أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

18-10-2017, 08:59 AM
sameh elali غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

سؤال بخصوص الوظيفة والموقف التجنيدى

سؤال بخصوص الوظيفة والموقف التجنيدى انا دلوقتى عايز اقدم على وظيفة فى شركة خاصه او ممكن حد حيجبلى شغلانة داخل مصر فهل احتاج اى اوراق لأثبات موقفى التجنيدى ولا ده بيبقى للوظائف الحكوميه فقط ولا الحكوميه برده مبتحتاجتش
لأن فيه صديق ليه قال لى ان الخاص او الحر مبيحتاجش اوراق التجنيد هل ده صح ولا غلط
وانا العائل الوحيد لامه بس متأخر عن معادى للتجنيد من 3 سنين ومش عارف ايه موقفى

فالسؤال للاعضاء الكرام اكون شاكر جدا للرد 1: ما هى انواع الوظائف اللى مبتحتاجش موقف التجنيد مثلا هل هى خاص او عمل حكومى ولا عمل حر او ممكن اعمل ايه عشان لما قدم ميحتجوش موقف التجنيد

2: هل لو عملت مشروع كشك او محل صغير اكسسوارات هل احتاج ترخيص وهل الترخيص ده حيحتاجو فيه موقفى التجنيدى ولا لأ

3: هل ينفع اخد اعفاء حتى بعد تأخرى للتقديم

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
فيش جنائي جديد ..والموقف التجنيدي damn مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 20 08-09-2015 09:03 PM
الجواز والموقف التجنيدي hamada86 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 05-08-2015 05:58 AM
العائل الوحيد للام المطلقه وقسيمة الزواج والموقف التجنيدى ahmadnice مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 08-09-2012 12:27 AM
الزواج والموقف التجنيدي ahmed77 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 21-03-2012 05:50 PM
سؤال بخصوص هشاشة العظام والموقف من التجنيد نادر977 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 28-07-2009 06:04 PM

22-10-2017, 09:31 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 87 إعجاب على 54 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1241 موضوع
انهي موقفك عموما .. وبالنسبه للموقف مطلوب للسفر .. والوظائف الحكومية .. وبعض القطاع الخاص كالشركات لانه يتم التفتيش عليهم من قبل الدولة ..

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

09-11-2017, 05:45 AM
sameh elali غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hany Adel 
انهي موقفك عموما .. وبالنسبه للموقف مطلوب للسفر .. والوظائف الحكومية .. وبعض القطاع الخاص كالشركات لانه يتم التفتيش عليهم من قبل الدولة ..
متشكر جدا يا أستاذ هانى بس عشان انا مليش خبرة فى المواضيع ديه اوى ممكن اطلب من حضرتك توضحلى هل هو مضمون انى حأخذ الأعفاء عشان حالتى الللى هيه والدى متوفى وانا وحيد والدتى حتى بعد التأخير ثلاث سنين بعد فصلى من المعهد الخاص بسبب عدم دفع كامل المصاريف نظرا لظروف خارجة عن ارادتى والسؤال التانى هل لو عملت محل أدوات منزلية او مكتبية مثلا هل ده بيحتاج ترخيص ولا لأ وهل لو فى ترخيص او ضرائب مثلا هل بيحتاجو موقفى التجنيدى ولا لأ وهل لو عملت محل ابيع فيه ادوات هل ممكن يحصل فيه تفتيش بسبب معين حتى لو انا مش مخالف فى حاجه وهل من ضمن التفتيش ده يكون عشان الجيش ولا ده مبيحصلش معلش الأسئله كتيرة بس انا شاكر ليك جدا

سؤال بخصوص الوظيفة والموقف التجنيدى

English