أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

22-10-2017, 03:04 PM
hassan mtwali غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

براءه في تبديد المنقولات لو سلمت قيمتها

براءه تبديد المنقولات سلمت قيمتها
انا بالخارج وبيني وبين زوجتي خلافات وقامت بعمل محضر تبديد وانا معرفش ووصل للمحكمه وخدت حكم غيابي بالحبس

القايمه مكتوبه علي سبيل الامانه ومكتوبه بدون تفصيل. وده ممكن يفتح ابواب التلاعب من الناحيتين.

بصراحه انا مش عاجبني وجع دماغ القايمه ده ومعنديش مانع من اعطائها حقها ولكن اهلها مش ناويين خير نهائي لاني خيرتهم بالفلوس او المنقولات من اول الخلافات وقالوا المنقولات وفضلوا يماطلوا في مواعيد الاستلام الودي علي اساس انك لسه بره واستني اما تيجي ونشوف والحاجه متتبهدلش واتاري كل ده حتي يصدر الحكم ... فانا عايز اخلص الموضوع ده باسرع حل.

انا عايز الحل السريع اللي يضمن البراءه مع العلم انهم مصممين علي ان العكس اللي هيحصل بان الموضوع هيطول والمنقولات تتبهدل وتاخد هي الفلوس وبرده القاضي هيحكم بالحبس بس مع ايقاف التنفيذ وهتطلب بيه طلاق للضرر.
لان علي كلامهم ان قدام ما هي سبقت بالحكم الغيابي يبقي انا بددت حتي لو اديتها حاجتها هاخد حكم مش براءه.

وعليه هل اقدر من وانا لسه بره اعملها انذار بكامل قيمه القايمه المذكوره من الاول كده ونخلص وهل القاضي يديني براءه ولا بيآيد الحكم مع ايقاف التنفيذ؟

يعني انا دلوقتي اعمل معارضه وانذار عرض الفلوس كلها المكتوبه كاجمالي للقايمه وعليه هي قبلت كان بها مقبلتش تتودع في المحكمه وابقي اوفيت بالدين هل باخد براءه ولا هي تقدر تقول لا مدانيش ولا عرض العفش او تتلكك لاني مخدش براءه وتقول برده بدد ويتحبس.

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
قضيتين فى واحد تبديد وتسليم قائمة المنقولات eng.amr.egy مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 03-07-2017 10:56 AM
تبديد قايمه المنقولات new shadoowww مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 12-05-2015 02:34 PM
استفسار من الخبراء حول تبديد المنقولات الزوجية برهامي1 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 8 21-02-2014 10:18 PM
الادعاء المدني في تبديد المنقولات حبك حياه مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 29-05-2013 10:22 PM
استفسار للاستاذ جمال عن سقوط دعوي تبديد المنقولات الزوجية الصابرة. مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 14 12-01-2011 01:39 AM

22-10-2017, 09:20 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 87 إعجاب على 54 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1240 موضوع
من الواضح ان هناك نيه مبيته لايذائك وابتزازك .. لذا يجب اتخاذ كافة الاجراءات والحذر كي لا يتم القبض عليك في المطار ..
وهناك اجراءات عديده يمكنك اتخاذها لحماية نفسك .. حتى لو رفضوا عرض المنقولات .. وهذا يعتمد على معلومات تفصيليه

حضرتك من اي مدينه بمصر
كلمني ع الميل

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

24-10-2017, 02:51 AM
hassan mtwali غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع