أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

04-01-2018, 09:52 AM
arch.m.mokhtar غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

استفسار بخصوص ميل علي السرفر

استفسار بخصوص ميل علي السرفر ورحمه الله وبركاته
كل عام وانتم بخير
انا مهندس معماري واعمل لدي شركه بها عدد ليس كبير من المهندسين وخبرتي محدوده بالشبكات
الشركه بها جهاز سرفر عليه داتا وعليه دومين اكتف ديركتري والمستخدمين كلهم داخلين علي الدومين
السرفر عليه windows server 2016
كل مهندس عنده اميل اوتلوك علي جهازه منفصل ملوش علاقه بالسرفر
السؤال
هل يمكن عمل الميلات كلها علي جهاز السرفر بحيث السرفر هو اللي يرسل ويستقبل الايميلات واجهزه المستخدمين نفصل النت من عليها وتكون بس داخله نتورك علي السرفر وتقدر تبعت وتستقبل الميلات من خلال جهاز السرفر

شكرا جزيلا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استفسار بخصوص عمل توكيل من الخارج استاذ جمال بخصوص التخلي عن الجنسية المصرية xavi66 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 14-08-2016 09:34 PM
استفسار بخصوص بند فى عقد بيع شقة virgo مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 0 18-01-2016 12:29 AM
استفسار بخصوص 6 جند supergentl مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 05-08-2014 12:01 AM
استفسار بخصوص ملف leler_tech المرحلة الثانية : العمليات التجميليه على النسخة 4 29-10-2012 04:54 AM
04-01-2018, 07:18 PM
ghazi1985 غير متصل
عضو جديد
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
اخي الكريم

اذا كان الغرض هو فصل الانترنت عن اجهزة الشبكة التي يستخدمها المهندسين لديكم في الشركة

يمكنك شراء راوتر من نوع سيسكو يدعم VPN او نوع TP-Link ايضاً النوع الذي يدعم VPN والذي من خلال احدهما يمكنك ربط اكثر من فرع للشركة.

كما يمكنك قطع الانترنت بالكامل عن الاجهزة الخاصة بالمهندسين، او السماح بمواقع معينة فقط وفتح البورتات الخاصة بإرسال واستقبال البريد من اجهزة المهندسين سواء كان البريد عبر دومين خاص مثال(

http://www.jaiash.com) او عبر بريد جوجل (gmail) او (Yahoo) او (hotmail) او غيرها

اما في حالة ان الرسائل المرسلة والمستلمة بين المهندسين هي رسائل داخل الشبكة فقط وليست فيمكنك انشاء سيرفر بريد داخلي لشبكتك بدون الحاجة الى الانترنت اصلاً، وذلك كله عبر برنامج hmailserver والذي يمكنك تحميله من الموقع الرسمي له عبر الرابط التالي:

انقر هنا

أتمنى ان اكون قد افدتك ولو قليلاً
تحياتي

06-01-2018, 10:18 AM
arch.m.mokhtar غير متصل
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة

اولا شكرا جزيلا علي الرد المفصل
ثانيا بالنسبه لحجب الانترنت بالكامل عدا الاوتلوك كنت عاوز اعرف ازاي عن طريق الراوتر
انا عارف ازاي احجب موقع عن طريقurlمن خلال الراوتر
ممكن تشرحلي اكتر موضوع البورت ده وعلي حد علمي ان ممكن يكون كذا برنامج بيشتغل بنفس البورت يعني انا لو فتحت بورت الاوت لوك ممكن كده اكون مشغل معاه برنامج تاني يكون متصل بالانترنت اعرفها ازاي دي

شكرا مقدما

استفسار بخصوص ميل علي السرفر

English