أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > منتدى البرمجة العام > لغات البرمجة

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

15-05-2017, 08:43 PM
Ahmed Biko غير متصل
عضو مشارك
إعجاب: 4
تلقى 15 إعجاب على 15 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
08:43 PM

ايضا عند عرض تقرير فاتورة مبيعات يتم العرض بسيط عايزين عارض كامل للاصناف المباعه بالاضافة كما ذكرت سابقا خانقه المتبقى فى المخزن بعد التخصيم

15-05-2017, 08:46 PM
Ahmed Biko غير متصل
عضو مشارك
بالاضافة معلش لخانه للمرتجعات ودى تبقى اضافة للاصناف اللى فى المخزن عدد
يعنى انا بعت كميه ورجع منها حاجه اعملها فاتورة ارتجاع وبالتالى تضاف للمخزن

15-05-2017, 09:10 PM
jungel غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 315
تلقى 110 إعجاب على 40 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Biko 
بالاضافة معلش لخانه للمرتجعات ودى تبقى اضافة للاصناف اللى فى المخزن عدد
يعنى انا بعت كميه ورجع منها حاجه اعملها فاتورة ارتجاع وبالتالى تضاف للمخزن
معلش مش فاهم تقصد ايه ممكن توضحلى

15-05-2017, 09:23 PM
jungel غير متصل
عضو مميز

عند عمل فاتورة الكود لا يعمل بالكتابة ولكن بالاختيار ما بين الاصناف
سعر البيع يحتاج الى تحديث تلقائى فى الفاتورة ايضا
التخصيم المفروض يكون كمان فى المخزن مش فى حركه الاصناف فقط
الفواتير عايزين مثلا يبقى فى جوست سريع من خلال كود مش شرط تبقى لعميل معين كامل البيانات ممكن تكون مجرد بيعه مش اكتر
1-حضرتك لو عندك 1000 صنف هل هتفتكر اكوادهم اكيد لا لكن تخيل فى شركات متوسطة بيوصل عدد الاصناف ل 10 الاف صنف
2-سعر البيع حضرتك الى بتكتبه بإيدك علشان السعر بيختلف من فترة ل التانية لطن تخيل معى اسعار الاصناف اختلفت هترجع تغير اسعار الاصناف تانى.
3- الخصم مش فاهم تقصد بى ايه لو تقصد الى فى الفاتورة فالخصم ده حضرتك بتعمله للزبون على اجمالى الفاتورة.
يعنى لو الفاتورة مثلا ب 505 ج هتعمل خصم ب 5 جنيه اكيد لو انت شركة بتسجل فى دفاتر الخزينة الى انت استلمته من الفاتورة.
4- حضرتك ممكن تعمل عميل نقدى وتختاره فى كل مرة تعمل فاتورة يعمل العميل رقم 1 عميل نقدى وتريح دماغك.
ولازم اى برنامج يبقى كده علشان العمليات والتقارير..

مش تنسى فى نسخة نزلتها النهاردة جديدة فى المشاركات السابقة
منتظر رأيك واى اقتراحات اخرى ياريت تقؤلى نظام شركتك ايه وانا احاول اعدلك على البرنامج بحيث يناسبك على قد ما اقدر لكن لو مش لحقت يبقى يا ريت تعذرنى لانى فى الشغل الصبح وبجهز نفسى للسفر للسعودية .

15-05-2017, 09:28 PM
jungel غير متصل
عضو مميز
ايضا عند عرض تقرير فاتورة مبيعات يتم العرض بسيط عايزين عارض كامل للاصناف المباعه بالاضافة كما ذكرت سابقا خانقه المتبقى فى المخزن بعد التخصيم
مش فاهم يعنى ايه عرض بسيط ممكن توضحها ..
يوجد لديك الرصيد المتاح فى الفاتورة عند عمل فاتورة مبيعات او ادخال فاتورة مشتريات اما فى المرتجعات انت لا تحتاج المتاح فى شئ بل تحتاج الكمية المرتجعة لتعرف كم المتبقى فى الفاتورة

15-05-2017, 10:31 PM
sabrytito غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
اخي الحبيب بارك الله فيك وارجوك ان تنزل الدروس علي اليوتيوب للاستفاده منها وشكرا اخي

15-05-2017, 10:46 PM
Ahmed Biko غير متصل
عضو مشارك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jungel 
مش فاهم يعنى ايه عرض بسيط ممكن توضحها ..
يوجد لديك الرصيد المتاح فى الفاتورة عند عمل فاتورة مبيعات او ادخال فاتورة مشتريات اما فى المرتجعات انت لا تحتاج المتاح فى شئ بل تحتاج الكمية المرتجعة لتعرف كم المتبقى فى الفاتورة
يعنى بيجيب رقم الفاتورة القيمة العدد مش اصناف

15-05-2017, 10:49 PM
Ahmed Biko غير متصل
عضو مشارك
1-حضرتك لو عندك 1000 صنف هل هتفتكر اكوادهم اكيد لا لكن تخيل فى شركات متوسطة بيوصل عدد الاصناف ل 10 الاف صنف
2-سعر البيع حضرتك الى بتكتبه بإيدك علشان السعر بيختلف من فترة ل التانية لطن تخيل معى اسعار الاصناف اختلفت هترجع تغير اسعار الاصناف تانى.
3- الخصم مش فاهم تقصد بى ايه لو تقصد الى فى الفاتورة فالخصم ده حضرتك بتعمله للزبون على اجمالى الفاتورة.
يعنى لو الفاتورة مثلا ب 505 ج هتعمل خصم ب 5 جنيه اكيد لو انت شركة بتسجل فى دفاتر الخزينة الى انت استلمته من الفاتورة.
4- حضرتك ممكن تعمل عميل نقدى وتختاره فى كل مرة تعمل فاتورة يعمل العميل رقم 1 عميل نقدى وتريح دماغك.
ولازم اى برنامج يبقى كده علشان العمليات والتقارير..

مش تنسى فى نسخة نزلتها النهاردة جديدة فى المشاركات السابقة
منتظر رأيك واى اقتراحات اخرى ياريت تقؤلى نظام شركتك ايه وانا احاول اعدلك على البرنامج بحيث يناسبك على قد ما اقدر لكن لو مش لحقت يبقى يا ريت تعذرنى لانى فى الشغل الصبح وبجهز نفسى للسفر للسعودية .
رقم 1 معاك فيها
رقم اثنين المفروض انى مكود الاصناف باسعارهم وبعمل تعديل يومى للاسعار يبقي لما اعمل فاتورة تتحدث تلقائي
الخصم يعنى انا طلعت فى الفاتورة 20 ومكود عندى فى المخزن 100 لما ارجع المخزن المفروض يقولى باقى 80 مش 100 ثابتين
4 متفقين

15-05-2017, 10:52 PM
Ahmed Biko غير متصل
عضو مشارك
النسخة الجديدة اللى من غير داتا
هى هى بس من غير داتا بجانب انها مش ملئ الشاشة وعن راي الشخصي ملئ الشاشه افضل للتركيذ فى الشغل وبعد كدا فى الت وتاب اقدر اعمل اي حاجه عايزها

15-05-2017, 11:03 PM
jungel غير متصل
عضو مميز
يعنى بيجيب رقم الفاتورة القيمة العدد مش اصناف
التقارير فى المبيعات فى استعلام عن فاتورة
دى بتجيبلك االفاتورة ببيناتها كاملة

15-05-2017, 11:06 PM
memoarfaa غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 174
تلقى 327 إعجاب على 163 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2286 موضوع

انت منزل النت فرام ورك للنواتين x64 وفى نسخة جديدة فى المشاركة السابقة نزلها كويسة وقولى ايه رأيك فى البرنامج واى اقتراحات لديك
1- غالبا المشكله لن تكون في النت فريم ورك
انا منزل Microsoft Access Database Engine 2010 Redistributable لنظام 32 بت و ثبته

من هنا

2- لم يتم التعديل على ابعاد الشاشة بالشكل المطلوب الهدف من التعديل
هو المرونه في التصغير والتكبير واثناء تغيير حجم النافذه الرئيسيه
كالمثال في المرفقات انظر للصوره التاليه او جرب البرنامج بالمرفقات
به نافذه رئيسية ونافذه فرعيه اختباريه

15-05-2017, 11:14 PM
jungel غير متصل
عضو مميز
رقم 1 معاك فيها
رقم اثنين المفروض انى مكود الاصناف باسعارهم وبعمل تعديل يومى للاسعار يبقي لما اعمل فاتورة تتحدث تلقائي
الخصم يعنى انا طلعت فى الفاتورة 20 ومكود عندى فى المخزن 100 لما ارجع المخزن المفروض يقولى باقى 80 مش 100 ثابتين
4 متفقين
1و 4 متفقين تمام
2- ايوة حضرتك هتعمل تعديل للاسعار الى انت بدخلها دى اسعار مشتريات اما اسعار البيع بتختلف انت ممكن تدى زبون سلعة ب 10جنيه وزبون تانى ب 8 جنيه لكن لو الزمتك بسعر مش تعرف تعدل عليه وهى سعر الشراء لو انت سوبر ماركت انا ممكن اعملك حاجة زى كده لكن فى الشركات الكلام دى مش بيبقى موجود اما او بيبقى فى سعر معين ونسب خصم
3- المخزن انت بتحط فيه( رصيد اول )الى عندك لكن الى بيظهر عندك فى الكمية المتاحة الباقى يعنى انا كان فى المخزن عندى 100 بعت 20 يبقى فاضل 80 روح فى التقارير حتلاقى فى حاجة اسما كشف كارت الصنف وده بيجيبلك تحركات الصنف من بيع وشراء ورصيد اول وفى كذلك كشف بأرصدة الاصناف كلها .. شوف التقارير وانت هتفهمها..
حكاية الكود الى فى المخزن دى خاصة ب رصيد اول علشان تعرف تشتغل عليه . لكنه لا ليس الرصيد الباقى حتى انك هتلاقى
فى الجدول مكتوب رصيد اول بجواره التاريخ..
ارجو اكون وضحتلك الصورة
بالنسبة لحجم الشاشة لو انت عايز بحجم الشاشة اعدلك عليه

