أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

04-10-2016, 12:50 AM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 84
تلقى 79 إعجاب على 54 مشاركة
تلقى دعوات الى: 47 موضوع

مشكلة فى برنامج win setup from usb 1.7 ارجو الحل للأهمية

مشكلة برنامج setup from ارجو ورحمه الله وبركاته
منذ فترة وانا استخدم برنامج win setup from usb 1.7 وللعلم هذها اخر اصدار
والبرنامج كان شغال تمام وهو لمن لا يعلم مميزاته هو حرق اكثر من ويندوز على فلاشة وعمل فلاشة مالتى بوت
المهم بعد فترة من الشغل حصل معايا فاجئه كدة
جاتلى الرسالة دى
مشكلة برنامج setup from ارجو

جربت اكتر من فلاشة وهارد خارجى برضه نفس الرسالة
نزلت نفس الاصدار مرة تانى وكمان الاصدار رقم 1.6 والاصدار 1.4 وبرضه نفس المشكلة
مش عارف ايه سبب ظهور المشكلة دى
البرنامج ممكن ينزل ويندوز واحد فقط .. يعنى احمل عليه ويندوز 7 ولما اجى انزل ويندوز 8.1 او 10 او حتى 7 تانى بيجبلى الرسالة السابقة
ولكن البرنامج شغال طبيعى فى تنزيل البرامج مثل اسطوانات الهيرنز وغيرها

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشكلة في برنامج wpi عند تنصيب البرامج ارجو الحل heshosat المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 2 31-10-2011 10:48 PM
مشكلة فى كلك 2010 ارجو حلها للأهمية القصوي محمود محرم خطوط عربية - خطوط فوتوشوب - برنامج الكلك 12 03-09-2011 09:59 PM
لدي مشكلة مع برنامج WPI ارجو الحل الريال العاشق المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 3 20-01-2010 08:26 PM
مشكلة في ملف تسجيل لبرنامج ارجو الدخول للأهمية حياتي المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 2 08-09-2007 10:20 PM
وصلتنى اسطوانة Sp2 من مايكروسفت ولكنى لا استطيع دمجها مع Setup الويندوز ارجو الحل mname_8 برامج 1 30-10-2004 02:45 AM

04-10-2016, 01:52 AM
مصطفى مراد غير متصل
VIP
إعجاب: 1,260
تلقى 4,702 إعجاب على 1,133 مشاركة
تلقى دعوات الى: 349 موضوع
أخي انت واضع تمويه فوق الصورة و لم استطيع القراءة لأترجم المشكلة و اعرف ما سببها أنا أعمل على البرنامج من العام الماضي و أعرف عنه معظم ميزاته بس انت حط صورة نظامية في الموضوع و أحاول أنا و كل من يستطيع مساعدتك ايجاد حل و حلول مثل هذه المشاكل سهلة ان شاء الله في حال عدم وجود فيروس .

هل النظام لديك 64

04-10-2016, 02:10 AM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى مراد 
أخي انت واضع تمويه فوق الصورة و لم استطيع القراءة لأترجم المشكلة و اعرف ما سببها أنا أعمل على البرنامج من العام الماضي و أعرف عنه معظم ميزاته بس انت حط صورة نظامية في الموضوع و أحاول أنا و كل من يستطيع مساعدتك ايجاد حل و حلول مثل هذه المشاكل سهلة ان شاء الله في حال عدم وجود فيروس .

هل النظام لديك 64
اخى الفاضل اولا شكرا جزيلا على تجاوبك الدائم وسرعة ردك
ثانيا انا حاطط تمويه على امتداد الملف عندى على الجهاز مش اكتر وعلى كل حال انا نقلت البرنامج على بارتيشن السى ودى صورة بدون اى تمويه للمشكلة

ثالثا الحمد لله مفيش عندى اى فيروسات بعد فحص شامل للجهاز يوميا والحمد لله
رابعا نظامى 64 bt
اتمنى انك تلاقى حل اخى الفاضل علشان انا بعتمد على البرنامج دة بشكل كبير جدا
ومرة تانية شكرا ليك وربنا يبارك فيك ديما ويجعله فى ميزان حسناتك

04-10-2016, 02:15 AM
مصطفى مراد غير متصل
VIP
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmaged1 
اخى الفاضل اولا شكرا جزيلا على تجاوبك الدائم وسرعة ردك
ثانيا انا حاطط تمويه على امتداد الملف عندى على الجهاز مش اكتر وعلى كل حال انا نقلت البرنامج على بارتيشن السى ودى صورة بدون اى تمويه للمشكلة

ثالثا الحمد لله مفيش عندى اى فيروسات بعد فحص شامل للجهاز يوميا والحمد لله
رابعا نظامى 64 bt
اتمنى انك تلاقى حل اخى الفاضل علشان انا بعتمد على البرنامج دة بشكل كبير جدا
ومرة تانية شكرا ليك وربنا يبارك فيك ديما ويجعله فى ميزان حسناتك
الله يكرمك أخي الحبيب و يبارك فيك

انت لما تحمل البرنامج هو برنامج محمول بس بيجي بصيغة أرشيف EXE صح ؟ أكيد صح و بعدها تفك الضغط عنو

أول حل لازم تجربه أنك تحذف البرنامج اللي بتشتغل عليه و ترجع تحمل الملف المضغوط و تفك الضغط عنو و تعمل على البرنامج الجديد و لا تنسى أن تكون كافة دواعم نظام التشغيل موجودة مثل نت فرام ورك و فيجوال ++

جرب هذا الحل و ارجعلي اذا تم حل المشكلة و اذا لم تحل هناك محاولات و حلول أخرى اساعدك فيها ان شاء الله .

