أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

03-02-2006, 09:39 AM
ScOrPiOnE غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 495
تلقى 522 إعجاب على 30 مشاركة
تلقى دعوات الى: 529 موضوع

فقط 180 ميجا مساحة نسخة Xp-sp2 وكامله وبتنزل فى 15 دقيقه بس ده غير سرعتها العاليه

يا جماعه اعتقد الكل فاكر النسخه الى كان اسمها XP stripped to the bone كانت مساحتها صغيره جدا وسريعه جدا فى التحميل على الجهاز ده غير سرعتها فى الاداء حتى اثناء الدخول والخروج لكن كانت ليها مشاكل زى انك مينفعش تكتب فيها بالعربى ده غير انها كانت محذوف منها حجات كتير وده كان بيأثر على النيتورك خصوصا للى عندو شبكه زي حالتى وكمان كان شكلها زى ويندوز 98 يعنى شكلها يسد النفس الصراحه النسخه دى عجبتنى فكرتها جدا وخصوصا انى بضطر انزل ويندوز كتير وده طبعا بياخد وقت طويل جدا لكن الصراحه النسخه دى كانت بتاخد بالظبط 15 دقيقه والاقى الويندوز جاهز للتعريفات.....

انا الفكره عجبتنى جدا عشان كده قريت كتير عن الموضوع ده وأخيرا عرفت الطريقه الى اقدر اعمل بيها نسخه زيها لكن كان كل همى انى اعمل نسخه ميكونش فيها العيوب دى ده غير انى نفسي فى ويندوز مساحتو صغيره عشان اقدر احطو على الـ Micro-CD وده سي دي مساحتو صغيره 200 ميجا عشان يبقى معايا علطول

المهم الحمد لله عملت النسخه وجربت فيها كل كبيره وصغيره النسخه دى بتقرا وبتكتب عربى والـ Theme بتاعت الويندوز زى ما هيا عشان ميكونش شكلها كئيب ده غير انك مش بتدوس حتى Enter أثناء setup يعنى من الاخر يدوب هتختار البارتيشين الى الويندوز هينزل فيه وتعال كمان شويه هتلاقى الويندوز خلص ولا هتدخل سيريال ولا هتعرف نيتورك ولا اى حاجه خالص بعديها هيكون الويندوز جاهز انك تشتغل عليه وتنزل برامجك... انا نزلتها اكتر من 5 مرات ورا بعض عشان لو فيها اى عيب اكتشفه قبل ما اتكلم عنها والصراحه النسخه ياجماعه تمام جدا عشان كده انا قلت لازم اشارك بيها اخوانى فى المنتدى ده لأن البرامج الى انا عملت بيها الاسطوانه دى انا جايبها من المنتدى

NOW

هشرح من اول ما تبدأ تحميل لحد ما تحرقها على سي دي وعلى فكره النسخه Bootable وجاهزه للحرق على سي دي علطول

اولا : لتحميل النسخه اضغط

هنا

هتتفتحلك الصفحه دى

ميجا مساحة نسخة Xp-sp2 وكامله

وزى ما واضح ان النسخه مكونه من ملفين

هتضغط على الملف الاول وبعد ما يخلص تروح داخل على التانى

ونصيحه منى بلاش تحمل الاتنين فى نفس الوقت عشان متضغطش على سيرفر الموقع لان فى كتير بينزلوه وده هيظهرلك من عدد الـ Downloads الى هتلاقيه ظاهرلك

ومتقلقش لو لقيت فجأه الداونلود وقف لان ده بيكون من كثرة الضغط على السيرفر فعادى استنى شويه بعدين كمل تحميل وهتلاقيه شغال عادى خالص

ياريت التحميل يكون باى برنامج عشان تبقى فى السليم

بعد ما تحمل الملفين وهتلاقى اسامسهم كالتالى

SiCoMiNiXP_SP2.rar.aa
SiCoMiNiXP_SP2.rar.ab

بعديها لازم تنزل الاداه الى هتجمعهملك على بعض من نفس الصفحه

كده هيبقى عندك ثلاثة ملفات تحطهم مع بعض فى فولدر واحد

وتشغل الاداه الى نزلتها

والى هيكون اسمها SiCoMiNiXP_SP2.rar.bat

الاداه دى هتجمعلك الملفين فى ملف واحد وهيا شغاله هتشوف الصوره دى وهيا مش بتاخد وقت خالص

الملف الى هيظهرلك بعديها هوا بقى الى هتفكو باستخدام الباسورد
الى هيه scorpione

ثانيا : حرق النسخه على سي دي

الناتج هيكون ملف iso ومش مطلوب منك بعديها غير انك تحرقه على سي دي بأى برنامج زى النيرو مثلا