فى تعديلات فى النسخة الجديدة على فكرة انا عملت زودت النسخة الاحتياطية فى المستخدم وعملت طباعة كشف الاصناف
وشوية تعديلات مش هتظهرلك انت لكن مهمة للبرنامج البرنامج مجرب وفى ناس اشتغلت بيه فى شركات ومحلات تجارية فى العاشر تبعى.

15-05-2017, 11:21 PM
abufahmi متصل
مدير منتدى البرمجة العام - والهندسة العكسية
إعجاب: 841
تلقى 2,255 إعجاب على 734 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2332 موضوع
اللهم امين تسلم اخى الفاضل ويسلمى مرورك العطر (ملحوظة والدتى لسه بخير وصحة الحمد لله)
انا نزلت تحديث جديد فى المشاركة 27 هل ممكن ان يتم اضافته فى الموضوع الرئيسى حتى يستفيد الكل
هههههه
يرحم أحيائنا قبل أمواتنا ... اللهم آمين
تم تعديل المشاركة حسب طلبك

15-05-2017, 11:24 PM
jungel غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoarfaa 

1- غالبا المشكله لن تكون في النت فريم ورك
انا منزل Microsoft Access Database Engine 2010 Redistributable لنظام 32 بت و ثبته

من هنا

2- لم يتم التعديل على ابعاد الشاشة بالشكل المطلوب الهدف من التعديل
هو المرونه في التصغير والتكبير واثناء تغيير حجم النافذه الرئيسيه
كالمثال في المرفقات انظر للصوره التاليه او جرب البرنامج بالمرفقات
به نافذه رئيسية ونافذه فرعيه اختباريه

تمام اخى لكن فيه مشكلة انك محتاج تعدل ايضا على ابعاد النوافذ الفرعية الى داخل النافذة الرئيسية وده هيأثر على البرنامج

15-05-2017, 11:50 PM
Ahmed Biko غير متصل
عضو مشارك
1و 4 متفقين تمام
2- ايوة حضرتك هتعمل تعديل للاسعار الى انت بدخلها دى اسعار مشتريات اما اسعار البيع بتختلف انت ممكن تدى زبون سلعة ب 10جنيه وزبون تانى ب 8 جنيه لكن لو الزمتك بسعر مش تعرف تعدل عليه وهى سعر الشراء لو انت سوبر ماركت انا ممكن اعملك حاجة زى كده لكن فى الشركات الكلام دى مش بيبقى موجود اما او بيبقى فى سعر معين ونسب خصم
3- المخزن انت بتحط فيه( رصيد اول )الى عندك لكن الى بيظهر عندك فى الكمية المتاحة الباقى يعنى انا كان فى المخزن عندى 100 بعت 20 يبقى فاضل 80 روح فى التقارير حتلاقى فى حاجة اسما كشف كارت الصنف وده بيجيبلك تحركات الصنف من بيع وشراء ورصيد اول وفى كذلك كشف بأرصدة الاصناف كلها .. شوف التقارير وانت هتفهمها..
حكاية الكود الى فى المخزن دى خاصة ب رصيد اول علشان تعرف تشتغل عليه . لكنه لا ليس الرصيد الباقى حتى انك هتلاقى
فى الجدول مكتوب رصيد اول بجواره التاريخ..
ارجو اكون وضحتلك الصورة
بالنسبة لحجم الشاشة لو انت عايز بحجم الشاشة اعدلك عليه

فى تعديلات فى النسخة الجديدة على فكرة انا عملت زودت النسخة الاحتياطية فى المستخدم وعملت طباعة كشف الاصناف
وشوية تعديلات مش هتظهرلك انت لكن مهمة للبرنامج البرنامج مجرب وفى ناس اشتغلت بيه فى شركات ومحلات تجارية فى العاشر تبعى.
تمام انا اولا محل صيانة ومستلزمات كمبيوتر وطبعا بعانى من المبيعات والاستوكات اللى عندى فلما لقيت البرنامج قولت الحمد لله المشكله اتحلت لان اللى يهمنى بصراحه ابحث عن صنف او قطعه القى سعرها وكام قطعه موجوده وبناء عليه دا اللى يهمنى فى البرنامج لما لقيت البرنامج بتاعك لقيته ما شاء الله شامل بس بردو مفتقد الجزئين دول انى اعرف السعر واضغط خروج قطعه تتخصم من الباقى بحيث لما اعمل جرد فهمت وجهه نظرى

برنامج مبيعات و مخازن مجانى PSR

English