04-10-2016, 02:22 AM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى مراد 
الله يكرمك أخي الحبيب و يبارك فيك

انت لما تحمل البرنامج هو برنامج محمول بس بيجي بصيغة أرشيف EXE صح ؟ أكيد صح و بعدها تفك الضغط عنو

أول حل لازم تجربه أنك تحذف البرنامج اللي بتشتغل عليه و ترجع تحمل الملف المضغوط و تفك الضغط عنو و تعمل على البرنامج الجديد و لا تنسى أن تكون كافة دواعم نظام التشغيل موجودة مثل نت فرام ورك و فيجوال ++

جرب هذا الحل و ارجعلي اذا تم حل المشكلة و اذا لم تحل هناك محاولات و حلول أخرى اساعدك فيها ان شاء الله .

زى ما قولتلك اخى الفاضل انا حملت اكتر من اصدار وحملت نفس الاصدار برغم انى بعد ما بفك الضغط على البرنامج بحتفظ بنسخة منه مضغوطة للطوارىء وبرغم كدة حملته تانى
والنت فرام ورك موجود وعلى اخر اصدار 4.6.2 وكل اصدارات الفيجوال ++ من 2005 وحتى 2015 باخر تحديث وبالنسختين ال 32 وال 64 وبرضه المشكلة بتواجهنى
حسيت ان المشكلة من نسخة الويندوز عندى وعلشان كدة روحت للويندوز المحمول بتاع الطوارى وشغلته وحاولت استخدم البرنامج فا برضه واجهتنى نفس المشكلة
يعنى يشغل اول ويندوز تمام وينزله على الفلاشة يجى لتانى ويندوز ويقف وانا بحط اكتر من ويندوز سواء 7 او 8.1 او 10
ولكن زى ما ذكرت برضه انه شغال تمام لما بحط برامج زى الهيرن بوت او الويندوز المحمول او الاكرونيس وغيره

04-10-2016, 02:33 AM
مصطفى مراد غير متصل
VIP
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmaged1 
زى ما قولتلك اخى الفاضل انا حملت اكتر من اصدار وحملت نفس الاصدار برغم انى بعد ما بفك الضغط على البرنامج بحتفظ بنسخة منه مضغوطة للطوارىء وبرغم كدة حملته تانى
والنت فرام ورك موجود وعلى اخر اصدار 4.6.2 وكل اصدارات الفيجوال ++ من 2005 وحتى 2015 باخر تحديث وبالنسختين ال 32 وال 64 وبرضه المشكلة بتواجهنى
حسيت ان المشكلة من نسخة الويندوز عندى وعلشان كدة روحت للويندوز المحمول بتاع الطوارى وشغلته وحاولت استخدم البرنامج فا برضه واجهتنى نفس المشكلة
يعنى يشغل اول ويندوز تمام وينزله على الفلاشة يجى لتانى ويندوز ويقف وانا بحط اكتر من ويندوز سواء 7 او 8.1 او 10
ولكن زى ما ذكرت برضه انه شغال تمام لما بحط برامج زى الهيرن بوت او الويندوز المحمول او الاكرونيس وغيره
جرب فورمات الفلاشة بصيغة NTFS كما في الصورة و ان لم ينجح أنصحك بتغيير الوندز و تنصيب نظام غير اللي منصبو عندك لم يبقى الا ذلك برأيي

تفضل هذه الصورة :

04-10-2016, 02:42 AM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
للاسف فرمت الفلاشة اكثر من مرة
مرة بالشكل والطريقة اللى حضرتك موضحها
ومرة من جوه البرنامج نفسه بالطريقة القديمة
وواضح كدة ان العيب من النسخة ودة شكى من البداية ولكن قولت يمكن يكون فى خلل فى البرنامج او حاجة
مرة تانية وتالتة ورابعة شكرا جداااااا اخويا الفاضل الحبيب على زوقك وتعاونك وسرعة استجابتك
ربنا يجعلك ديما عون لاخوانك سواء فى المنتدى او فى الدنيا
ربنا يبارك فيك
وان شاء الله حاغير الويندوز واقول لحضرتك على النتيجة

04-10-2016, 03:11 AM
ABU.AMR غير متصل
مشرف عام
إعجاب: 4,140
تلقى 10,906 إعجاب على 2,947 مشاركة
تلقى دعوات الى: 3108 موضوع
عشان يوزر المستخد م فية مسافات اعمل يوزر تانى من غير مسافة او اكتب ahmed بس يفضل حروف صغير
لان كان عندى مشكلة مماثلة واتحلت بالطريقة دى تغير اليوزر

27-10-2016, 02:56 PM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
للاسف اخى الفاضل عملت كل دة ولم تحل المشكلة
تم حل المشكلة عند تغير الويندوز

14-02-2017, 10:01 PM
lord_mina12 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 1
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
انا عندى نفس المشكلة وجربت كل الحلول وغيرت الويندوز لكن المشكلة هى هى لما اجى اضف ايزو جديد ويندوز 7 اة 8 او 10 ما الحل

مشكلة فى برنامج win setup from usb 1.7 ارجو الحل للأهمية

English