أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

15-06-2017, 03:24 PM
emadsoker غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

موقف التجنيد لمن تزوج من اجنبية

موقف التجنيد تزوج اجنبية
عندي بعض الاسئلة الخاص بالتجنيد و جواز السفر
اولا
انا متزوج من اجنبية و عايش في بلدها و كنت عاوز اجدد جواز السفر من السفارة في البلد اللي انا فيها
بس السفارة مرضيتش علشان انا في سن التجنيد و قريب من سن 29 سنة و قالت احنا بس نقدر نعطيك (وثيقة سفر) تنزل بيها مصر و دا صالحة لمدة شهر و من مصر ممكن تشوف موقفك التجنيدي و تجدد جواز السفر
سؤالي لحضرتك
هل النزول بوثيقة السفر بدل من جواز السفر قد يسبب مشاكل في المطار عند الوصل؟
علشان ان سمعت انك بتتبهدل من المطار و بتترحل من قسم لقسم لحد ما توصل قسم المدينة اللي انت تابعه في محافظتك
هل الجواز من اجنبية قد يعفيني من التجنيد؟ و ما هي الاوراق المطلوبة لاثبات ذلك لهم و ايه هي الخطوات علشان انا سمعت ان المخابرات المصرية بيكون ليها دور ارجو من حضرتك توضيح هذه النقاط و جزاكم الله خيرا موقف التجنيد تزوج اجنبية

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استفسار بخصوص موقف التجنيد وتجديد جواز السفر- موقف معقد - ارجو المساعدة جزاكم الله خيرا medomoo مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 22-09-2014 07:23 PM
متزوج من اجنبية وابنى يحمل اكثر من جنسية ومتخلف عن التجنيد mostafa86 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 21-01-2014 10:20 PM
لو واحد متجوز اجنبية وعايشة برا - بخصوص التجنيد hamada86 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 06-11-2011 03:20 AM
موقف من التجنيد عند 29 سنة Hany-FX مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 14 27-08-2010 06:15 PM
اذا تزوج مصري بفتاة سورية ما هو موقفه من التجنيد لاريسا مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 14-10-2008 09:48 PM

16-06-2017, 10:28 PM
die hard غير متصل
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
انا ليا كذا واحد صاحبي متجوز من اجانب منهم اللي اخد اعفاء ومنهم اللي لبس للاسف علي حسب الجنسيه اللي انتا متجوزه بس عن تجربه ناس مقربه ليا يعني وكان متجوز من هولنديه طلع بعد ما راح عادي فمعياد جيشه وقالهم انه متجوز من اجنبيه وقابله بعدها حد من المخابرات علي ما اعتقد وقالوا ان مراته يهوديه وكده وهيا مش يهوديه واخد الاعفاء وخلاص ... انا معرفش بصراحه الراي القانوني لحالتك انا بجاوبك علي اساس اللي شوفته بس ما تخليك تتم ال30 سنه وانزل خلص الموضوع ب غرامه وخلص وبرضه استني حد من الموقع يرد بالادله القانونيه افضل مني

17-06-2017, 05:33 AM
emadsoker غير متصل
عضو جديد
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
شكرا لرد حضرتك يا افندم die hard
انا فعلا عاوز اعمل كدا بس المشكلة اني جواز السفر بتاعي حيكون منتهي و مش حعرف اجدده من السفارة
و الحل للمشكلة دا اني انزل مصر
بوثيقة سفر مدتها شهر
بس في ناس خوفتني كن الوثيقة دا و اني حتبهدل في المطار و اترحل من قسم لقسم و حاجات كدا غريبة
فقولت اسال اهل القانون و اللي عندهم خبرة يفيدوني قبل ما اتخد اي قرار
ما خاب من استشار

موقف التجنيد لمن تزوج من اجنبية

English