أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

03-08-2016, 12:44 AM
xavi66 غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

استفسار سريع جدا استاذ جمال بخصوص التخلي عن الجنسية المصرية

استفسار سريع استاذ جمال بخصوص

سريعا اذكرك بمشكلتي ان عندي مشكلة في محل الميلاد (انا مزدوج الجنسية فلسطيني مصري مواليد فلسطين) وقلت لحضرتك اعدل قولت لاتثير الموضوع مع الداخليةوفي الغالب مش هعرف اعدل مكان الميلاد لاني جدتي استخرجت شهادة وانا مش عارف حاجة عنها اني مواليد مصر وابي قدم بها للحصول على الجنسية(هو عند الحكومة صح وده مش يخصني)

المهم انا اخدت الجنسية على الفاضي بسبب قيد الميلاد الخطئ مش عارف ادرس ولا اشتغل فانا مش عارف اعمل ايه عاوز حقي ومش عارف

اخر التطورات استفسر ابي في المجمع من موظفة في المجمع قالت له يجيب الورق المصري كله
وهو:1-البطاقة المصرية
2-شهادة الجيش
3-شهادة الجنسية(مش معايا لاني كنت وقتها قاصر فالبتالي مليش شهادة جنسية كان جواب والجواب في اخواتي فغالبا مش هينفع ياخدوه عشان اخواتي مضيوفين في الجواب)
4-جواز السفر مش طلعت الجواز لانه انا حاسس على الفاضي .
وهيبقى مالوش حاجة او اسم عندنا (مش فاهم النقطة ديه) ويعمم في المطار او المواني انك ترجع جنسيتك الاصلية . هل هذا يتوافق مع كلامك ان في حال قبول التنازل من الداخلية تسقط عنك كافة القيود(الله يكرمك توضح النقطة ديه)

ويسافر ويعملك توكيل
التوكيل من مصر ولا لما اعمله من بره واصدقه سفارة وخارجية مصرية افضل .

انا والله متأثر معنويا ومش قادر اقعد في الوضع ده هل لما اسافر واتنازل ترجع الامور اني فلسطيني ان مش حد يضايقني في سفر.

في نقطة قولتها ليا في موضوع سابق ان في حال قبول التنازل من الداخلية تسقط عنك كافة القيود(الله يكرمك توضح النقطة ديه)

لو سمحت وضح لي ايه الوضع القانوني والمستقبلي في ماليش ذنب فيها .

الله يكرمك تجاوبني بشكل موسع .وجزاكم الله خيرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استشارة في قضايا الجنسية التنازل عن الجنسية المصرية مزدوج الجنسية xavi66 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 31-05-2016 02:25 PM
استفسار هام جدا في موضوع التنازل عن الجنسية المصرية xavi66 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 11-05-2016 02:55 PM
التخلي عن الجنسية المصرية??? eldunk مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 17-09-2014 08:05 PM
استفسار استاذ جمال. بخصوص تجديد الجواز في الخارج gozila مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 09-02-2010 08:56 PM
سؤال : بخصوص منح الجنسية المصرية ابو مؤمن مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 10 19-01-2010 01:34 AM

03-08-2016, 10:09 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 428 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1110 موضوع

نعم في حالة التنازل عن الجنسية يتم الغاء
كافة القيود التى تحمل اسمك وتعود كما كنت

حاول السير في الموضوع لكى ترتاح من هذا الهم
كما تصوره أنت .........

وفى حالة سفرك اعمل توكيل من الخارج ووثقة أفضل ...

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

استفسار سريع جدا استاذ جمال بخصوص التخلي عن الجنسية المصرية

English