أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

01-01-2016, 11:44 AM
الوئام120 غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 8
تلقى 16 إعجاب على 14 مشاركة
تلقى دعوات الى: 8 موضوع

كيفية ازالة ويندوز او برنامج من على الفلاشة

كيفية ازالة ويندوز برنامج الفلاشة

كنت قد نصبت عدة برامج صيانة و مجموعة من الويندوزات بصيغة iso على الفلاشة لاستخدمها في الصيانة

الان اريد ازالة برنامج معين او ونيدوز معين لاضافة ويندوز اخر لا ن الفلاشة لا يوجد فيها متسع

هل من طريقة دون فرمتة كامل الفلاشة ؟؟

اتمنى ان يكون سوالي واضح

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
برنامج تنصيب ويندوز xp من الفلاشة مع الشرح abdoulink برامج 6 25-02-2017 06:40 PM
برنامج تنزيل جميع نسخ ويندوز iso من الفلاشة Install-Many iso from usb lolos المرحلة الرابعة : Multiboot عمل اسطوانه متعددة الانظمه ذاتية الاقلاع 5 06-03-2013 03:56 AM
برنامج FlashBoot 2.1s لجعل أي ويندوز يبوت من الفلاشة Mohamed Khaled برامج 31 03-03-2013 11:57 AM
ويندوز بعد ما تتعرف على الفلاشة بتضع داخل الفلاشة او اى كارت ميمورى ملف اسمه autorn.info hammo_beeh المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 5 23-02-2010 11:55 AM
؟؟؟ كيفية تنصيب ويندوز من على الفلاشة او الـ USB ????? رافع رافع برامج 2 05-01-2010 02:10 PM

01-01-2016, 01:29 PM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 89
تلقى 92 إعجاب على 66 مشاركة
تلقى دعوات الى: 58 موضوع
اخى الفاضل ممكن توضح ان استخدمت برنامج ايه للحرق على الفلاشة
انا بستخدم برنامج WinSetupFromUSB-1-6 والحقيقة الاصدارد الاخير دة حل مشاكل كتير وخصوصا مشكلة ويندوز 10 المجمعة
لو بتسخدم نفس البرنامج فا الموضوع سهل جدا انك تمسح اى ويندوز او اى حاجة وكمان تمسحها من ملف menu.lst
لكن لو بستخدم برنامج تانى قول عليه برضه وان شاء الله تعرف الطريقة

01-01-2016, 05:44 PM
الوئام120 غير متصل
عضو مميز
شكرا لك اخي

انا استخدمت هذا البرنامج WinSetupFromUSB-1-4 في الحرق على الفلاشة

01-01-2016, 07:34 PM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
تمام كدة هو هو نفس البرنامج وانا انصحك بشدة انك تنزل التحديث الجديد بتاعه الاصدار 1.6 علشان لو عايز تنزل ويندوز والنسخ المجمعة وانا حارفعهولك علشان تحمله

ندخل بقى على طريقة حذف الملفات
اولا بالنسبة لويندوز 7 او 8 او 8.1 او 10

حاتلاقى مجلد اسمه WINSETUP جوة الفلاشة .. لو دخلت على المجلد دة حاتلاقى فيه اكتر من مجلد على حسب الويندوزات اللى انت منزلها ولكن فى مجلد اسمه imdisk دة خاص بالنظام نفسه يعنى مش تمسحه
المجلدات اللى جوه مجلد WINSETUP نوعين .. اما انت مسميها ودى ساعتها حاتبقى سهلة او انت بتنزل على طول وساعتها البرنامج اللى بيسميها وبيبقى ليها اسماء افتراضية زى كدة مثلا

وبالتالى انت لازم تدخل على كل مجلد فيهم وتشوف ايه النسخة اللى جواها علشان تمسحها
المسح بيكون عن طريقتين
الطريقة الاولى انك تمسح الفولدر كله ولكن اسمه حايفضل موجود فى قائمة البوت زى كدة

ولو انت بتسخدم ويندوز 7 مع 8 يبقى الحقيقة مش عارف بيتمسح ازاى من قايمة البوت لان دى قايمة جوة قايمة .. لكن لو بتسعمل ويندوز 7 مع اكس بى او 8 مع اكس بى يبقى سهل انك تمسح اسمه من جوة ملف البوت وحاقولك على الطريقة فى الاخر ..على كل حال هو اسمه بس حايفضل موجودد ولكن حايبقى فاضى

او انك تعمل حاجة حلوة قوى .. حانفترض على سبيل المثال ان الاسم اللى فى البوت هو ويندوز 7 التيميت وانت عايز تشيل نسخة قديمة وتحط نسخة تانية محدثة او بالبرامج او اى شكل تانى بس فى نفس الوقت برضه هى هى ويندوز 7 التيمت
تروح على الويندوز الجديد وعن طريق برنامج الالترا ايزو او الباور ايزو او اى برنامج ضغط وتدخل جوة الويندوز الجديد اللى انت عايز تحطه على الفلاشة وتدخل جوه مجلد السورس وتاخد نسخة من ملف البوت boot.wim وكدة يبقى معاك ملف البوت وملف الايزو الكامل بتاع الويندوز الجديد وتغير اسم الويندوز وتخليه زى الاسم اللى موجود جوة المجلد اللى فيه النسخة القديمة اللى انت عايز تمسحها