وبكده يبقى مبروك عليكميجا مساحة نسخة Xp-sp2 وكامله نسخة ويندوز اكس بي service pack 2

وكده الحمد لله الشرح خلص ولو فى اى استفسار انا جاهز بس ياريت قبل اى سؤال تكون قريت
الموضوع كويسميجا مساحة نسخة Xp-sp2 وكامله
روابط حديثه
sicominixp

http://www.gamefront.com/files/24070...sicominixp.rar

http://uptobox.com/fc18lycj2s2n

http://filerio.in/7ynfl3635u95

http://turbobit.net/8skwybyg3fmk.html

http://www.share-online.biz/dl/A7BBIE1NV11

http://pg01yvg68a.1fichier.com/

http://www.crocko.com/D6115FE8ACDD43...sicominixp.rar

.

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
Gnomeo and Juliet DVDRIp Xvid-THC مساحة 700 ميجا نسخة عالية الجودة moseba أفلام الأنمي وأفلام الكرتون للأطفال 2 25-09-2011 09:22 PM
عاوز اقل مساحة للنسخة حتى لو 20 ميجا hatemzzx المنتدى العام لتصميم الأسطوانة 2 24-09-2010 06:42 AM
وأخيرا نسخة Eset NOD32 V3.0.672 كامله لاتحتاج لكراك وكامله مكمله spider_genius برامج الحماية 14 26-01-2009 01:01 AM
نسخة اخونا سكوربيون فقط 180 ميجا مساحة وبتنزل فى 15 دقيقه ayman1204 برامج 20 22-02-2008 02:57 PM
احدث نسخة من برنامج وين رار وكامله مع الكراك winrar 3.71 louaiss برامج 3 30-11-2007 07:31 PM
03-02-2006, 01:14 PM
bumohammed غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا ويعطيك العافيه
عموما قمت بالسحب وتنزيل الملفين وتجميعهم ( كل الخطوات حسب شرحكم ) بالاخر لم يظهر لي ملف ISO وقد ارفقت صوره من الملفات التي ظهرت بدلا من ملف ISO فما المشكله
وشكرا مره ثانيه

03-02-2006, 01:15 PM
real_mtz غير متصل
مشرف سابق
إعجاب: 7
تلقى 82 إعجاب على 13 مشاركة
اخي العزيز phoronex
نحن نتميز عن سائر المنتديات العربية بقسم خاص و شامل لتعليم كيفية صنع اسطوانة اكس بي خاصة .. و معدلة ... ستجد القسم في الصفحة الرئيسية للمنتدى .. /vb/f85/

03-02-2006, 04:06 PM
ScOrPiOnE غير متصل
عضوية الشرف
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bumohammed 
ورحمه الله وبركاته
شكرا ويعطيك العافيه
عموما قمت بالسحب وتنزيل الملفين وتجميعهم ( كل الخطوات حسب شرحكم ) بالاخر لم يظهر لي ملف ISO وقد ارفقت صوره من الملفات التي ظهرت بدلا من ملف ISO فما المشكله
وشكرا مره ثانيه
أخى هذه صورة محتويات السي دي وده معناه انك بعد مفكيت الملف المضغوط فكيت الـ ايسو كمان وكده مينفعش لانك لو حطيطها كده على سي دي مش هتكون ذاتية الاقلاع بعد ما تفك الملف الرار هتلاقى الايسو علطول

04-02-2006, 03:57 AM
ScOrPiOnE غير متصل
عضوية الشرف

أخى العزيز ahmdatef اسف اولا لقلة مشاركاتى فى هذا المنتدى الممتاز وذلك لارتباطى بالعديد من المواقع والمنتديات لكن فعلا منتديات بوابة داماس متستاهلش منى كده وهحاول كل ما ينزلى موضوع فى اى منتدى تانى ان يكون لبوابة داماس فيه نصيب عشان افيد اخوانى هنا برضه لان مواضيعي بتاخد وقت طويل فى الاعداد زى نسخة الويندوز دى كده وان شاء الله هشارك اكتر على قدر استطاعتى

نيجى للويندوز;)

خلال كلامى عن النسخه ذكرت انى شغال بيها يعنى هيا الى انا ببعتلك منها دلوقتى وبكتب بيها عربى يعنى هيا بتدعم اللغه العربيه قراءه وكتابه وده برضه معناه انى بدخل بيهاعلى الانترنت وطالما انى داخل على الانترنت يبقى لازم اكون مشغل الفايرول بتاع الويندوز لانه يعتبر احسن فايروول هو الى معا السيرفس باك2 وانا منزل طبعا انتى فيرس وكله تمام وبعملو ابديت عادى خالص وانا مش دايل اب لأ انا مشترك دى اس ال عن طريق نتورك يعنى برضه النتورك شغاله فيها وكل حاجه شغاله والسيكيورتى تمام

انا كمان من هواة الافلام الدى فى دى وانا منزل ميديا بلير10 وطبعا منزل الكودكس والحمد لله كل الافلام بتشتغل تمام نسيت كمان اقولك انى من هواة الالعاب برضه والحمد لله كل الالعاب شغاله تمام يعنى الديركت اكس شغال تمام برضه

طبعا اكيد بتقول طب ليه النسخه صغيره جدا ؟

انا هقولك

ويندوز اكس بي جايلنا من بره والميزه فيه انو بيعرف كروت الاجهزه لوحده وخصوصا للى كروتهم قديمه او مش لقيين ليها تعريفات وخصوصا كروت الشاشه وكروت الصوت وعلى فكره انا سايب تعريفات كروت الشاشه وكروت الصوت القديمه زى ما هما

نيجي بقا للى اتشال منها

بره فى انواع كروت بالهبل عمرنا ما سمعنا عنها ولا هنسمع ودى الى انا شلتها لانها مش مستخدمه عندنا لكن الكروت بتاعتنا الى احنا عارفينها والى موجوده فى اسواقنا العربيه كلها زى ما هيا ونفرض مثلا ان فى واحد ربنا كرمه وجاب كرت من بره برضه مفيهاش مشكله اول متعرف الكرت هيشتغل عادى خالص وعلى فكره التعريفات دى كانت واخده مساحه كبيره جدا وكمان اثناء تحميل الويندوز كان نسخ الملفات دى بياخد وقت برضه عشان كده لما اتشالت وقت التحميل بقى قليل

غير كده ان دى نسخة ويندوز بروفيشنال يعنى مليانه برامج وخيارات اغلبنا برضه ميعرفش عنها حاجه وهنا بقى انا كنت حذر جدا وانا بشيل منها

ازاى؟

عندك مثلا الشبكات اللا سلكيه دى ليها برامج كتير فى الويندوز ومحدش تقريبا شغال بيها خالص فدى مثلا انا شلتها وكده يعنى

وانا برضه بطمن هواة تقسيم الهاردات واجراء عمليات الصيانه ليها ببرامج الويندوز ان كل البرامج دى موجوده ومحدش هيحس ان فى اى حاجه ناقصه خالصرلانى انا من الهواه دول

اما بالنسبه للوقت الذى يستغرقه التحميل فهو يستغرق 15 دقيقه على اجهزة الـP4 الجيده اما بالنسبه لباقى الاجهزه فهى تاخذ وقت من 15دقيقه حتى 30 دقيقه وهذا اقصى وقت يمكن ان تستغرقه عملية التحميل وده لو الجهاز كان ضايع خالص وللعلم النسخه دى ممتازه لذوى الاجهزه القديمه الى عايزين ينزلو اكس بى.

ولا اعتقد انه يمكن ارضاء الجميع فالبنسبه للغات اعتقد ان 80% من المستخدمين لا يستخدموا الا الغه العربيه والانجليزيه وهذا ما حرصت عليه... اما بالنسبه للكروت فعند شراء احد لمثل هذه النوعيه يكون عليه تعريفه بالتعريف الذى يأتى معه حتى يحصل على اعلى اداء للكارت وهنا لن يكون فى حاجه الى تعريف الويندوز فتعريف الويندوز للكروت لا يحتاجه الا ذوى الكروت القديمه ورغم ذلك فقد تركت كل التعريفات سواء القديمه او الجديده حتى استطيع ان ارضى الاغلبيه وما استثنيته هى الكروت الغريبه علينا .

وكان كل همى هو توفير نسخه لا تاخذ ذلك الوقت الطويل اثناء التحميل ولا تلك المساحه الكبيره على الهارد وانا مستحيل انى ارضى جميع الاطراف واثناء اعدادى للنسخه كنت اعرف ذلك وقررت ان احاول ان ارضى اغلب الاطراف واخدم اخوانى.

كان هذا تفكيري اثناء اعداد النسخه فان كنت اصبت فهذا من توفيق الله لى
اما ان اخطأت فهذا من نفسي ..
وفق الله الجميع لما فيه الخير.

