أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده



العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج


مواضيع مميزة  


آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة


27-07-2016, 05:34 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #1  

مناقشة بخصوص طريقة عمل البرامج تنصيب صامت


مناقشة بخصوص طريقة البرامج تنصيب ورحمه الله وبركاته
الحقيقة بقالى فترة بدور على الطرق الممكنة لعمل البرامج صامته
فى الاول تهت .. لكن بعد كدة تهت اكتر مناقشة بخصوص طريقة البرامج تنصيب

مثلا لقيت ناس بتتكلم عن عمل البرامج تنصيب صامت عن طريق السويتش وبرنامج universal silent switch finder
والمعروف اختصارا بـ ussf
ولكن حسيت ان الطريقة دى قديمة وخصوصا ان اغلب البرامج مش بلاقى ليها سويتش ونادرا لما الطريقة دى بتنجح
ناس تانية اتكلمت عن برنامج Smart Instal Maker والبرنامج دة نجح معايا ولكن مشكلته انه تلقيدى جدا .. بمعنى انه اولا انا فى برامج كتير اثناء تنصيبها بيكون ليها اكتر من مسار ومن مكان هى بتنزل فيه وانا معرفش غير المكان الخاص بـ برتيشن الc
program file او program file 86 ودة بيسبب عطل فى بعض البرامج

وفى ناس تانية لقيتها بتستخدم برنامج EMCO MSI Package Builder
ودة بصراحة فيه ميزة وفيه عيب او عيبين
ميزة البرنامج انه بيسجل البرامج اثناء التنصيب وبيعملك Package بالتجميعة اللى انت سطبتها
ولكن زى ما قولت فيه اكتر من عيب
اول عيب وهو انك بتبقى محتاج انك تكون شغال على ويندوز لسه نازل جديد طازة او انك تشتغل على احد البرامج الوهمية زى الفوموير مثلا وكمان لازم تتاكد ان مفيش اى حاجة مفتوحة سواء مجلد او برنامج او اى حاجة ودة فى حد ذاته مشكلة لان ممكن يكون فى برامج شغاله وانت متعرفش اذا كانت خاصة بالنظام ولا لا
تانى عيب ان البرنامج الناتج عنه بيكون بصيغة Msi واعتقد دى الصيغة الخاصة بالدمج مع الويندوز ولكن بعد ما البرنامج بيبقى عندك بياخد وقت طويل علشان تسطبه بعد كدة يعنى بياخد اكتر من الوقت المستخدم فى تثبيت البرنامج بالشكل العادى المعتاد .. حتى لما حاول اغير امتداده عن طريق برنامج بيحول صيغة msi الى exe بردة محصلش جديد

وكمان لقيت ناس تانية بتستخدم برنامج SFX.Maker ودة برنامج بيعتمد اعتماد كلى برضه على السويتش

من الاخر كدة نفسى حد يدينى زى ما بيقولوا الزيتونة بتاعت التنصيب الصامت

كتير بلاقى هنا على المنتدى اخوة افاضل كرام بينزلوا البرامج تنصيب صامت زى الاسكاى بى وبرامج الحماية والاوفيس وبرامج الميديا وبرامج الفلاش والادوبى ووو الخ
لكن محدش بيقول الطريقة

وناس تانية بتنزل البرامج Aio والناس الاخيرة دى بصراحة بتغيظنى قوى .. يعنى مش كفاية انك عملت البرنامج صامت .. لا وكمان عملته للنواه 64 والنواه 86 مناقشة بخصوص طريقة البرامج تنصيب

وعلى رأى المثل القائل بدل ما تدينى بيضه .. علمنى ازاى ابيض مناقشة بخصوص طريقة البرامج تنصيب
اتمنى انه يكون فى موضوع عن التنصيب الصامت وياريت محدش يبخل علينا بمهاراته ودة شىء انا واثق منه ان شاء الله

ملحوظة : المنتدى مليء بالمواضيع الخاصة بالتنصيب الصامت ولكن اغلبها قديم ومش بيجارى البرامج الحديثة لان اللى كان زمان ممكن تستخدم فيه السويتش اعتقد الشركات لغت السويتش او كود التنصيب الصامت والله اعلم

وفى النهاية اتمنى انى مش اكون طولت عليكم وربنا يبارك فيكم جميعا ويجازيكم خيرا باذن الله





المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اريد طريقة لعمل مجموعة من البرامج تنصيب صامت boii المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 11 11-12-2013 09:35 PM
طريقة عمل البرامج تنصيب صامت بستخدام الملفات الدافعيه perince-ellayaly المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 25 18-01-2013 05:25 AM
طريقة عمل البرامج ذات السريال او ذات ملف ريجستيري تنصيب صامت That's Me المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 76 25-03-2010 10:29 PM
[إستفسار] بخصوص طريقة تنصيب البرامج في نسخة الفورتكس ! abdel7ameid المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 4 16-04-2008 01:22 AM
[طلب] شرح طريقة عمل تنصيب صامت لهذه البرامج MOHAMEd LOVE المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 6 24-05-2007 08:45 PM
27-07-2016, 07:03 AM
مصطفى مراد غير متصل
VIP
رقم العضوية: 311772
تاريخ التسجيل: Oct 2009
المشاركات: 3,539
إعجاب: 1,269
تلقى 4,810 إعجاب على 1,142 مشاركة
تلقى دعوات الى: 499 موضوع
    #2  
أولا : أخي الكريم لا أحد يبخل عليك بشيء المواضيع في المنتدى كثيرة حول هذا الموضوع

ثانيا : خبراتنا متفاوتة فهناك مبتدئ و هناك متقدم و هناك محترف و هناك من يعمل البرامج الصامتة بأسلوب المبرمجين الذي لا يطاله الا قلة قليلة من أهل العلم .

ثالثا : بالنسبة لموضوع المسارات 32 و 64 فالكود سهل جدا و لكن شرح استخدامه يطول و يجب الانتباه و التدقيق الى أن هذا الكود لا يستخدم دائما للمسارات الذكية التي تقرأ مسار البرنامج حسب نظام التشغيل لأن بعض البرامج ملف التنصيب نفسه يذهب الى مجلد C:\Program Files في كلا النظامين .

رابعا : نقطة هامة جدا لا تفرح كثيرا على البرامج الصامتة فالآلاف لا يرغبون بها و السبب على الشكل التالي :

عندما تنصب البرنامج تنصيب عادي حينها تستطيع ازالة خيارات مزعجة في البرنامج و أهمها ازالة التولبار الخاص بالبرنامج و هذه نجده في كثير منها و ازالة خيار آخر مزعج في آخر التثبيت و هو خيار التحديث التلقائي للبرامج المدفوعة التي تفعل بالكرك و الباتش .

بينما عندما ينصب البرنامج بشكل صامت ترى التولبار و التحديث التلقائي الذي سوف يكشف التفعيل المزيف قد سبب لك الكثير من المشاكل .

خامسا : ليست كل البرامج الصامتة جيدة فهناك برامج صامتة تفقد البرنامج كثيرا من مزاياه و الثقة فيها تكاد تكون معدومة عند الخبراء و هناك ما هو مشغول بحرفية فيكون من اشتغله فنان بحيث لا يتم التلاعب بملف التثبيت الاساسي نهائيا و لكن يكون هناك كود مرفق مع البرنامج و التفعيل يعطي أمر التثبيت أولا ثم أمر التفعيل و استبدال ملفات الكرك بشكل صامت دون طلب الاستبدال أو تحويل أو تحويل السريال الى مفتاح رجستري له كود صامت ايضا لزرعه في الرجستري دون طلب اضافة المعلومات .

و أخيرا آسف للاطالة و لكن ربما تجد في كلامي ما يفيدك في هذا الشأن شيئا ما .


27-07-2016, 07:25 AM
مصطفى مراد غير متصل
VIP
رقم العضوية: 311772
تاريخ التسجيل: Oct 2009
المشاركات: 3,539
إعجاب: 1,269
تلقى 4,810 إعجاب على 1,142 مشاركة
تلقى دعوات الى: 499 موضوع
    #3  
تفضل هذا ملف دفعي من نوع bat يمكن تحرير محتوياته و تعديلها بالمفكرة فيه أمر تنفيذي لإظهار نافذة Dos أثناء التثبيت الصامت للبرنامج و يمكنك اضافة أكواد التنصيب و التفعيل تحت بعضها البعض من خلاله عند لصقها بالسطر الأخير و فيه كود التنصيب و بعدها تنزل سطر و تضيف كود التفعيل الصامت و هذه الصورة لشرح محتوياته :





و قد اشتغلت أنا الاصدار الجديد لبرنامج DriverEasy Professional امبارحة على هذا الملف الدفعي بعد استخراج الكود الصامت للبرنامج بواسطة أداة Ussf و عملت الكرك صامت بواسطة الونرار عبر انشاء ملف ارشيف صامت لا يطلب الاستبدال وهذا رابط تحميل البرنامج الذي اشتغلته أنا امبارحة . ( و الملف الدفعي في المرفقات ) :



https://my.pcloud.com/publink/show?c...bbtpf4D7xTnd1y

27-07-2016, 02:55 PM
احمد رضا احمد غير متصل
عضـو
رقم العضوية: 476156
تاريخ التسجيل: Jun 2014
المشاركات: 2,708
إعجاب: 2,634
تلقى 848 إعجاب على 259 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1533 موضوع
    #4  
انا عن نفسى عندى الابلودر ميت خالص يعنى انا لو شرحتلك تعمل اذاى تجميعات البرامج ال AIO صعب ارفعهالك لان زى ما قولتلك النت عندي ميت خالص بس عليك وعلي الاخ الكبير حمزة ملك التنصيب الصامت فهو معملى واستاذى Dzhamza


27-07-2016, 04:15 PM
stetofski غير متصل
مشرف قسم الحماية
رقم العضوية: 403254
تاريخ التسجيل: Jun 2012
المشاركات: 4,243
إعجاب: 2,040
تلقى 1,919 إعجاب على 909 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2558 موضوع
    #5  
اخي ahmedmaged1 طرق عمل برامج صامتة كثيرة و متنوعة و قد ياتي وقت قد تضطر الى العمل على البرامج التي ذكرتها

سابقا لهذا من الافضل ان تجمع بين القديم و الجديد.


على كل حال افضل الطرق لعمل البرامج الصامتة و ايضا انشاء التجميعيات هو برنامج 7z SFX Builder الذي قام بطرحه

الاخ Dzhamza جازاه الله كل خير و قام بشرحه في العديد من المواضيع.

تفضل هذا الشرح قم بتطبيقه و ستتعود عليه فقط بعد بظعة محاولات. بعدها ستحتاج الى جمع السويتشات فهي قد تختلف في

بعض البرامج و في حالت احتجت الى سويتش معين ضع طلبك و سيتم تزويدك باي سوتش .

ايضا يمكنك تحميل البرامج الصامتة التي تم رفعها و قم بفكها و استعمل نفس السويتشات المستعملة و قم باعادة تجميعها لتطوير مهاراتك.


هنا شرح البرنامج :


طريقة التعامل مع البرنامج 7z SFX Builder لإنشاء البرامج الصامتة



و هنا ستجد الكثير من البرامج و الشروحات الخاصة بهذا البرنامج في قسم
ورشة عمل الصامت والمحمول



http://www.damasgate.com/vb/f102/


بسْم الله الرحْمن الرحيم
قُلْ هُو اللهُ أحد (1) اللهُ الصمدُ (2) لمْ يلدْ ولمْ يُولدْ (3) ولمْ يكُنْ لهُ كُفُوا أحد (4).
صدق الله العظيم.

اخوكم في الله مـصطــفى
stetofski

27-07-2016, 10:45 PM
ABU.AMR غير متصل
مشرف عام
رقم العضوية: 87092
تاريخ التسجيل: Jun 2007
المشاركات: 11,086
إعجاب: 4,506
تلقى 12,577 إعجاب على 3,336 مشاركة
تلقى دعوات الى: 3442 موضوع
    #6  
انا بصراحة ليست لدى خبرة بالصامت كثيرة على قدى واستخدم برنامج SFX.Maker وبريح دماغى

بس انت استخدمت كل البرامج للى بتعمل الصامت وطبعا مةضوع اخونا حمزة لعممل التجمميعة صامتة كدة انت ملم بكل الطرق وايضا يوجد برامج ليس لها سويتشات ابحث على النت او ابحث عنها نسخة محمولةة وحولها لصامت وبيعتمد على ذكاء اللى بيحول البرنامج طبعا يعنى عندى برنامج صامت روسى اثناء التثبيت مش بيفك الباكيدج فى الtemp لا الاخ للى عملة عنملة بملف دفعى ينشئ فولد فى البروجرام فايلز وايضا يكون مخفى اى انك لا تعرف كيف بيتثبت البرنامج نهائى وبعدها طبعا يتمسح المجلد هذا ذكاء


28-07-2016, 03:08 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #7  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى مراد 
تفضل هذا ملف دفعي من نوع bat يمكن تحرير محتوياته و تعديلها بالمفكرة فيه أمر تنفيذي لإظهار نافذة Dos أثناء التثبيت الصامت للبرنامج و يمكنك اضافة أكواد التنصيب و التفعيل تحت بعضها البعض من خلاله عند لصقها بالسطر الأخير و فيه كود التنصيب و بعدها تنزل سطر و تضيف كود التفعيل الصامت و هذه الصورة لشرح محتوياته :





و قد اشتغلت أنا الاصدار الجديد لبرنامج DriverEasy Professional امبارحة على هذا الملف الدفعي بعد استخراج الكود الصامت للبرنامج بواسطة أداة Ussf و عملت الكرك صامت بواسطة الونرار عبر انشاء ملف ارشيف صامت لا يطلب الاستبدال وهذا رابط تحميل البرنامج الذي اشتغلته أنا امبارحة . ( و الملف الدفعي في المرفقات ) :



https://my.pcloud.com/publink/show?c...bbtpf4D7xTnd1y

اخى الفاضل شكرا جزيلا على التواصل
طبعا كلامك فى الاول مهم جدا وخاصة ان فعلا بلاقى برامج كتير بتحتوى على اضافات غير مهمة احيانا ومضرة احيانا وعلشان كدة الواحد بيتخطاها اثناء التنصيب العادى
اما بالنسبة للملف الدفعى فهو فعلا مهم وجميل وسهل وانت وضحته مشكورا ولكن تبقى المشكلة الاساسية وهى الخاصة بالسويتشات ومعرفة السويتشات

28-07-2016, 03:11 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #8  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد رضا احمد 
انا عن نفسى عندى الابلودر ميت خالص يعنى انا لو شرحتلك تعمل اذاى تجميعات البرامج ال AIO صعب ارفعهالك لان زى ما قولتلك النت عندي ميت خالص بس عليك وعلي الاخ الكبير حمزة ملك التنصيب الصامت فهو معملى واستاذى Dzhamza
النت عندك ميت .. يبقى انت اكيد .. اكيد فى مصر
كلنا هذا الرجل يا عزيزى
وفى انتظار الاخ الغالى حمزة علشان يدينا خبراته

28-07-2016, 03:13 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #9  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stetofski 
اخي ahmedmaged1 طرق عمل برامج صامتة كثيرة و متنوعة و قد ياتي وقت قد تضطر الى العمل على البرامج التي ذكرتها

سابقا لهذا من الافضل ان تجمع بين القديم و الجديد.


على كل حال افضل الطرق لعمل البرامج الصامتة و ايضا انشاء التجميعيات هو برنامج 7z SFX Builder الذي قام بطرحه

الاخ Dzhamza جازاه الله كل خير و قام بشرحه في العديد من المواضيع.

تفضل هذا الشرح قم بتطبيقه و ستتعود عليه فقط بعد بظعة محاولات. بعدها ستحتاج الى جمع السويتشات فهي قد تختلف في

بعض البرامج و في حالت احتجت الى سويتش معين ضع طلبك و سيتم تزويدك باي سوتش .

ايضا يمكنك تحميل البرامج الصامتة التي تم رفعها و قم بفكها و استعمل نفس السويتشات المستعملة و قم باعادة تجميعها لتطوير مهاراتك.


