أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

13-11-2017, 09:16 PM
Mr.Ahmed22 غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 2
تلقى 44 إعجاب على 44 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

مشكلة الحصول علي قيد عائلي لطليق الام ؟؟ ماهو العمل

سلام عليكم
شباب انا أبـي تم 60 وهوا متزوج 2 و انا وحيد الام يعني معنديش اي ولاد من نفس الام

المهم عملت قيد عائلي لولدي و الولدة عادي جدا واتوافق عليه + جبت شهادة بتفيد بانه غير قادر عن العمل + وجميع الاوراق المطلوب بعدا روحت عشان اسلم بقا الاورق لان كان ناقص ورقة قسيمة زواق ورقية لي ولدي و امي لاني كنت عامل الكومبيوتر المهم كملت الورق و روحت اسلم لان كل شي اصبح كامل معايا من كله

وهنا حدثت المشكلة .. اتضح لي ان الام كانت متزوجة زمان علي الورق من احد الاقارب ولكن تطلقت يعني كان زواق ورقي اللي هوا بتاع زمان ده المهم بعد التاكد من الولدة و الوالد في التلفون اطلب مني استخراج قسيمة زواج و طلاق ورقية للام وده روحت عملتة الحمد لله في محكمة مصر الجديدة

+

اطلب مني قيد عائلي لطليق الام وهنا لما روحت السجل المدني بالعباسية انا و ابويا اتقالي بالحرف ان انا مليش لا صفة ولا ابي ولا حتي امي انها تقدر تستخرج شهادة ميلاد او تعمل قيد عائلي لشخص ده لان هنا قسيمة طلاق وهنا الصلة انتهت

المشكلة ان الراجل ده اصلا مات

+

روحت بعد كدة السجل تاني عملت شي اسمة تعذر استخراج قيد عائلي وحطيط اسم الراجل ده و اسم الولده و اتوافق علية الظابط ختم ختم اول وبعدا طلعت فوق لظابط تاني خاص بالخدمة التجنيد في السجل المدني ختم ختم تاني في منتصف الورقة مكتوب علية تعذر استخراج قيد

السوال كدة انا اروح اقدم التعذر ده وخلاص كدة ولا انا ماشي غلط ولا اية لان انا مش عارف اعمل اية في المشكلة ده علم زي ما قولت هوا كان جواز علي الورق فقط + انا مليش اي صفة لا انا ولا الولدة ولا الاب ان احنا نعملة قيد عائلي

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استخراج قيد عائلى من أجل الحصول على اﻻعفاء من الخدمة العسكرية أحمد مخيمر محمود مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 15-06-2015 10:02 AM
الحصول على إقامة سعودية لطلب العلم فتى الصحراء الأثري مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 31-08-2012 04:23 PM
هل يمكن الحصول على اعفاء التجنيد لرعاية الام المريضة hunted22 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 6 30-11-2011 04:52 PM
الحشرة اللى وقف العلم عاجز امام ابادتها ma7m0ud المنتدى العام 26 28-09-2010 02:16 AM
اريد معرفة ماهو بيان قيد عائلي روحي في لبنان مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 09-06-2010 12:01 AM
14-11-2017, 01:59 AM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
تلقى 93 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1254 موضوع
قدم الورق وان شاء الله يقبلوه .. والمفترض ان الوالده توقع انها ليس لديها ابناء آخرين .. وتقر بهذا ..

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

14-11-2017, 02:09 AM
Mr.Ahmed22 غير متصل
عضو مميز
تلقى 44 إعجاب على 44 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hany Adel 
قدم الورق وان شاء الله يقبلوه .. والمفترض ان الوالده توقع انها ليس لديها ابناء آخرين .. وتقر بهذا ..
اولا ربنا يكرمك استاذي في الاستجابة لدعوة وسرعة ارد ربنا يجعلة في ميزانك باذن الله
طيب مفروض الوالده توقع انها ليس لديها ابناء فين بزبط في ورقة التعذر ولا في اي مكان ؟؟

وهل كدة باذن الله اروح اقدم الاورق مرة تانيا ولو سالني عن قيد الزوج الاول
اسلمه ورقة التعذر لاستخراج قيد ؟

اتمني اضاح النقطة ده بحيث بكرة اكون بتكلم علي اساس سليم مع الموظف المسؤول عن الشباك في منطقة التجنيد

مشكلة الحصول علي قيد عائلي لطليق الام ؟؟ ماهو العمل

English