اعتقد ان الشرح ده كان وافى ولو فى اى استفسار تانى فانا فى حاضر

04-02-2006, 08:23 AM
ahmedebrahim غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 11
تلقى 13 إعجاب على 7 مشاركة
مشكور اخى على تعب مجهودك

الوقت المستقع لتحميل النسخه مش 15 دقيقه 40 دقيقه دى ملحوظه بس نسخه تمام حتى الان ونشوف مرفق صورة للويندوز كم الداخل والبر امج الموجوده فيه بعد التحميل مباشرتا

04-02-2006, 09:07 AM
ScOrPiOnE غير متصل
عضوية الشرف
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedebrahim 
مشكور اخى على تعب مجهودك

الوقت المستقع لتحميل النسخه مش 15 دقيقه 40 دقيقه دى ملحوظه بس نسخه تمام حتى الان ونشوف مرفق صورة للويندوز كم الداخل والبر امج الموجوده فيه بعد التحميل مباشرتا
أخى العزيز شكرا على اهتمامك بالرد وانا قد نوهت ان الوقت سيختلف من جهاز الى اخر لانك تعلم اختلاف مواصفات الاجهزه فكل قطعة هاردوير ممكن انها تؤثر على سرعة التحميل وحتى اختلاف انواع السي دي وسرعاتها فكل ذلك يؤثر فى الوقت المستغرق لتحميل اى نسخة ويندوز عامة وقد ذكرت الـ دقيقه بناء على افضل الحالات التى تمكنت من تحميل النسخه فيها .

شكرا مره اخرى اخى وياريت لو ليك اى ملاحظات على النسخه او اقتراحات فانا اتمنى سماعها منك ومن باقى الاعضاء.

وفق الله الجميع لما فيه الخير.

04-02-2006, 02:44 PM
Dalsafeen غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 57
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
مرسي ئوي يا عم scorpione

و حنزل الوندوز و نئول لك لو كان فيها حاجة كدة ولا كدة

بس 15 دقيقة مش كتير ؟

الموقع مح جوووووووووب

04-02-2006, 11:31 PM
ahmedebrahim غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 11
تلقى 13 إعجاب على 7 مشاركة
مشكور اخى على تعب مجهودك بس النسخه بتنزل فى 35 دقيقه مش 15 واليك صورة مرفقه من داخل الويندوز

05-02-2006, 03:39 AM
ScOrPiOnE غير متصل
عضوية الشرف
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dalsafeen 
مرسي ئوي يا عم scorpione

و حنزل الوندوز و نئول لك لو كان فيها حاجة كدة ولا كدة

بس 15 دقيقة مش كتير ؟

الموقع مح جوووووووووب
الموقع شغال تمام بس عشان الضغط على السيرف عالى فده سبب الحكايه دى عموما لو عايزنى ارفعخا تانى معنديش مانع بس قولولى على موقع شغال عندكو واهم حاجه يكون سريع وممكن نستخدم معاه برامج الداونلود

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedebrahim 
مشكور اخى على تعب مجهودك بس النسخه بتنزل فى 35 دقيقه مش 15 واليك صورة مرفقه من داخل الويندوز
انا ذكرت ان 15 دقيقه دى احسن الحالات ومتنساش ان مواصفات الجهاز من رامات ومعالج وحتى سرعة السي دي روم كل ده طبعا بيأثر وبيخلى الوقت يختلف من شخص للتانى

وشكرا على ردودكو يا جماعه وانا حاضر ان شاء الله

05-02-2006, 03:46 AM
ScOrPiOnE غير متصل
عضوية الشرف
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jacky 
شكرا لك اخي الكريم وجاري التحميل والملاحظات بعد الانتهاء والتجربة
الف شكر على ردك وان شاء الله النسخه تطلع عند حسن ظنك

05-02-2006, 05:28 AM
Dalsafeen غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 57
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
عزيزي العقرب

موقع رابيش انا شغال عندي مية مية و مشكور على مساعدتك لينا :)

05-02-2006, 10:02 AM
رفيق الروح غير متصل
عضـو
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
الف شكر لك اخوي
صارت عندي مشكلة
ان الملف الاول صار شكله كأنه ملف فيديو
واذا بغيت ادمجهم مايصير الدمج

اخلي الصور تشرح احسن مني
الصور في المرفقات

05-02-2006, 04:07 PM
Jacky غير متصل
طبيب بشري
إعجاب: 338
تلقى 10 إعجاب على 9 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
اخي الكريم تم التحميل و التجميع وظهر على شكل ملف ايميج وتم حرقه وكله تمام
لكن بس يجي الديسك بده يقلع تظهر لي هذه الرسالة انه هناك خطأ في الويندوز سيستيم 32

فقط 180 ميجا مساحة نسخة Xp-sp2 وكامله وبتنزل فى 15 دقيقه بس ده غير سرعتها العاليه

English