معلش انا عارف ان شرحى سىء جدا ولكن استحملنى لانى مش خبير

دة بالنسبة لويندوز 7 او 8 او 10

بالنسبة لويندوز xp

برضه حاتدخل على مجلد WINSETUP حاتلاقى ان ويندوز اكس بى ليه مجلد وملف ايزو

كل اللى عليك انك حاتمسح المجلد وملف الايزو ويبقى انت كدة مسحتهم من الفلاشة وبالنسبة انك تمسحهم من قايمة البوت برضه حاقولك عليها فى الاخر

وكدة يبقى خلصنا موضوع الويندوز
ندخل بقى على البرامج
طبعا البرامج اللى انت بتسطبها على الفلاسة بتكون كلها ملفات ايزو
جوة الفلاشة حاتلاقى برضه مجلد اسمه iso
المجلد دة حاتلاقى فيه كل البرامج اللى انت بستخدمها على الفلاشة
المسح بيكون برضه عن طريقتين
الطريقة الاولى وهى انك حانفترض انك حاطط على الفلاشة برنامج الاكرونس 2012 وعايز تمسحه وتحط مكانه الاكورنس 2014 يبقى كل اللى عليك انك حاتخد اسم الملف اللى عايز تمسحه كوبى وبعد كدة تمسح الملف وتغير اسم الملف او البرنامج الجديد وتخليه بنفس الاسم القديم وتحطه جوة مجلد ال iso
الطريقة التانية وهى انك مثلا عايز تمسح برنامج وتحط مكانه برنامج مختلف فكل اللى عليك انك تمسح الملف من مجلد الايزو وبعد كدة تمسحه من قايمة البوت
بالنسبة لمسح ملف من قايمة البوت حاتلاقى جوة الفلاشة ملف اسمه menu او menu.lst
الملف دة حاتفتحه عن طريق برنامج Notepad

حانفترض على سبيل المثال ان اللى انا معلم عليه باللون الاحمر دة برنامج معين انت بقى حاتمسح الاسم كله من قايمة البوت يعنى حاتمسح كل اللى معلم عليه من اول كلمة title لغاية كلمة chainloader (0xff)
وكل حاجة انت منزلها على الفلاشة حاتلاقى ليها نفس الموضوع
مرة تانية سامحنى على الشرح العقيم دة لانى مش خبير والله وعلى قدى وحاولت اساعدك باللى اعرفه وربنا يوفقك ان شاء الله

01-01-2016, 11:11 PM
الوئام120 غير متصل
عضو مميز
بارك الله فيك اخي الكريم. ودمت بكل خير على روح المساعدة
انا ساجرب ولي رجعة ان شالله
وفقك الله اخي

02-01-2016, 04:01 AM
وائل مصطفى محمود غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,453
تلقى 1,021 إعجاب على 832 مشاركة
تلقى دعوات الى: 530 موضوع
بارك الله فيك اخي الكريم

اللهم لاتجعل الدنيا أكبـــر همنا ولا مبـــلغ علمنا

06-09-2016, 03:19 PM
زين علي غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
هذا شرح شافٍ كافٍ بارك الله فيك

11-03-2017, 01:43 AM
احمدمحمود غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 1
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmaged1 
تمام كدة هو هو نفس البرنامج وانا انصحك بشدة انك تنزل التحديث الجديد بتاعه الاصدار 1.6 علشان لو عايز تنزل ويندوز والنسخ المجمعة وانا حارفعهولك علشان تحمله

ندخل بقى على طريقة حذف الملفات
اولا بالنسبة لويندوز 7 او 8 او 8.1 او 10

حاتلاقى مجلد اسمه WINSETUP جوة الفلاشة .. لو دخلت على المجلد دة حاتلاقى فيه اكتر من مجلد على حسب الويندوزات اللى انت منزلها ولكن فى مجلد اسمه imdisk دة خاص بالنظام نفسه يعنى مش تمسحه
المجلدات اللى جوه مجلد WINSETUP نوعين .. اما انت مسميها ودى ساعتها حاتبقى سهلة او انت بتنزل على طول وساعتها البرنامج اللى بيسميها وبيبقى ليها اسماء افتراضية زى كدة مثلا

وبالتالى انت لازم تدخل على كل مجلد فيهم وتشوف ايه النسخة اللى جواها علشان تمسحها
المسح بيكون عن طريقتين
الطريقة الاولى انك تمسح الفولدر كله ولكن اسمه حايفضل موجود فى قائمة البوت زى كدة

ولو انت بتسخدم ويندوز 7 مع 8 يبقى الحقيقة مش عارف بيتمسح ازاى من قايمة البوت لان دى قايمة جوة قايمة .. لكن لو بتسعمل ويندوز 7 مع اكس بى او 8 مع اكس بى يبقى سهل انك تمسح اسمه من جوة ملف البوت وحاقولك على الطريقة فى الاخر ..على كل حال هو اسمه بس حايفضل موجودد ولكن حايبقى فاضى

