أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

09-10-2016, 10:32 AM
eng tame غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

تجربة حديثة لسن الامتناع من التجنيد بعد 30 عام

ازيكم يا شباب تحية طيبة
انا زهبت امس الي منطقة التجنيد واحب اطمن الجميع الموضوع بسيط وكمان تاكيد ان سن الامتناع 30 سنة ويوم فقط سواء ازهري او عام بس الورق بيختلف في حالتيين
اولا لو كنت واخد تاجيل قبل كدا عشان كبير عائلة او شبة ذلك
فيش+ شهادة ميلاد+ صورة بطاقة + والزيادة اللي الناس متعرفوش ودا جديد في حالة اللي كان معاة تاجيل قبل كدا ومرحش قيد عائلي +شهادة تجنيد الاخ الاصغر اللي كنت واخد شهادة التاجيل بسببة وفي حتة مهمة اطمنكو بيها لو اخوك التاني متخلف ومرحش التجنيد هتقولي انا اعمل اية عادي متقلش ممكن جواب فصل من الكلية بتعتة وخلاص او صورة الموهل بتاعتة وكمان صورة بطاقة اخوك وشهادة ميلادة واطمنكم تاني متخفوش علي اخوكم انا مثلا متخلف وسعتها انت هتقول عايزين الورق دا لية الموضوع روتيني ومستندات فقط ومتخفوش

ثانيا اما لو انت اول مرة تقدم ومقدمت خالص ومعكش تاجيل قبل كدا
فيش+ شهادة ميلاد+ صورة بطاقة + شهادة بيانات من مكتب التجنيد اللي في القسم اللي انت تابعة ودي سهلة متحفوش

الوقت بيختلف من محافظة لمحافظة انا الجيزة حدود شهرين + شهر بعد المحكمة لحد متستلم الشهادة
وحاجة جديدة اطمنكو بيها لو عندك مشكلة طبية ممكن تخليك غير لائق بلغهم في التجنيد قبل قبل المحاكمة في مكتب التحقيقات قلو حولني قومسيون طبي حيحولك ولو انت غير لائق مش هتدفع فلوس ان شا الله

انا لسة في المرحلة الاولي يادوب سلمت المستندات وهروح بعد شهر بالظبط مكتب التحقيقات وهكشف طبي وبعدها باذن الله هبلغكوم بالجديد وبكل التفاصيل عشان انا استفت من تجاربكم
وشكرا وادعولي

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
تجربة فعلية لإنهاء الموقف التجنيدي لسن الامتناع 30 سنة امير زينهم مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 49 14-09-2015 10:32 AM
تجربة عملية لانهاء موقف تجنيدي بعد سن الامتناع 30 عام govgov مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 12 28-08-2014 07:33 PM
هل تغير سن الامتناع عن التجنيد regalsadako مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 12-03-2013 08:20 PM
سن الامتناع عن التجنيد ؟؟؟؟؟ eng_m9m_sadek مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 09-03-2012 08:50 PM
هل تغير سن الامتناع عن التجنيد ؟ miah مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 02-01-2011 04:25 PM

11-10-2016, 12:54 PM
eng tame غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
كمان في حاجة تانية تسهل عليكو الوقت والاجراءات لو انت سنك لسة مكملش 30 سنة روح اطبع شهادة ميلاد لان لو طبعت شهادة ميلاد بعد سن 30 مبيظهرش فيها الرقم الثلاثي . الموضوع مش مهم بس بتوفر خطوة ووقت الرقم الثلاثي لية كذا حل بس .متخفوش ممكن يطلع من منطقة التجنيد بس هيعطلك يوم وخلاص

24-10-2016, 04:22 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,043
تلقى 419 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 911 موضوع
شكرا يا غالى ...

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا