أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

18-10-2017, 11:34 PM
Mr.Ahmed22 غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 1
تلقى 42 إعجاب على 42 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

اعمل اعفاء مؤقت للتجنيد لي اي سباب من الاسابة التاليه افضل ؟

سلام عليكم

اولا انا موليد 1995 موليد شهر 8 يوم 18 ولسة مخلص بكارليوس كومبيوتر سيانس جامعة عين شمس السنادي

ثانيا انا ( الاب) متزوج اتنين امي و زوجة ثانيا وتم سن المعاش عنده 61 سنه

ثالثا انا الابن الولد الوحيد لي امي عندي اخوات صبيان بس مش من امي من الزوجة التانية لي ابي انما اخواتي من امي بنات فقط وانا الولد الوحيد لي امي

معايا قيد عائلي + شهادة بتفيد بان ابي غير قادر علي الكسب نهائي

وقدامي شرط من الاتنين دول من اجل التقديم علي اعفاء من التجنيد

السبب الاول :- العائل الوحيد لأبيه الغير قادر علي الكسب وكذلك العائل أخيه أو أخوته الغير قادرين علي الكسب
بما اني اكبر اخواتي الصبيان .. بس في الحالة دة لو اخي الاصغر خلص تعليم بعد 4 سنين يزول سبب الاعفاء واتقدم انا لتنجيد مرة اخري

السبب التاني :- العائل الوحيد لأمه إذا كانت أرملة أو إذا كانت مطلقة طلاقا بائنا أو كان زوجها غير قادر علي الكسب
وهنا الشرط موجود كون معايا شهادة بتفيد بان ابي غير قادر علي الكسب + انا الابن الولد الوحيد لي امي
وفي الحاله دي الاعفاء لا يزول حتي لو اخي خلص تعليم لان انا عائل امي الوحيد اللي زوجة غير قادر عن العمل

السوال هنا بقا اتقدم من اجل الاعفاء من التجنيد لسبب الاول
ولا اتققدم من اجل الاعفاء من التجنيد لسبب التاني
وايهم اصح وافضل ليا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
بعد انهاء اخي للتجنيد وانتهاء اعفاء مؤقت لحين زوال السبب Ahmed Mogamed مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 09-06-2017 09:49 PM
تقدمت للتجنيد واخدت اعفاء مؤقت لكونى العائل الوحيد لاخى الاصغر ahmed.saeed مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 02-08-2015 03:21 PM
عاجل: معي اعفاء مؤقت انتهي سببه ولم اتقدم للتجنيد Mahmoud Morsy مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 17 06-11-2014 08:47 PM
اوز اعمل اعفاء مؤقت وشرحت اسبابى ahmedmyangel مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 15-07-2012 12:46 PM
معى اعفاء مؤقت وأريد أن اتقدم للتجنيد Sameh9996 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 09-05-2012 01:41 AM

19-10-2017, 11:58 PM
PARALAM2000 متصل
عضو جديد
إعجاب: 3
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
اتققدم من اجل الاعفاء من التجنيد للسبب التاني انا حالتى تقريبا زى حالتك ما عدا ان الوالد متوفى وليا اخ من ام تانيه . زى ما نتا قلت السبب الاول ممكن يزول قريب وهتدخل الجيش أما السبب التانى أفضل ليك . لكن خلى بالك مش هيدولك معافاه هما هيدولك تأجيل كل سنتين او 3 سنين وتروح تانى تجدده لحد ما تتم سن ال30 ساعتها هيدولك المعافاه.

25-10-2017, 01:14 AM
Mr.Ahmed22 غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 1
تلقى 42 إعجاب على 42 مشاركة
تمام جدا طيب بعد اذنك متعرفش لما اقدم الورق بعرف النتيجة
سواء اتقبل وهاخد اعفاء موقت او لا بعد قد اية فترة من تقديم الاوراق المطلوبة اللي هي شهادة بتفيد بان ابي غير قادر علي العمل والقيد العائلي اللي بيفيد باني وحيد الام الخ متعرفش هعرف امتي او بعد قد اية ايام اذا كنت حصلت علي الاعفاء او لا

اعمل اعفاء مؤقت للتجنيد لي اي سباب من الاسابة التاليه افضل ؟

English