او انك تعمل حاجة حلوة قوى .. حانفترض على سبيل المثال ان الاسم اللى فى البوت هو ويندوز 7 التيميت وانت عايز تشيل نسخة قديمة وتحط نسخة تانية محدثة او بالبرامج او اى شكل تانى بس فى نفس الوقت برضه هى هى ويندوز 7 التيمت
تروح على الويندوز الجديد وعن طريق برنامج الالترا ايزو او الباور ايزو او اى برنامج ضغط وتدخل جوة الويندوز الجديد اللى انت عايز تحطه على الفلاشة وتدخل جوه مجلد السورس وتاخد نسخة من ملف البوت boot.wim وكدة يبقى معاك ملف البوت وملف الايزو الكامل بتاع الويندوز الجديد وتغير اسم الويندوز وتخليه زى الاسم اللى موجود جوة المجلد اللى فيه النسخة القديمة اللى انت عايز تمسحها

معلش انا عارف ان شرحى سىء جدا ولكن استحملنى لانى مش خبير

دة بالنسبة لويندوز 7 او 8 او 10

بالنسبة لويندوز xp

برضه حاتدخل على مجلد WINSETUP حاتلاقى ان ويندوز اكس بى ليه مجلد وملف ايزو

كل اللى عليك انك حاتمسح المجلد وملف الايزو ويبقى انت كدة مسحتهم من الفلاشة وبالنسبة انك تمسحهم من قايمة البوت برضه حاقولك عليها فى الاخر

وكدة يبقى خلصنا موضوع الويندوز
ندخل بقى على البرامج
طبعا البرامج اللى انت بتسطبها على الفلاسة بتكون كلها ملفات ايزو
جوة الفلاشة حاتلاقى برضه مجلد اسمه iso
المجلد دة حاتلاقى فيه كل البرامج اللى انت بستخدمها على الفلاشة
المسح بيكون برضه عن طريقتين
الطريقة الاولى وهى انك حانفترض انك حاطط على الفلاشة برنامج الاكرونس 2012 وعايز تمسحه وتحط مكانه الاكورنس 2014 يبقى كل اللى عليك انك حاتخد اسم الملف اللى عايز تمسحه كوبى وبعد كدة تمسح الملف وتغير اسم الملف او البرنامج الجديد وتخليه بنفس الاسم القديم وتحطه جوة مجلد ال iso
الطريقة التانية وهى انك مثلا عايز تمسح برنامج وتحط مكانه برنامج مختلف فكل اللى عليك انك تمسح الملف من مجلد الايزو وبعد كدة تمسحه من قايمة البوت
بالنسبة لمسح ملف من قايمة البوت حاتلاقى جوة الفلاشة ملف اسمه menu او menu.lst
الملف دة حاتفتحه عن طريق برنامج Notepad

حانفترض على سبيل المثال ان اللى انا معلم عليه باللون الاحمر دة برنامج معين انت بقى حاتمسح الاسم كله من قايمة البوت يعنى حاتمسح كل اللى معلم عليه من اول كلمة title لغاية كلمة chainloader (0xff)
وكل حاجة انت منزلها على الفلاشة حاتلاقى ليها نفس الموضوع
مرة تانية سامحنى على الشرح العقيم دة لانى مش خبير والله وعلى قدى وحاولت اساعدك باللى اعرفه وربنا يوفقك ان شاء الله

شرح رائع أخى .. بارك الله فيك

ولكن هناك استفار لو كان العكس ( يوجد مكان على الفلاشة ونريد اضافة برنامج آخر ) اعتقد هذا صعب شوية ولا ايه ريك ؟ شكرا

11-03-2017, 12:58 PM
السعيدطه غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 4 إعجاب على 4 مشاركة
ممكن رابط البرنامج

11-03-2017, 02:41 PM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدمحمود 
شرح رائع أخى .. بارك الله فيك

ولكن هناك استفار لو كان العكس ( يوجد مكان على الفلاشة ونريد اضافة برنامج آخر ) اعتقد هذا صعب شوية ولا ايه ريك ؟ شكرا
اخى الفاضل لو بتستخدم نفس البرنامح اللى فى الشرح فا طبعا مش صعب ولا حاجة .. طول ما فى مكان على الفلاشة تقدر تنزل اى حاجة .. لان البرنامج مش بيقفل الفلاشة .. يعنى بكل بساطة تقدر كل لما تنزل حاجة جديدة تحطها وتحرقها على الفلاشة طول ما فى مساحة

11-03-2017, 02:45 PM
احمد ماجد غير متصل
عضو مميز
ودة رابط البرنامج اخر اصدار من رفع اخونا الفاضل ابو عمار
الاصدار الاخير برنامج Win Setup From USB 1.7 لحرق اكثر من ويندوزعلى الفلاشة USB اخر اصدار

كيفية ازالة ويندوز او برنامج من على الفلاشة

English