هنا شرح البرنامج :


طريقة التعامل مع البرنامج 7z SFX Builder لإنشاء البرامج الصامتة



و هنا ستجد الكثير من البرامج و الشروحات الخاصة بهذا البرنامج في قسم
ورشة عمل الصامت والمحمول



http://www.damasgate.com/vb/f102/

زى ما قولت اخى الفاضل انا فعلا استخدمت البرنامج دة ولكن تبقى المشكلة الاساسية وهى معرفة سويتشات البرامج وشكلىة كدة حاعمل زى ما انت قولت وحاكتب قايمة بابرامج المطلوب سويتشاتها واطلبها من اخوتنا هنا فى المنتدى

28-07-2016, 03:15 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #10  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABU.AMR 
انا بصراحة ليست لدى خبرة بالصامت كثيرة على قدى واستخدم برنامج SFX.Maker وبريح دماغى

بس انت استخدمت كل البرامج للى بتعمل الصامت وطبعا مةضوع اخونا حمزة لعممل التجمميعة صامتة كدة انت ملم بكل الطرق وايضا يوجد برامج ليس لها سويتشات ابحث على النت او ابحث عنها نسخة محمولةة وحولها لصامت وبيعتمد على ذكاء اللى بيحول البرنامج طبعا يعنى عندى برنامج صامت روسى اثناء التثبيت مش بيفك الباكيدج فى الtemp لا الاخ للى عملة عنملة بملف دفعى ينشئ فولد فى البروجرام فايلز وايضا يكون مخفى اى انك لا تعرف كيف بيتثبت البرنامج نهائى وبعدها طبعا يتمسح المجلد هذا ذكاء
فعلا اخى شكلةى حاعمل فايمة بالبرامج المطلوب تحويلها تنصيب صامت واتمنىة من الله انى الاقى السويتشات الخاصة بيها

28-07-2016, 03:27 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #11  
وعلى سبيل المثال
هل ممكن الاقى سويتشات البرامج دى
Firefox 47.0.1

Java -8u102 x64

VMware Work station 12.1.1

28-07-2016, 03:43 AM
stetofski غير متصل
مشرف قسم الحماية
رقم العضوية: 403254
تاريخ التسجيل: Jun 2012
المشاركات: 4,243
إعجاب: 2,040
تلقى 1,919 إعجاب على 909 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2558 موضوع
    #12  
تفضل سويتش Firefox لاكن طريقة عمله مختلفة يجب ان تطلع على شرح الاخ حمزة.

اسم البرنامج : .\\0\\setup.exe
السويتش هو : -ms



28-07-2016, 03:47 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #13  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stetofski 
تفضل سويتش Firefox لاكن طريقة عمله مختلفة يجب ان تطلع على شرح الاخ حمزة.

اسم البرنامج : .\\0\\setup.exe
السويتش هو : -ms


شكرا جزيلا اخى الفاضل وجارى التجريب بعد مراجعة موضوع الاخ الفاضل حمزة

28-07-2016, 03:57 AM
stetofski غير متصل
مشرف قسم الحماية
رقم العضوية: 403254
تاريخ التسجيل: Jun 2012
المشاركات: 4,243
إعجاب: 2,040
تلقى 1,919 إعجاب على 909 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2558 موضوع
    #14  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmaged1 
شكرا جزيلا اخى الفاضل وجارى التجريب بعد مراجعة موضوع الاخ الفاضل حمزة
يجب عليك ان تحمل الاصدار الاحدث للنواتين و تفك التجميعية القديمة الخاصة بالاخ حمزة و تحاول تسمية الملفات بنفس

الاسامي و و كتابة نفس السويتشات و ستنجح معك.

28-07-2016, 04:19 AM
احمد ماجد متصل
عضو مميز
رقم العضوية: 459086
تاريخ التسجيل: Apr 2014
الإقامة: Egypt
المشاركات: 245
إعجاب: 85
تلقى 91 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 56 موضوع
    #15  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stetofski 
يجب عليك ان تحمل الاصدار الاحدث للنواتين و تفك التجميعية القديمة الخاصة بالاخ حمزة و تحاول تسمية الملفات بنفس

الاسامي و و كتابة نفس السويتشات و ستنجح معك.

الحمد لله والشكر لله ولك اخى الفاضل
تمت ونجحت العملية
وانا فعلا بحمل اخر اصدار ديما
شكرا اخى الفاضل ويارب الاقى باقى السويتشات وتنجح
مرة تانية شكرا جزيلا وربنا يبارك فيك

 


مناقشة بخصوص طريقة عمل البرامج تنصيب صامت

English

Powered by vBulletin® Version
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
The owner and operator of the site is not responsible for the availability of, or any content provided.
Topics that are written in the site reflect the opinion of the author.
جميع ما يُطرح من مواضيع ومشاركات تعبر عن رأي كاتبها ولا تعبر عن رأي مالك الموقع أو الإدارة بأي حال من الأحوال.