أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

22-09-2015, 09:25 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

هل انهاء الموقف التجنيدى للهارب عند 36 سنه فى حاجه اتغيرت أرجو رد الأستاذ جمال

هل انهاء الموقف التجنيدى للهارب عند 36 سنه فى حاجه اتغيرت أرجو رد الأستاذ جمال يأستاذ جمال أنا عامل غياب بئالى 3 سنين وأبل ما أعمل غياب كان عليا حكم 6 شهور مع الأيقاف عشان مرحتش يوم سماع السلاح ورحت سلمت نفسى بعدها بفتره وأنا دلوئت عندى 31 سنه وحضرتك اولتلى ابل كده انى المفروض استنى لسن 36 سنه عشان أخلص موقفى من التجنيد

وأنا كان بئالى فتره مبدخلش المنتدى ولما دخلت اليومين دول لئيت حضرتك كاتب اعلان ان المنتندى أسف مش هيئدر يرد على استفسارات التجنيد عشان الجيش مكتم على المعلومات

ولئيت حضرتك رديت على أخ تانى هارب برده زيى واولتلو ان هو المفروض يستنى لحد 36 سنه وكمان السجلات العسكريه تكون وصلت لدفعتوا

السؤال اللى عايز أسأله لحضرتك هل التغيير اللى حصل فى قوانين التجنيد خاص بالمتخلفين عن التجنيد فقط اللى هيروحوا بعد 30 سنه وبالنسبه للهاربين زيى اروح عند 36 سنه عادى ومفيش حاجه اتغيرت فى الموقف بتاعى

ولا التغيير حصل برده بالنسبه للهاربين... ولو فى حاجه اتغيرت بالنسبه للهاربين أرجو حضرتك توضحلى هيا ايه عشان أعرف موقفى دلوئت ايه بالظبط

ومعلش بعد اذن حضرتك......... حضرتك اولت للأخ اللى جاوبتو هنا فى المنتدى انو لازم يستنى لحد 36 سنه وتكون السجلات العسكريه وصلت للدفعه بتاعتو

يعنى حضرتك هو ممكن يوصل لسن 36 سنه وتكون السجلات العسكريه لسه موصلتش للدفعه بتاعتو فيضطر يستنى سنين تانى عشان يعرف ينهى موقفوا ولا ايه.......... ياريت حضرتك توضحلى النقطه دى لأنى قلقان انى أستنى لسن 36 سنه وبعدين أضطر استنى سنين تانى لأن السجلات لسه موصلتش للدفعه بتاعتى....... مع العلم انى دفعة 2012 وكان المفروض اخرج فى 1_3_2013 ولكنى عملت غياب فى 9_2012 لظروف قويه

أرجو من حضرتك التوضيح ومعلش ع الأطاله وجزاك الله كل خير هل انهاء الموقف التجنيدى للهارب عند 36 سنه فى حاجه اتغيرت أرجو رد الأستاذ جمال

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل الهروب من الجيش يؤثر على الميراث أرجو رد الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 31-05-2015 09:12 AM
سؤال مهم عن غياب سنتين ونص عن التجنيد أرجو رد الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 11-04-2015 10:58 PM
انهاء الموقف التجنيدى algenral مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 16-02-2014 07:24 PM
هل اجراءات انهاء الموقف التجنيدي تحتاج الي محامي ادم الجندي مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 6 24-02-2012 02:42 PM
استشارة للأخ جمال بخصوص الموقف التجنيدي (كبير عيلة) tesuser01 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 05-06-2010 03:11 PM
01-10-2015, 08:11 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
ياريت يأستاذ هانى عادل حضرتك ترد ولو سمحت معلش فى سؤال تانى أنا دلوئت عندى 31 سنه وعامل غياب بئالى 3 سنين هل لو رحت سلمت نفسى دلوئت هاخد حبس بس ومش هرجع الوحده تانى أكمل المده لأنى عديت 30 سنه يعنى اتحبس وخلاص كده اكون خلصت موقفى التجنيدى لأنى سمعت كده ابل كده ولا دلوئت فى حاجه اتغيرت فى القانون

مع العلم انا اهم حاجه عندى مرجعش الوحده تانى لأنى أعصاب رجلى تعبانه وهو ده سبب انى عملت غياب

02-10-2015, 01:46 AM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 115 إعجاب على 78 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1385 موضوع
انت تخطيت 30 فلا يوجد استكمال مده لك
والمسألة حسب اخر معلومات لنا .. هي حبس فقط ورفت من الخدمه ..

ولكن عليك التوجه الى منطقة التجنيد التابع لها والتأكد من هذه النقطه ..
المشكلة ان القواعد تتغير والتعليمات ..
وربما لهذا توقف استاذ جمال عن الرد عن مسائل التجنيد كما هو مذكور في المواضيع الثابته

ربنا يفك كربك

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!

المكتب : القاهرة - الاسكندريه

10-10-2015, 10:19 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
شكرا يأستاذ هانى على الرد وجزاك الله خيرا وربنا يفك كرب كل اللى ليه مشكله مع الجيش أمين بارب

هل انهاء الموقف التجنيدى للهارب عند 36 سنه فى حاجه اتغيرت أرجو رد الأستاذ جمال

English