشوف النظر على العلامات مرتحتش خالص فى النتيجه الى طلعها الجهاز مع انى مرتاحه فى النظاره بتعتى وقلت هذا للدكتور الى بيكشف عليا وقال دى النتيجه الى هتكونى عليه بعد العمليه قلت له انا عاوزه اشوف بعد العمليه ذى النظاره قال مفيش فرق غير ربع درجه بس بس انا مش بشوف فيها بوضوح قال خلاص مفيش مشكله هاتى النظاره وراح اخد المقسات بتعت النظارة وقال خلاص هعمل على مقاس النظاره وتوكلت على الله وعملت العمليه واول يوم كان فيه ضبابه شديده وتانى يوم وتالت يوم ومع ان يوجد تحسن فى الرؤيه لاكن يوجد ذى ضبابه اوسنوره او اكنى حاطه مرهم مش عارفه اوصفها بس لما انظر الى اى شىء عينى اليمين توجعنى واحس هى الى فيها التعب لعدم الرؤيه بها جيده وتطغى على العين الاخره ومفيش ارتياح او صفاء فى الرؤيه ومعرفش اقراء اى شىء احس احساس لما بحط قطرة لتوسيع قاع العين وعلى فكرة انا حطيت القطره قبل العمليه على طول علشان الدكتور يشوف فيه اى شىء فى العين لاكن الحمد لله طلع كل سىء تمام هل الاستقرار فى الرؤيه بياخد وقت زياده عن كده هل يوجد اسر للقطره بتعة توسيع قاع العين على النتيجه يعنى بتتاءخر شويه مع ان اشخاص مجاورين ليا تحسنت الرؤيه عندهم من تانى يوم مع العلم انى عندى استجماتزم هل اصبر ولا اعمل ايه وهل ينفع اعادة العمليه ارجوك فدنى افادك الله لانى تعبانه جدا ومش عارفه اعمل ايه
شكرا لسؤالك

يجب أن يستقر النظر خلال أسبوع كحد أقصى وإلا فهناك مشكلة

في الجراحة وليس من القطرات مهما كان نوعها

عليكي بزيارة استشاري موثوق فورا لمعرفة السبب في عدم التحسن

بالتوفيق

08-11-2010, 03:03 PM
rabtoor غير متصل
عضو جديد

كيف حالك دكتور جراح عساك بخير

عندي مشكله ياخوي وعسى ربنا يطرح البركه في يدك

مشكلتي انحراف في العين اليمنى +ضعف نظر

قبل 8 سنوات تقريبا ضعف نظري واهملت عيوني وقبل سنه تقريبا لاحظو عليا الأقرباء انحراف في عيني اليمن ((للخارج)) عند التركيز على نقطه بمسافة 6 متر وأعلى قبل هذه المسافه يكون الوضع طبيعي جدا وايضا انا لاحظت ذلك في الصور

علما بأني سابقا لم اكن اعاني من هذه المشكله بتاتا.

بعد كذا قررت افصل نظاره وفعلا فصلت اكثر من نظاره بدون فائده واخيرا قررت افصل في مستشفى معروف وفصلت عند المغربي للعيون

واليوم طلعت النظاره من عندهم الدكتور قالي انحراف

عاد ابغى تشخيصك يادكتور جراح وايش الحل في هذا الإنحراف تمارين او عمليه او علاج ؟؟ افيدني الله يحفظك ؟

وبعد عندي مشكله ثانيه في العين اليسرى بقه صغيره نسبيا بنية اللون (اتوقع انها دم)

هذه البقعه معاي من 5 سنوات تقريبا وثابتة الحجم في طريقه لإزالتها ؟؟

إحترامي وشكري لك يادكتور جراح

09-11-2010, 09:06 PM
احمد دهمه غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 3

انا رحت يا دكتر للمركز الى عملت فيه تصحيح النظر زى ما قلتلى وفيه دكتوره تانيه غير الى عملى العمليه وقلتلها انى مش مستريحه وفيه ضبابه وزغلله وكشفت عليا باجهزه كتير وحقيقى طمنتنى وقالت دى كلها حكاية وقت وشفت معظم العلامات اوضح من المره الى فاتت الى هى كانت تانى يوم العمليه ولاقت فيه تحسن وطمنتنى وقالت متخفيش حتى لو فيه اى حاجه زياده او نقص فى النمر بنعدلها بسهوله مش تقلقى بس احنا منقدرش نحكم على ان النظر سبت ولا لسه الا بعد اسبوعين وان شاء الله هيسبت وانا فعلا لقيت فيه كام وحده غيرى بتعانى من نفس المشكله وبرضو طمنتها ونفس مشكلة ان لما تقرا تحس ان الكلام مش واضح وزى ميكون داخل فى بعضه وغين اضعف من عين وبرضو طمنتها بس صحيح الكلام ده يا دكتور وهل ممكن اعادة العمليه مره اخرى لو مش نجحت ومفيش اى خطوره على العين و فعلا النظر بيتحسن تدريجى والضباب بيروح تدريجى برضوا وممكن عين تتحسن قبل التانيه ارجو الافاده لو سمحت يا دكتور افادك الله وجزاك كل خير

10-11-2010, 03:27 PM
chic.now غير متصل
عضو جديد

كيف حالك يادكتور

انا عندي مشكله من فتره ان عندي عيني توجعني وتحمر وتحكني

المهم رحت لدكتور وقال لي خدش بالجفن العلوي وعطاني قطرات

1-أوبتيديكس ت 2-هاي فريش

وقال استخدمها لمدة عشرة ايام واغسل عيني باليل بشامبوجونسون للأطفال مخفف بالماء

وانتهت مدة العلاج والحين احس ان الالم رجع لي والحكه